Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinfråga på expertnivå

Gurto

Medlem
I boken "The Ciphers of the Monks: A Forgotten Number-notation of the Middle Ages", av David A. King, finns ett kapitel som heter "Ciphers for marking volume on Wine Barrels"; med underkapitel som heter "The Damme Manuscript", "The Bruges(I) Manuscript" och "Wine-barrels marked with Monastic ciphers?"
I Damme-manuskripet anväder man den här koden för att ange siffror:
hism_0982-1783_1999_num_14_1_T1_0067_0000.jpg

Men då tror jag att vi är i Frankrike.

Det var dessa jag hittade också som jag menade var liknande.
 

Gurto

Medlem
Kan det vara två olika sätt att mäta/väga? Triangeln visar på vägning med tillhörande över/under etc och strecken är mängden i fatet.

Av det jag hunnit läsa om från googlingar om vinmätning i fat under 1500-1600-tal så verkar inte vägning ha varit aktuellt, endast mätning av fatens yttre mått och beräkningar utifrån dem. Det ska dock tillstås att ämnet är ganska nytt för mig :)
 
Trådskapare
M

MarcusL

Medlem
I boken "The Ciphers of the Monks: A Forgotten Number-notation of the Middle Ages", av David A. King, finns ett kapitel som heter "Ciphers for marking volume on Wine Barrels"; med underkapitel som heter "The Damme Manuscript", "The Bruges(I) Manuscript" och "Wine-barrels marked with Monastic ciphers?"
I Damme-manuskripet anväder man den här koden för att ange siffror:
hism_0982-1783_1999_num_14_1_T1_0067_0000.jpg

Men då tror jag att vi är i Frankrike.
Kul att man ganska snabbt kan förstå hur Damme-"chiphern" fungerar efter att bara ha stirrat på den ett litet tag. Önskar jag kunde få samma 'aha'-upplevelse med symbolerna i första inlägget.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Kul att man ganska snabbt kan förstå hur Damme-"chiphern" fungerar efter att bara ha stirrat på den ett litet tag. Önskar jag kunde få samma 'aha'-upplevelse med symbolerna i första inlägget.
Det är ju 36 symboler i båda fallen, men man måste ju ge tyskarna credd för att ha gjort det lite plusmeny på knepigheten.
 

Per Stade

Lege artis
Efter lite sökning på internet och med hjälp av skoltyskan: eichmarke är detsamma som det vi i Sverige kallar kröning, d.v.s. en kontrollmärkning. Det är inte detsamma som kalibrering utan en verifiering att måttet är korrekt.
Om de här märkena anger om vilken besiktningsman, vilket år märkningen har skett eller vilket mått är dock oklart.
 
Toppen