Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets dag 22 januari 2014

Trådskapare
A
Några läsvärda bloggar som skriver om Vinets Dag:
http://ohmansmatovin.com/2014/01/22/nagra-roda-jankare-pa-vinets-dag/

Fyll gärna på med fler.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Har firat vinets dag genom att dricka mig igenom hela SAS vinutbud i business class :)

Vinnare blev Henriot 2007, fullt ös med trevligt mogen ton. 2011 Antakari, Carmenere Syrah funkade fint till oxfilén medan 2012 Lomas Del Valle Merlot var lite för mycket paprika o vinbär av konstig anledning. Shearwater SB 2012 var fin också. Chateau Broustet 2009 satt som en smäck innan jag somnade :D
 

chambertin

Medlem
Har firat vinets dag genom att dricka mig igenom hela SAS vinutbud i business class :)

Vinnare blev Henriot 2007, fullt ös med trevligt mogen ton. 2011 Antakari, Carmenere Syrah funkade fint till oxfilén medan 2012 Lomas Del Valle Merlot var lite för mycket paprika o vinbär av konstig anledning. Shearwater SB 2012 var fin också. Chateau Broustet 2009 satt som en smäck innan jag somnade :D
Skönt att du slapp nyckelpigorna i alla fall ...;)
SAS verkar ha bättre skumpa än Air France ju.
 
Trådskapare
A
Själv blev den en blandad kompott med viner då jag var ute på en liten vandring, Georg Breur Rosenstock 2009 på Rolfs Kök, 2008 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges på Burgundy Bar, 2008 Giacomo Borgogno Liste samt 2005 E. Fuligni Brunello di Montalcino på Eriks Vinbar

Godast och intressantast av vinerna var Borgognon, skönt kraftpaket som trots den ringa åldern hade en bra balans. Fulignin var platt och tråkig. Tydligen mycket flaskvariation på det vinet.

Jag slank även förbi Gaston och drack ett 2011 kommunvin från Bourgogne. Vilket? Tyvärr med skammen i ögat så kommer jag inte ihåg. Det var dock tidigt på kvällen och inte av den anledningen många av er tror utan min totala brist brist på namnminne som slår igenom. Av någon anledning, så för Bourgogne, och bara Bourgogne har jag en tendens att glömma bort namnet.. För andra regioner sitter de utan probem. Det är verkligen irriterande.Vinet hade iallafall svaga gröna toner, är inte så känslig som bland annat @Jos men visst fanns de gröna tonerna där.


Kul med Vinet Dag. Det var mycket folk ute, kanske inte enbart pga dagen till ära men det bidrog. Bra stämmning, glada människor. Bland annat Burgundy hade vin för 20 kronor per glas, en Chianti, vilken jag inte provade men det hade varit bra med folk som gick förbi och provade något nytt. Det kan tyckas dumt med dessa dagar men jag står fullt bakom dem. Varför?, så attityden i Sverige gradvis ändras till -- Dricka mindre men bättre. Allt som görs i den riktningen är lovvärt. Tyvärr har vi ju en stor motkraft i företag som Systembolaget vilka driver tesen --- drick mindre (om nu inte boxarna är köpte av oss ).

Därför behövs krafter som jobbar åt andra hållet. Så tack till Svenska Vinakademin för initiativet och tack till er medlemmar för att ni dels skriver i det här ämnet men framförallt för att ni skriver på forumet. Vi gör ju trots allt skillnad, för ör svensk dryckeskultur, det vet jag
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag läser i Munskänkarnas nyhetsbrev (månatlig epost) att det på Vinets dag 22 januari ordnades SM i vinprovning. Resultatet var intressant.

SM i Vinprovning avgjord
På Vinets dag, ett årligen återkommande arrangemang som genomförs den 22 januari då Vincent har namnsdag. St. Vincent är vinodlarnas skyddshelgon.

Ett av alla olika arrangemang som genomfördes runt om i landet var SM i vinprovning.

