Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner i filmer och TV serier

CH

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Elvis skrev:
I filmen Bank Job hittar rånarna en låda Dom Perignon 1947 i ett av bankfacken och firar med att halsa ur flaskorna och spruta på varandra. "Vad hemskt" sa min fästmö spontant, vilket hon inte sa under någon av våldsscenerna. :D

Vill minnas att de hittar ett flertal årgångar som de behandlar ganska omilt. Sedan undrar man varför vissa människor överhuvudtaget lagrade sina flaskor i bankfack från början?
Känns som ett ganska dyrt och dåligt sätt att lagra dem på.
 

CH

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Kollade förövrigt på Ironman i går och det är ganska ironiskt att han har en flaska Veuve Clicqout NV i sin kyl nere i garaget där det står bilar värda en förmögenhet.
Man kan ju tycka att han kunde haft något vassare på kylning?
 
SV: Viner i filmer och TV serier

Elvis skrev:
I filmen Bank Job hittar rånarna en låda Dom Perignon 1947 i ett av bankfacken och firar med att halsa ur flaskorna och spruta på varandra. "Vad hemskt" sa min fästmö spontant, vilket hon inte sa under någon av våldsscenerna. :D

Du verkar ha en trevlig flickvän. Har hon några systrar? ;)
 

CH

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Dompa i Die Hard with a vengeance.
Det är helt underbart att se hur man lyckas få Bruce att se mer och mer sliten ut desto längre filmen går
 
SV: Viner i filmer och TV serier

Jag kan inte låta bli att tänka på TV-serien Alias (en av mina favoritserier). Där önskar skurken Julian Sark sig Chateau Petrus 1982 (eller kanske heter det egentligen Petrus, men har kallats Chateau) vid ett par tillfällen, ett ruskigt fint vin av toppårgång (har inte druckit det själv, men jag förstår att det är så). Oavsett om namnet är fel eller inte så är det bra researcharbete såtillvida att det är ett mycket högklassigt vin som nämns och det visar att han kan sin grej-
 

SUPRA

Bäst
SV: Viner i filmer och TV serier

Okänd Champagne kommer ut ifrån två kranar som dyker upp från handskfacket på en Aston Martin i filmen Johnny English, med Rowan Atkinson.

Mer Champagne. Notera glaset. :D

johnny_english.jpg
 

Krisman

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Är iofs inte film men i Stieg Larsson bok Flickan som lekte med elden nämns en flaska Quinta do Noval Nactional 1978 som Lisbeth Salander fått av mäklaren när hon köpt Percy Barneviks gamla övernattningslägenhet i Stockholm.
 

CH

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Såg precis senaste Bond filmen och även om det figurerar en hel del champagne i glas så nämns det aldrig vad som dricks. Jag tyckte mig se 1 flaska Bollinger SC men är inte säker eftersom man bara såg lite av flaskhalsen.

Mycket action i alla fall och väldigt olik tidigare Bond rullar.
 

CH

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Har lite svårt att somna och slängde på Matrix Reloaded av någon anledning.
I den dricker the Merovingian Château Haut-Briond 1959 ???

Jag känner inte till att det skulle finnas utan antog att det var en felstavning.

Jag kunde inte släppa det och kollade hur översättningen var i de övriga språken bland undertexterna och resultatet var ganska varierande. Bland de Norska, Finska och Ungerska undertexterna var frasen inte ens textad och bland övriga var det följande:
Engelska: Haut-Briond
Rumänska: Haut-Briond
Spanska: Haut-Brion :)
Portugisiska: Chateaubriand
Polska: Chateaux Aubrillion
 

SUPRA

Bäst
SV: Viner i filmer och TV serier

CH skrev:
Jag kunde inte släppa det och kollade hur översättningen var i de övriga språken bland undertexterna

En vinnörds version på att räkna får? :D
 

CH

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

SUPRA skrev:
En vinnörds version på att räkna får? :D

Möjligt men det funkade inte speciellt bra. Fick inte fullt 1 timmes sömn innan det var dags att gå upp och åka till jobbet.
Det kommer bli en tung eftermiddag idag.
 

vintjej

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Igår är jag rätt säker på att en Cristal fladdrade förbi i "Dirty, sexy money". Omöjligt dock att se vilken årgång.
Och förut så spelade ju chivanesca en rätt så central roll.
 

Lando

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Såg om "Dinner Rush" igår, sjukt bra film, rekommenderas varmt om ni inte sett den. hela filmen är full av mat och vin, men jag minns i alla fall att den asdryga konstkritikern bäställer in en Brunello - 91 och att Veuve Clicquot syns i bild hela tiden, nästan så det känns som produktplacering..
 

Keen

slan
SV: Viner i filmer och TV serier

I avsnitt 11 säsong 2 av Kitchen Nightmares US hjälper Gordon nåt tafatt amerikanskt par. Som tack fick han en flaska d'Yquem '76. Spm han inte tar emot, eller han ber dom lagra vinet i restaurangen så ska han dricka det när han besöker igen.
 
Toppen