Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets påverkan

anders

Medlem
Som en del kanske har noterat har min aktivitet den senaste veckan varit sparsam här i forumet. Det beror på att jag har semester. Jag hatar semester. Alla som har hus vet om att semester inte är något annat än ett enda långt slit och släp för att reparera och restaurera. Tack och lov har jag dragit lärdom sedan många år och har bara tagit ledigt två veckor i år (bossen tvingade mig). En avverkad, en kvar, sedan ska jag tillbaka till restaurangerna i München och mitt behagligt lugna arbete. Så tag varning alla ni som lurar på att skaffa kåk: SKAFFA __ALDRIG__ HUS!!!! Jag menar det!

Nu när jag offentligt har fått beklaga mig så känns det bättre.

För ganska precis två veckor sedan satt jag på Tantris (redovisning kommer framöver) och körde single dining.

Eftersom det inte finns något sällskap kan man koncentrera sig på vinet och prova det ordentligt, vilket jag naturligtvis gör primärt för att kunna lämna ingående konsumentupplysningar här på forumet, inte för egen njutning ( ;D).

En bit in i middagen så tittade jag mig runt i restaurangen och noterade att ett antal gäster vid borden närmast mitt också satt och mer ingående provade vinerna. Med ovana händer snurrades glas och näsor stacks lite osäkert i kupor. När jag funderade på saken hade samma sak inträffat veckan innan på Sjömagasinet, borden bredvid mitt hade börjat ta en närmare fundering kring vad de drack på samma sätt. Och ju mer jag tänkte på det desto fler episoder kom jag på. Det värmer lite att man faktiskt bara genom eget gott föredöme kan påverka människor i rätt riktning.

För en vecka sedan satt jag på PM:s uteservering (ok, det har funnits lite trevligheter under semestern också) och hade tagit in en Jacquesson Avize Grand Cru 1997 (riktigt trevlig, 520 pix på SS). Fick senare på kvällen höra att de sålt mycket champagne den kvällen. Vet inte om jag kan ta åt mig äran men det var samma femma på Lenbach förra onsdagen, jag tog in Krug och snart stod det hinkar med bubbel på fler bord. Tanken är väl dels att kan en grobian av min sort ta in skumpa utan att förlora (hela) sin manlighet så kan vi det också, dels att skumpa onekligen ger en betydligt mer sofistikerad look i jämförelse med öl, i synnerhet svensk plattbärs. Imponerar på kvinnorna...

Detta sista understryks av hur kvinnan vid bordet bredvid mitt på Tantris reagerade. Jag fick känslan av att hon var på typ första eller andra dejten med snubben. Killen gav verkligen inget intryck av självsäkerhet eller att ens besitta någon större restaurangvana. Kvinnan började ganska snart att se uttråkad ut och killen sjönk ihop mer och mer i stolen. Ungeför halvvägs in i middagen började jag märka att kvinnans ögonkontakt söktes med mina ögon och inte snubbens vid hennes eget bord. Min middag blev genast lite mer intressant... ;)

Så finns det någon poäng med den här historien? Det jag försöker förmedla är att det går att påverka genom att faktiskt göra det vi brukar göra (prova vin) men att göra det i det offentliga rummet och inte på något sätt be om ursäkt för det. Självsäkerhet är ett otroligt bra sätt att få folk att prova något nytt, i synnerhet inskränkta och inbundna fegissvenskar som aldrig gör något utan att någon annan redan gör det.

Ikväll sitter en Deutz NV på death row i kylskåpet. Samtliga överklaganden har avslagits och snart tar dead bottle walking sin början. Strax efter midnatt kommer det endast att finnas ett lik...
 

EuphoniC

Medlem
SV: Vinets påverkan

Härlig läsning! Utan tvekan så blir man inspirerad av andras entusiasm över saker och ting, sådant är roligt. Speciellt roligt är det förstås när någon inspireras av en själv :)

Förresten delar jag inte din mening om semester, det är ju den mest underbara tid på året. Ack så kort (5 veckor) men naggande god. Visst finns det mycket som ska göras i och utanför huset, men det tenderar att behöva göras ändå och det är alltid trevligare att ta det skönt i solen och bygga eller vad det nu handlar om än att behöva stressa och bli irriterad över "helvetet" på halvruskiga vår- eller höstkvällar eller på en värdefull helg efter en veckas slit på jobbet.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinets påverkan

Alltid trevligt att läsa dina inlägg, anders, och jag håller verkligen med om dina observationer att man kan inspirera andra gäster. Dessutom håller jag med om Jacquesson Avize Grand Cru 1997, som jag tycker är riktigt bra. En kollega som inte kan någonting om vin bjöd mig på den och jag blev så imponerad, både av champagnen i sig och av att min kollega lyckats välja den, att han nu bjudit på den vid tre olika tillfällen. ;D

Förresten så ska jag på en weekendresa till München i början på november och vill gärna ha restaurangtips. Jag går gärna på stadens bästa restaurang men de jag ska gå med vill nog inte gå på stadens dyraste... Finns det någon lämplig kompromiss för oss, anders?
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vinets påverkan

Två hak jag direkt kommer på är Bistro Terrine och Lenbach vilka jag ofta frekventerar. Båda har ett modernt kök.
Terrine har en bra vinlista med ok priser. De har dessutom Egly-Ouriet som husskumpa på glas. Trevligt. Från centrum sett ligger Terrine något lite off (ca 500 meter från vad som kan betraktas som absoluta stadskärnan, en baggis att promenera om det är ok väder) men det finns U-Bahn väldigt nära. Lite knöligt att hitta bara eftersom det ligger inne på en genomgång på en bakgård. Lokaliteten är betydligt bättre än vad det låter. En stjärna, 75 euro för fyra rätter plus amuse och mellanstick. Vid varje punkt i menyn har man två alternativ att välja mellan. Jag har skrivit några rapporter härifrån, leta efter "haket mitt emot" eller liknande epitet (jag bor 100 meter från bygget).
Lenbach ligger mitt i smeten och har också en ok vinlista, dock inte så omfattande som Terrine. Champagnelistan är som jag tidigare nämnt ett fullkomligt mysterium prismässigt. 50 euro för fyra rätter och fler rätter att välja mellan på varje punkt jämfört med Terrine, (amuse, mellanstick och bröd ingår dock inte). Riktigt bra sushi/sashimi har de också. Jag tror att Myson skriver under på att den hummer vi tog till den nu slutsålda Krug 89 inte var torsk.
En trevlig italienare vid namn Hippocampus kan också rekommenderas. Taxi eller tummelbana rekommenderas. Restaurangen ligger nära stationen, något hundratal meter. Bra vinlista om än närmast uteslutande inriktad på Italien samt Taittinger som husbubbel. Ca 50 euro för en femrättersmeny. Hippocampus har också den fördelen att de håller öppet på söndagen (stängt endast lördag lunch). Även härifrån finns en rapport i middagstråden.

Du borde kunna hitta något bland dessa.

http://www.terrine.de/
http://www.lenbach.de/
http://www.hippocampus-restaurant.de/
 

Elvis

Medlem
SV: Vinets påverkan

Tack för tipsen. Jag är säker på att vi kommer att äta på minst en av restaurangerna.
 
Toppen