Deltagande lag var Sommelierföreningen, Sommeliergillet, Vininportörerna, Systembolaget, Vinskribenterna samt Föreningen Munskänkarna.

Deltagarna hade till uppgift att bestämma Druva, land, Appellation/region, producent samt årgång i fyra vita och fyra röda viner.

Lagen bestod av fyra personer och trots hårt motstånd från de inom dryckesbranschen dagligen verksamma deltagarna i de andra lagen var det amatörerna i laget från Munskänkarna som tog hem segern.

Munskänkarnas lag bestod av: Åke Berggren, Jerker Delsing, Richard Granberg samt Erik Grödahl.

Deltagarna i laget kommer samtliga från sektionen i Piteå och kanske var det de gemensamma träningstillfällena som var en del av orsaken till framgången.

Resultat

1. Munskänkarna 104 p
2. Sommelierföreningen 94 p
3. Sommeliergillet 72p
4. Systembolaget 53 p
5. Vinskribenterna 41 p
6. Vinimportörerna 29 p

Vinlista
2010 Palacio de Fefiñanes 1583, Albariño, Rias Baixas, Spanien

2011 Achleiten Grüner Veltliner Smaragd, Domäne Wachau, Österrike

2011 Chablis Grand Cru Les Clos, Chardonnay, Christian Moreau, Frankrike

2011 Vie de Romans, Pinot Grigio, Friuli-Venezia-Giulia, Italien

2009 Barolo Marcenasco, Renato Ratti, Nebbiolo, Piemonte, Italien

2010 Alta Reserve Malbec, Pascual Toso, Mendoza, Argentina

2010 Louis M Martini Cabernet Sauvignon, Napa Valley, USA

2005 L’Avenir Pinotage Grand Vin, Stellenbosch, Sydafrika

Tävlande lag
Munskänkarna: Erik Grödahl, Jerker Delsing, Richard Granberg, Åke Berggren

Sommelierföreningen: Arvid Rosengren, Fredrik Hierner, Louise Bergdahl, Ulrika Ferlin

Sommeliergillet: Beatrice Becher, Stefan Gullberg, Fredrik Lundberg, Jonas Sandberg

Systembolaget: Torbjörn Ljunglöf, Hans Olding, Johan Malmberg, Lars Fagerberg

Vinskribenterna: Per Bill, Mischa Billing, Janne Holmström, Mikael Söderström

Vinimportörerna: Johan Edström, Ann Burgaz, Lasse Solum, Claes Lindqvist

Hade inte sett något om detta evenamang i de sedvanliga kanalerna som t.ex. WoW wines. Kan tänka mig att det beror på resultatet. :)
Helblind provning, utan ledtrådar eller förkunskap om ungefär vad som kommer, är ju otroligt svårt och mycket föremål för dagsform m.m. Har själv gjort och sett andra erfarna vinprovare göra förvånande misstag i de sammanhangen... Ibland undrar jag om det inte är förmågan till halvblind provning övas upp mer av stor allmän vinprovningserfarenhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag läser i Munskänkarnas nyhetsbrev (månatlig epost) att det på Vinets dag 22 januari ordnades SM i vinprovning. Resultatet var intressant.



Hade inte sett något om detta evenamang i de sedvanliga kanalerna som t.ex. WoW wines. Kan tänka mig att det beror på resultatet. :)
Helblind provning, utan ledtrådar eller förkunskap om ungefär vad som kommer, är ju otroligt svårt och mycket föremål för dagsform m.m. Har själv gjort och sett andra erfarna vinprovare göra förvånande misstag i de sammanhangen... Ibland undrar jag om det inte är förmågan till halvblind provning övas upp mer av stor allmän vinprovningserfarenhet.
Såg det också igår när mailet kom. Imponerande resultat av Munskänkarteamet måste jag säga. Ganska svåra viner att plocka helblint också. Hatten av!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har firat vinets dag genom att dricka mig igenom hela SAS vinutbud i business class :)

Vinnare blev Henriot 2007, fullt ös med trevligt mogen ton. 2011 Antakari, Carmenere Syrah funkade fint till oxfilén medan 2012 Lomas Del Valle Merlot var lite för mycket paprika o vinbär av konstig anledning. Shearwater SB 2012 var fin också. Chateau Broustet 2009 satt som en smäck innan jag somnade :D
Upplever du att vinerna beter sig annorlunda up there jmf m down here?

