Vinfråga på expertnivå

Diskussion i 'Språklåda för gäster' startad av MarcusL, 29 januari 2016.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Wintermute och Daniel A gillar detta.
  2. Elvis

Elvis Medlem

Om man ska förklara för en utomstående vad som är så bra med finewines.se så är det bara att skicka en länk till den här tråden. Underbar läsning!

Daniel B, gbgpatrik, MarcusL och 4 andra gillar detta.
  3. Gurto

Gurto Medlem

Det var dessa jag hittade också som jag menade var liknande.

MarcusL gillar detta.
  4. Gurto

Gurto Medlem

Av det jag hunnit läsa om från googlingar om vinmätning i fat under 1500-1600-tal så verkar inte vägning ha varit aktuellt, endast mätning av fatens yttre mått och beräkningar utifrån dem. Det ska dock tillstås att ämnet är ganska nytt för mig :)

MarcusL gillar detta.
  5. MarcusL

MarcusL Medlem

Kul att man ganska snabbt kan förstå hur Damme-"chiphern" fungerar efter att bara ha stirrat på den ett litet tag. Önskar jag kunde få samma 'aha'-upplevelse med symbolerna i första inlägget.

6. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Det är ju 36 symboler i båda fallen, men man måste ju ge tyskarna credd för att ha gjort det lite plusmeny på knepigheten.

MarcusL gillar detta.
  7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Efter lite sökning på internet och med hjälp av skoltyskan: eichmarke är detsamma som det vi i Sverige kallar kröning, d.v.s. en kontrollmärkning. Det är inte detsamma som kalibrering utan en verifiering att måttet är korrekt.
    Om de här märkena anger om vilken besiktningsman, vilket år märkningen har skett eller vilket mått är dock oklart.

chambertin gillar detta.
  8. grappa

grappa Medlem

Dela sidan