Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdar utanför Sverige i svensk regi

Bastardo

Medlem
Det verkar finnas flera stycken vingårdar ute i Europa som ägs av svenskar. Och många; om inte även de allra flesta, har även utvandrat till sina respektive vinländer.
Jag skulle behöva veta vilka producenter ni vet och som producerar helt ok viner även kvalitetsmässigt. Så klart känner jag till några stycken, men det vore kanske ofint av mig att börja, så var så god, ordet är fritt. :)
 

Ekdahl

Medlem
Laboratorio Rupestre i Murcia av Erik Rosdahl är väl den mest mytomspunna. Har själv drickit hans Escombro gav väl det 93 p tror jag. Men svårfunna viner och en hemlighetsfull man vad jag förstår.
 

john b

Medlem
. Så klart känner jag till några stycken, men det vore kanske ofint av mig att börja, så var så god, ordet är fritt. :)

Tror inte det anses ofint att börja som OP/trådstartare(TS) utan snarare tvärtom. På övriga forum jag regelbundet läser och är aktiv på är det snarare så att det uppmuntras att OP för fram egna alternativ (om den känner till några) för att starta och nyansera diskussionen..
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tror inte det anses ofint att börja som OP/trådstartare(TS) utan snarare tvärtom. På övriga forum jag regelbundet läser och är aktiv på är det snarare så att det uppmuntras att OP för fram egna alternativ (om den känner till några) för att starta och nyansera diskussionen..
Okej. Terreno kommer först i minnet. Sen även Gardo & Morris där ena hälften är en svensk tjej. Fyller på så länge det går att redigera texten om det dyker upp några fler. Har annars ett par stycken proffs som jag kan fråga.
MonteRosola är en. Finns nog fler.
Jag kom nämligen på en tanke att kanske ordna en vinprovning av svenska producenternas viner, om det är bara praktiskt möjligt. :) Priset får inte blir för skräckingjagande! Vanliga människor är inte så nördiga som vi är, och de vill inte betala så mycket som många av medlemmarna här gör.
 
Last edited:

Skaggs

Medlem
Champagne Thierry Perrion
Thierry Perrion driver vingården med sin svenska fru Jessica i den Grand Cru klassade byn Verzenay

Champagne Hatt&Söner
Huset har en del svenska ägare.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tack så mycket, ni alla!
Vad ni kan. Det är en bra början. Hoppas att några av de här går att köpa via bolis också. :)
 

ChristianB

DipWSET
Chateau Vignelaure i Provence ägs av Bengt Sundström.
Tror det är en dansk ägarduo här med en svensk vinmakare, Sigvard. Sundström-paret har en auktionssite, Lauritz.com eller något liknande. Jag var på en provning med dem för några år sedan och jag har för mig att det är den svenske vinmakarens årgångar från 07 eller 08 på den röda sidan. Kompetenta viner till ett godkänt pris. :)
 

jrick

Medlem
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tror det är en dansk ägarduo här med en svensk vinmakare, Sigvard. Sundström-paret har en auktionssite, Lauritz.com eller något liknande. Jag var på en provning med dem för några år sedan och jag har för mig att det är den svenske vinmakarens årgångar från 07 eller 08 på den röda sidan. Kompetenta viner till ett godkänt pris. :)
https://www.residencemagazine.se/lauritz-lilla-vinstuga/
”Bengt Sundström kommer ursprungligen från förorten Segeltorp i Stockholm …” Kan hända att han är dansk medborgare i dag, vem vet. Men jag ser ingen orsak att byta medborgarskap om man bor i Fennoskandia. Vet inte heller om Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Jag är själv både finsk och svensk medborgare, men så klart har man ingen större vinst att ha dubbla pass. :)
Danmark, Finland och Island ser ut att tillåta dubbelt medborgarskap men inte Norge och Sverige. Varför är det annorlunda i de två länderna har jag ingen aning om. Om jag är inte helt ute, så fanns det något land där du kan även ha i vissa fall tre olika medborgarskap. Nyttan till det hela kan vara lite diskutabel. ;)
Tänk att åka ut med ett annat pass än vad du använder för resan tillbaka! Det vill jag inte testa, även om jag hade mer än ett pass.
 
Last edited:

Kalle A

Medlem
Min dotter har både norskt och svenskt pass, så nog borde väl både Norge och Sverige tillåta dubbla medborgarskap...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Min dotter har både norskt och svenskt pass, så nog borde väl både Norge och Sverige tillåta dubbla medborgarskap...
Du har nog rätt.
”Sverige tillåter dubbelt medborgarskap, vilket även Danmark, Finland och Island gör. Norge är mer restriktiva med dubbelt medborgarskap.”
http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/sverige/bo-och-vistas-i-sverige/medborgarskap-i-sverige
Men nyttan av att äga två pass kan diskuteras. :) Fast i vissa länder behöver man inte visum om man har rätt pass. Åker man ofta till sådana länder, kan det löna sig. Annars är det bara en kuriositet utan större värde, anser jag. Fördelen med dubbla medborgarskap är att man får rösta i båda länderna. Men hur många orkar hålla reda på allt sånt, om man huvudsakligen bor i bara ett land? Jag brukar inte rösta i Finland. Och i höst vet jag inte, om det är någon idé att rösta ens här … ;)
 

ChristianB

DipWSET
https://www.residencemagazine.se/lauritz-lilla-vinstuga/
”Bengt Sundström kommer ursprungligen från förorten Segeltorp i Stockholm …” Kan hända att han är dansk medborgare i dag, vem vet. Men jag ser ingen orsak att byta medborgarskap om man bor i Fennoskandia. Vet inte heller om Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Jag är själv både finsk och svensk medborgare, men så klart har man ingen större vinst att ha dubbla pass. :)
Danmark, Finland och Island ser ut att tillåta dubbelt medborgarskap men inte Norge och Sverige. Varför är det annorlunda i de två länderna har jag ingen aning om. Om jag är inte helt ute, så fanns det något land där du kan även ha i vissa fall tre olika medborgarskap. Nyttan till det hela kan vara lite diskutabel. ;)
Tänk att åka ut med ett annat pass än vad du använder för resan tillbaka! Det vill jag inte testa, även om jag hade mer än ett pass.
I stand corrected. :) Det kanske är hans fru som är dansk; jag var på en provning med dem för några år sedan som sagt och fick det presenterat på det sättet, att "ett danskt par tog över". :)
 
Toppen