Torra slemhinnor anses vara en väsentlig aspekt?

Jag upplever det dock inte som ngn skillnad och har druckit mig genom SAS sortiment så många ggr att jag inte vet varken ut eller in. Men tycker mig inte finna fog för att dåliga viner blir sämre eller att bra viner skulle "tappa" ombord. Tror det hela är en SCAM för att lura passagerare att acceptera sekunda viner ombord som "jomen de ääääär bra, bara inte just ombord."

...och SAS val av Champagne: Henriot är riktigt god. Faktiskt så drack jag under en resa så mckt av den att serveringspersonalen efter några flaskor vägrade servera mig mer och att jag sedan landade bakis, torr i munnen och med en gudabenådad satanisk huvudvärk (religiöst samarbete?)
 

Jos

Medlem
Upplever du att vinerna beter sig annorlunda up there jmf m down here?

Torra slemhinnor anses vara en väsentlig aspekt?

Jag upplever det dock inte som ngn skillnad och har druckit mig genom SAS sortiment så många ggr att jag inte vet varken ut eller in. Men tycker mig inte finna fog för att dåliga viner blir sämre eller att bra viner skulle "tappa" ombord. Tror det hela är en SCAM för att lura passagerare att acceptera sekunda viner ombord som "jomen de ääääär bra, bara inte just ombord."

...och SAS val av Champagne: Henriot är riktigt god. Faktiskt så drack jag under en resa så mckt av den att serveringspersonalen efter några flaskor vägrade servera mig mer och att jag sedan landade bakis, torr i munnen och med en gudabenådad satanisk huvudvärk (religiöst samarbete?)
Hehe... Jag tror som du, antagligen något att skylla på!
 

Arvid

Medlem
Hur var poängsättningen då? Svårt att bedöma hur bra 104p annars.

Halvgammal tråd: men jag som var med i eventet kan ju svara. 2:an (mitt lag) var 10 p från. Alltså ett felbeslut. Exempelvis valde vi i sista ögonblick att ändra ursprunget på en Napa Cab till Chile. Hade vi behållt Napa hade det blivit delad förstaplats.

Kul event, men det hade sina brister. Det var tydliga "munskänksviner" som var med (flera av dem figurerade på deras "Topplista 2013'"), då de arrangerade eventet. Deras lag hade förberett sig hårt, och hade bland annat (tur eller ej?) provat ett par av vinerna kvällen före tävlingen. Hade varit bättre med mer öppenhet i urvalet, exempelvis att man beställt prover från importörerna och inte från bolaget för att få större urval. Oavsett vad borde man fått veta i förväg vilka premisserna var.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Halvgammal tråd: men jag som var med i eventet kan ju svara. 2:an (mitt lag) var 10 p från. Alltså ett felbeslut. Exempelvis valde vi i sista ögonblick att ändra ursprunget på en Napa Cab till Chile. Hade vi behållt Napa hade det blivit delad förstaplats.

