Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets dag 22 januari 2014

 Svenska Vinakademien utropar Vinets Dag 22 januari 2014

Från och med i år är alltså den 22 januari Vinets Dag i Sverige! Egentligen är det St. Vincent's Dag som firas i alla vinproducerade länder som en hyllning till vinets skyddshelgon, en martyr från tidig kristendom.

I Sverige är vi begåvade med Bokens dag, Alla Hjärtans Dag och till och med Kanelbullens dag men nu är det dags att lyfta fram svensk vinkultur på bredden och uppmärksamma vinet som njutning, dess roll i måltiden och andra tillfällen där det förhöjer stämning och upplevelser. Munskänkarna, Vinskribenterna, Sommeliererna och många andra vinälskare slår ett extra slag för vinet denna dag och uppmanar Sverige att dricka ett riktigt gott glas vin och gärna kosta på sig något utöver det vanliga vardagsvinet. ”En boxfri dag” är en utmärkt ide om man med det menar att dricka mindre och bättre! Eller gärna ge bort en flaska riktigt bra vin...

När vi denna dag utropar Vinets Dag arrangerar Munskänkarna för första gången officiellt Svenska Mästerskapet i Vinprovning med deltagande lag från Munskänkarna, Sommelierföreningen, Sommeliergillet, Vinskribenterna, Vinimportörerna och Systembolaget. Dessa fyra-manna lag provar 8 viner, 4 vita och 4 röda där druva, ursprungsland, region, producent och årgång skall identifieras. Det blir en tuff och spännande tävling laddad med härliga ursprungstypiska viner, lite prestige och mycket glädje!

Många restauranger kommer att erbjuda sina gäster intressanta högklassiga viner på glas under parollen ”ett glas spännande vin för varje gäst”.

Vi hoppas att alla Sveriges vinvänner engagerar sig i denna manifestation, öppnar en flaska och bjuder sina vänner på en härlig vinupplevelse och ”dricker mindre och bättre”. Ett stort antal av Munskänkarnas 150 sektioner håller spännande provningar på Vinets Dag vilket innebär att många av de 25.000 medlemmarna är engagerade i att sprida parollen ”njutning genom kunskap”.

St. Vincent
St. Vincent var alltså en martyr från tidig kristendom, en spansk diakon som greps under religionsförföljelserna runt år 304. Han torterades men vägrade ge upp sin tro och enligt sägnen var det trots flera avrättningsförsök nästan omöjligt att ta död på honom. Därför blev han sannolikt vinodlarnas helgon som en sinnebild för vinrankans oerhörda livskraft. En annan myt runt St. Vincent är att han stannade till vid en vingård för att prata lite med vinodlarna allt under det att hans åsna passade på att glufsa i sig skotten på vinrankorna. Året efter blev skörden mindre och otroligt mycket bättre vilket tolkades så att åsnan hade uppfunnit beskärningen, en central del i modern vinframställning!

För mer information, kontakta:
Mats Hanzon, Vinakademien 070 5796677 Björn Andersson, Munskänkarna 070 3701030

Se också Facebook samt Twitter


,
 
Last edited:
Trådskapare
A
La upp det här initiativet då jag tycker det är riktigt bra, en boxfri dag. Se till att ni är med och firar

Vi hoppas att alla Sveriges vinvänner engagerar sig i denna manifestation, öppnar en flaska och bjuder sina vänner på en härlig vinupplevelse och ”dricker mindre och bättre”
 

Mattias Schyberg

Administratör
Riktigt trevligt!

Hade dock inte tänkt öppna något vin just imorgon, men nu fick jag en anledning å andra sidan.

Hade varit kul att fira det genom att komma överens om ett vin i rimlig prisklass som vi dricker allihop (från sb då såklart), för att sedan rapportera våra upplevelser! Vad tror ni, kan det bli kul?

Ett förslag på vin kan vara La Bastide Blanche, som har fått ny årgång. www.systembolaget.se/2262
 
Last edited:
Trådskapare
A
Jag kommer dricka 2011 Rafael Palacios Godello As Sortes som ju rekommenderades av mäster @Arvid

Har druckit en massa bra, men årets bästa vin (som i årets bästa aktuella release) är nog 2011 Rafael Palacios Godello As Sortes. Ser att den finns på bolaget, och kan inte annat än rekommendera till dem som vill vidga sina vyer utanför Champagne och Bourgogne. Makalöst intenst vin, strukturmässigt i stil med vit bourgogne, men lite annorlunda smaker.
 

Keen

slan
Burgundy kör också aktiviteter då.

