Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Magikern

Medlem
Har funderat på att dra på en inköpsresa hit.

Är det många rödvinsfynd i Bordershop?

Har hört att prisskillnaderna jämfört med SB är små när de gäller finare viner och utbudet är inte fantastiskt heller.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Magikern skrev:
Har funderat på att dra på en inköpsresa hit.

Är det många rödvinsfynd i Bordershop?

Har hört att prisskillnaderna jämfört med SB är små när de gäller finare viner och utbudet är inte fantastiskt heller.
Och varför funderar du på att åka dit?
 

Mmm

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Den där 3 liters boxen med Jeltsin vodka för 120 kr ger onekligen rätt mycket eftersmak för pengarna. :p
 

Mmm

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Kanske skall skriva något konstruktivt också...

Förr hade de tokbra pris på Poliziano Asinone (som nog är ett av mina favoritvin från Toscana). I övrigt är det rätt skralt tyvärr. Gillar man Castello di Brolio brukar det säljas välidgt billigt (men jag tycker det smakar skit). Bra maltwhisky kan vara jäkligt billigt. Sist jag var där fanns det 12 årig Bowmore för sjuka 120 DKK.

Fulbärs för noll kronor flasket måste man ju också få med hem (har alltid undrat över varför det inte finns bra tysk pilnser på den där båten, den danska suger ju)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Rekommenderar istället Weincontor Berner som är bordershoppen i Travemunde. Den ligger i anslutning till färjeterminalen för TT/Finnlines och har ett imponerande vinutbud, åtminstone för att vara en bordershop.

http://www.sariberner.de/

-Vad jag kan se så har han inte riktigt alla bättre flarror upplagda på sajten men du kan få en uppfattning om utbudet. Mycket fokus på Bordeaux/Italien samt nya världen, dock av någon anledning inte en enda Bourgogne.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

emanuel skrev:
-Vad jag kan se så har han inte riktigt alla bättre flarror upplagda på sajten men du kan få en uppfattning om utbudet. Mycket fokus på Bordeaux/Italien samt nya världen, dock av någon anledning inte en enda Bourgogne.
Några få stackars Bourgogner (åtminstone någon Mercurey resp. Pommard) fanns det allt, men inga av dem var intressanta. Bordeauxutbudet var förvånansvärt trevligt med ett antal 2001:eek:r och 1998:eek:r.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

kayaker skrev:
Några få stackars Bourgogner (åtminstone någon Mercurey resp. Pommard) fanns det allt, men inga av dem var intressanta. Bordeauxutbudet var förvånansvärt trevligt med ett antal 2001:eek:r och 1998:eek:r.

Vilka 98:eek:r såg du, några fynd?
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

emanuel skrev:
Rekommenderar istället Weincontor Berner som är bordershoppen i Travemunde. Den ligger i anslutning till färjeterminalen för TT/Finnlines och har ett imponerande vinutbud, åtminstone för att vara en bordershop.

http://www.sariberner.de/

-Vad jag kan se så har han inte riktigt alla bättre flarror upplagda på sajten men du kan få en uppfattning om utbudet. Mycket fokus på Bordeaux/Italien samt nya världen, dock av någon anledning inte en enda Bourgogne.

Inte så imponerande ändå, priserna är inte speciellt låga på viner som står på topp nu.

Divoto Copertino 2001 riserva verkar vara det bästa fyndet i det gänget efter en snabb överblick.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Priserna är inget att hurra för. Det finns gott om bättre ställen att handla ifrån.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

kayaker skrev:
Priserna är inget att hurra för. Det finns gott om bättre ställen att handla ifrån.

Kan jag tänka mig, men utbudet och priserna är nog generellt är generellt sett inte mycket att hurra för i Tyskland om man är ute efter välgjorda Italienska och Franska rödviner som nått sin topp, eller?
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Magikern skrev:
Kan jag tänka mig, men utbudet och priserna är nog generellt är generellt sett inte mycket att hurra för i Tyskland om man är ute efter välgjorda Italienska och Franska rödviner som nått sin topp, eller?
När det gäller italienska viner är Stefan Töpler svårslagen. Britterna har kanske ett större utbud på Bordeaux, men Tyskland ligger bra till för de flesta vintyper.