Kul event, men det hade sina brister. Det var tydliga "munskänksviner" som var med (flera av dem figurerade på deras "Topplista 2013'"), då de arrangerade eventet. Deras lag hade förberett sig hårt, och hade bland annat (tur eller ej?) provat ett par av vinerna kvällen före tävlingen. Hade varit bättre med mer öppenhet i urvalet, exempelvis att man beställt prover från importörerna och inte från bolaget för att få större urval. Oavsett vad borde man fått veta i förväg vilka premisserna var.
Bra jobbat. Lite typiskt Munskänkarna att "kratta manegen" och välja viner som varit i fokus inom föreningen. Både tentor och diverse tävlingar brukar genomsyras av just detta, men trots detta så är det ju blint för samtliga. Sist jag tävlade så missade jag just ett vin som jag av en slump druckit dagen innan...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hade varit bättre med mer öppenhet i urvalet, exempelvis att man beställt prover från importörerna och inte från bolaget för att få större urval. Oavsett vad borde man fått veta i förväg vilka premisserna var.
Du tycker alltså att ni borde ha fått ledtrådar i form av från vilka källor vinerna hade "sourcats" vid en blindprovningstävling som samlade verkligt bra folk??? Snarare tycker jag att man ska en eloge om man låter bli att enbart ta viner som finns att rycka i butik hos SB! "Tävling i att känna igen viner från Systembolaget" tycker jag inte är det mest imponerande sättet att verka för en bättre vinkultur, eller att sätta verkligt kunniga på prov, om man vet att det finns en värld bortanför monopolets märkliga, snäva och skenbart objektiva urval... :)
 

Arvid

Medlem
@vintomas, läs om! Det jag skriver är precis motsatt det du läser, och jag är alltså enig med din slutsats. :)

Oavsett vad var det ju mest för skojs skull och ett bra initiativ. Men ska man göra det i förväg hade mer "regler" varit bra. Hade man t.ex. vetat att det var bolagsviner hade man ju kanske satt en fot i en butik och kollat producenter någon gång under de sista 5 åren.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas, läs om! Det jag skriver är precis motsatt det du läser, och jag är alltså enig med din slutsats. :)
Då tycker jag tvärtom som tidigare och håller med dig, eftersom jag tycker att man ska ha viner som inte kommer direkt från Systembolaget! ;) Din fras "öppenhet" lurade mig: "öppenhet i urvalet" tolkade jag som att du ville ha reda på varifrån urvalet kommer, alltså att det förekom öppenhet gentemot deltagarna... Mitt ordval för viner från fler håll än SB hade nog varit "bredd/variation i urvalet". :)
Munskänkarnas 2-betygsprov består enbart av viner direkt från Bolis, och därtill sådana med hygglig spridning, så där har man tveklöst nytta av sortimentskunskap. På 3-betygsnivån, där provet bara sker i Stockholm, brukar de plocka från beställningssortimentet och ibland köpa saker lite i förväg som inte finns kvar att köpa vid själva provtillfället. På det sistnämnda provet har jag sällan hört att urvalet är för snävt. Om urvalet hamnade någonstans mellan dessa två prov, så kan jag förstå din kommentar.
Men värdskapet för tävlingen roterar, antar jag?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Då tycker jag tvärtom som tidigare och håller med dig, eftersom jag tycker att man ska ha viner som inte kommer direkt från Systembolaget! ;) Din fras "öppenhet" lurade mig: "öppenhet i urvalet" tolkade jag som att du ville ha reda på varifrån urvalet kommer, alltså att det förekom öppenhet gentemot deltagarna... Mitt ordval för viner från fler håll än SB hade nog varit "bredd/variation i urvalet". :)
Munskänkarnas 2-betygsprov består enbart av viner direkt från Bolis, och därtill sådana med hygglig spridning, så där har man tveklöst nytta av sortimentskunskap. På 3-betygsnivån, där provet bara sker i Stockholm, brukar de plocka från beställningssortimentet och ibland köpa saker lite i förväg som inte finns kvar att köpa vid själva provtillfället. På det sistnämnda provet har jag sällan hört att urvalet är för snävt. Om urvalet hamnade någonstans mellan dessa två prov, så kan jag förstå din kommentar.
Men värdskapet för tävlingen roterar, antar jag?
Hahahahah
Snyggt du vände om där och fick rätt ändå ...........
 
Toppen