Vin-mayhem och Boeuf Bourguignonne åt folket.
På onsdag var det då äntligen dags att fira Sankt Vincent. De burgundiska vinodlarnas alldeles egna skyddshelgon. Detta gör vi av tradition varje år på ett eller annat sätt men i år slår vi lite extra på stora trumman på The Burgundy. Vi väljer att hedra vinodlare världen över med en nästan löjlig range med massvis av världens bästa viner till aldrig tidigare skådade priser. Bredvid dessa storheter finns det även, till denna fina dags ära, en range av smaskiga viner från 20!!! spänn glaset. Det du Bergman! Som grädde på moset så bjuder vi även alla vinglada individer som firar med oss på The Burgundy på en klassisk Boeuf eller Boeuf á la Bourguignonne som det så fint heter och som värmer så himla fint i januari-kylan. Så gör så här på onsdag att du helt enkelt struntar i matlagningen, tar med dig en vän, din familj eller någon annan du har kär och kom och försystras och förbrödras över vinstinn gryta och några glas gott. Det skulle jag gjort om jag inte var på charter-svennebanan-semesteroise! Skål!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade tänkt vila levern på onsdag, men det får bli en anna dag då. Nattvard, helgon och annat trams bekommer mig ju inte, men då de uppmanar till förtäring av gott vin, så är jag PÅ.
Kanske Slayer's vin Reign in Blood skulle passa, även om det lär falla på kvalitetsaspekten.
Kanske en flaska Musar... Åh... Beslut, beslut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar inte vara någon som nappar på att försöka öppna ett vin som samtliga av oss kan få tag i med kort varsel. Synd :( Det hade varit kul att dela upplevelsen med forumet och dessutom hade det varit oerhört givande att höra hur allas uppfattning blir om ett vin vi dricker på helt olika platser runt om i Sverige under en och samma dag. Jag överlever dock, men det hade kunnat bli en trevlig återkommande aktivitet den 22/1 varje år i samband med vinets dag!
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Hade g
Verkar inte vara någon som nappar på att försöka öppna ett vin som samtliga av oss kan få tag i med kort varsel. Synd :( Det hade varit kul att dela upplevelsen med forumet och dessutom hade det varit oerhört givande att höra hur allas uppfattning blir om ett vin vi dricker på helt olika platser runt om i Sverige under en och samma dag. Jag överlever dock, men det hade kunnat bli en trevlig återkommande aktivitet den 22/1 varje år i samband med vinets dag!
-Kul initiativ, hade gärna hakat på men får nöja mig med alkoholfri Rignes i 14 dagar till.
La Bastide Blanche var inget tokigt val, det vinet går ju inte precis obemärkt förbi.
Tidigare årgång på SB har jag noterat att det behöver ligga till sig lite innan jag smakar den igen.
 
Trådskapare
A
Verkar inte vara någon som nappar på att försöka öppna ett vin som samtliga av oss kan få tag i med kort varsel. Synd :( Det hade varit kul att dela upplevelsen med forumet och dessutom hade det varit oerhört givande att höra hur allas uppfattning blir om ett vin vi dricker på helt olika platser runt om i Sverige under en och samma dag. Jag överlever dock, men det hade kunnat bli en trevlig återkommande aktivitet den 22/1 varje år i samband med vinets dag!

Vi var lite sent ute med det. En bra idé för nästa år. Ser eventuellt ut som jag fastnar i Tyskland så det blir npg en Riesling av rang istället
 

Jos

Medlem
Hmmm... Tycker det låter som åsnan uppfann grön skörd, aka green harvest, och inte beskärning.

Borde väl en vinakademi veta? :D

Även om jag inte kan påstå känna till Vinakademin...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Verkar inte vara någon som nappar på att försöka öppna ett vin som samtliga av oss kan få tag i med kort varsel. Synd :( Det hade varit kul att dela upplevelsen med forumet och dessutom hade det varit oerhört givande att höra hur allas uppfattning blir om ett vin vi dricker på helt olika platser runt om i Sverige under en och samma dag. Jag överlever dock, men det hade kunnat bli en trevlig återkommande aktivitet den 22/1 varje år i samband med vinets dag!
Det var ett tag sedan jag grupparbetade sist... ;)
Har iaf bokat La Verdura för imorgon efter träningen.
Strax sovdags efter hård och lång BRA arbetsdag.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En strålande idé att uppmana alla att dricka ett bra vin på denna dag! Ska följa förslaget!

Hade varit kul att fira det genom att komma överens om ett vin i rimlig prisklass som vi dricker allihop (från sb då såklart), för att sedan rapportera våra upplevelser!
Jag kan inte låta bli att komma med två invändningar mot ditt förslag att alla borde dricka samma vin samma dag:
- Är man för en god svensk vinkultur ska man inte i onödan gynna Systembolaget. Monopolet är ett djävulens och Folkpartiets påhitt!
- En av poängerna med en god vinkultur är att bejaka mångfalden i vinutbudet och stimulera folk att hitta det de själv faktiskt gillar.
Ärligt talat var det ett väldigt svenskt förslag... :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
En strålande idé att uppmana alla att dricka ett bra vin på denna dag! Ska följa förslaget!



Jag kan inte låta bli att komma med två invändningar mot ditt förslag att alla borde dricka samma vin samma dag:
- Är man för en god svensk vinkultur ska man inte i onödan gynna Systembolaget. Monopolet är ett djävulens och Folkpartiets påhitt!
- En av poängerna med en god vinkultur är att bejaka mångfalden i vinutbudet och stimulera folk att hitta det de själv faktiskt gillar.
Ärligt talat var det ett väldigt svenskt förslag... :D
Bra tanke med att inte gynna systembolaget, men om en bred massa köper ett vin från en appellation där det bara finns ett enda vin att hitta så kanske de lär sig något i alla fall. Men visst, jag köper dina poänger ;)
 
Toppen