Många viner kan ha långt kvar till sin topp även efter 10-12 år.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Hans utbud av Italienare finns på http://www.barolobrunello.de/ eller hur?

Stefan Töpler har ingen butik i närhet av varken Putgarden eller Travemunde antar jag?

Har kollat flitigt på wine-searcher och man får onekligen intrycket av att det finns många äldre viner som är lite av fynd faktiskt, framför allt när de gäller Taurasi men även bland Bordeaux och Brunello. Vet inte hur de är med flaskvariationen dock, vilka bör man köpa av för att vara säker på att flaskan förvarats på bästa sätt?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Priserna är inget att hurra för. Det finns gott om bättre ställen att handla ifrån.

-Självklart, och jag menar inte att någon skall åka på en vinresa till en bordershop i Trave men om man reser via tyskland och vill ha ett snabbstopp på vägen så är Sariberner klart mycket trevligare än att stanna på "pråmen" och drunkna i billiga BIB och sunkig öl.
-Jag tolkade tråden som att det gällde en bordershop som säljer hyfsat vin (som stopp på vägen) och inte var man hittar bäst vin i Danmark/Tyskland generellt sett...
 

chambertin

Medlem
SV: Vinfynd i Bordershop i Puttgarden?

Vi kan ju dissa Bordershop som bara ett ställe för billig öl, sprit och BiB och visst ligger tonvikten på det men det gör ju å andra sidan SS också, åtminstone vad gäller BiB.
Lyfter man blicken lite grann förbi skräpet och kliver in på deras lilla finewines-avdelning på andra våningen så hittar man ibland några viner som sticker ut både vad gäller bra pris och kvalitet.
Att åka dit för att köpa en komplett uppsättning bra viner från en speciell region är däremot kanske inte så lämpligt.
Hemsidan är inte speciellt bra och saknar ofta många viner som finns på finewines-avdelningen. Årgångar nämns också sällan på de bättre vinerna.

Har t.ex handlat Brancaias Chianti Classico när jag åkt hem förbi Puttgarden några ggr.
Kostar 139:-DKK där (eller 132:-DKK vid 6-pack, http://www.puttgarden.border-shop.dk/so ... 750ml-6-fl) och 269:- på SS.
Knappast värt en resa men gillar man vinet och åker förbi så varför inte.

Barone Ricasoli Casalferro (Merlot) fanns för ett år sedan och är ett bra vin och kostade där 870:-DKK/6fl (ung 165-170:-SEK/fl) mot 319:- på SS.

Carpineta Fontalpino, Do Ut Des för 179:-DKK är också ett intressant vin till bra pris (279:- på SS).

Wolfberger är ju långt ifrån Alsaces främsta producent men deras Grand Crû Riesling Eichberg finns för 85:- DKK.
Just Eichberg finns inte på SS men tre andra GC från Wolfberger för 199:-.

Torres Mas La Plana finns för 190:- DKK mot 369:- på SS.

För några år sedan hade dom också Peter Lehmans Stonewell Shiraz ung 125:- billigare än på SS men jag ser inte den på webben där nu.

Har sett en del bra Sauternes också och till konkurrenskraftiga priser.
 

Sveprod

Medlem
Bordershop

Hur är det med vinutbudet på Bordershop? Vad jag vet och känner till handlar man billiga bib där, men visst har de en avdelning med lite bättre flaskor också..? Hur brukar priserna vara där? Krävs det gedigen research i förväg, eller är "allt" billigt där?
Konkreta tips mottages gärna också
 

Peder

Medlem
SV: Bordershop

Kanske finns något enstaka vin. Men Bordershop i Puttgarden exempelvis är inget ställe man åker till för att göra fynd i finewines-sortimentet skulle jag säga.

Bordershop är precis som Systembolaget när man kommer utanför storstäderna. Sortimentet blir sämre och man satsar precis som Systembolaget på det som säljer främst, alltså BIB, billiga vinare och öl - sedan kanske dom har en och annan Barolo etc. men oftast inget som sticker ut.
 
Toppen