Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdsbarolo

L

Larseman

Vågat att släppa in gäster på forumet! Risken är att det mest blir frågelåda av det. För att backa upp påståendet så tänkte jag ställa en fråga ;)
Jag är sedan några lyckade semesterturer till Langhe, mycket förtjust i Nebbiolo. Det innebär att det finns en och annan Langhe Rosso, några Nebbiolo d'Alba och några bas-Barolo i källaren. Nu fattar man ju att man bara har börjat nosa (haha) på vad Nebbiolo kan uttrycka och borde därför skaffa sig några vingårdsbarolo också. Men då börjar det kosta på! Har ni några bra tips på bra vingårdsbarolo till vettiga priser (under 500)? Ska man satsa på västra sidan (Barolo, La Morra) eller östra (Serralunga, Castiglione Faletto, Monforte)?
 

egonx

Medlem
Det är lätt att falla för frestelsen att skriva en uppsats som svar på din fråga. Speciellt om vi ska gå in och börja jämföra olika gårdslägen och filosofier. Att buteljera vingårdslägen är förhållandevis nytt i Barolo men har blivit allt mer populärt. Jag motstår frestelsen till uppsattsförfattande och svarar med ett förslag:

Barolo Bricco delle Viole från GD Vajra. Av det lättare/elegantare slaget. 399 kr på SB för utmärkta årgången 2008.
 
Trådskapare
L

Larseman

Det är lätt att falla för frestelsen att skriva en uppsats som svar på din fråga. Speciellt om vi ska gå in och börja jämföra olika gårdslägen och filosofier. Att buteljera vingårdslägen är förhållandevis nytt i Barolo men har blivit allt mer populärt. Jag motstår frestelsen till uppsattsförfattande och svarar med ett förslag:

Barolo Bricco delle Viole från GD Vajra. Av det lättare/elegantare slaget. 399 kr på SB för utmärkta årgången 2008.

Tack för tipset. Har några Vajra Barolo Albe 2007 liggande, kan vara kul att jämföra.
 

kayaker

Cyklist
Men då börjar det kosta på! Har ni några bra tips på bra vingårdsbarolo till vettiga priser (under 500)? Ska man satsa på västra sidan (Barolo, La Morra) eller östra (Serralunga, Castiglione Faletto, Monforte)?
Varför inte Barbaresco, t.ex. Roagnas utmärkta Pajé? Roagna gör f.ö. intressant Barolo också, men Vigna Rionda behöver nog några år till på nacken för att komma till sin rätt.
 
Trådskapare
L

Larseman

Varför inte Barbaresco, t.ex. Roagnas utmärkta Pajé? Roagna gör f.ö. intressant Barolo också, men Vigna Rionda behöver nog några år till på nacken för att komma till sin rätt.
Gärna Barbaresco, drack en 2007 Sottimano Fausoni för något år sedan (födelsedagspresent) som var något av det bästa jag har druckit så här långt :)
Har dessutom två 2006 Produttori del Barbaresco liggande, vet bara inte när det är läge att poppa...
 
Barolo är intressant ur aspekten att i många avseenden är det rätt likt Bourgogne som distrikt. Har inte spenderat så mycket av mitt vinliv i distriktet men alltid uppskattat vinerna. Vad jag lärt mig är att som i Bourgogne val av producent kanske är viktigare än vingård. De olika stilarna med mer "klassiska" Barolo kontra de lite mer "moderna" gör att vinerna utvecklas på helt olika sätt, även från samma vingård.

GD Vajra är en av de producenter jag besökt och priserna på deras viner ligger lågt i Sverige. 2008 Bricco delle Viole var ett av vinerna jag köpte där och vid lanseringen var vinet ca 100 kronor billigare i Sverige. Tyckte om vinet på plats men har inte druckit det sedan.

Som @egonx helt korrekt skriver, det blir lätt en uppsats. Om du har tillgång till Livets Goda så hade de i nummer #66 en genomgång av de olika vingårdarna som jag rekommenderar att du läser.

Klipper också in ett tidigare svar på en Barolofråga som @egonx bevarade
SV: Barolo

Barolovinerna skiljer sig väldigt mycket från varandra p.g.a. stora skillnader i geologi, höjd etc men också genom vinifieringen. De kan gå från lätta, nästan drickvänliga, som Albe Vajra som du provade, till massivt tanninstarka och definitivt risottokrävande viner.

På Cellartracker.com kan du få en fingervisning om vad andra tycker om lagringstid, både genom att läsa provnoteringar och genom rekommenderade lagringstider. Flera av dina viner är drickmogna andra kan gärna få ligga till sig några år. Man ska dock inte överdramatisera. En vanlig rekommendation är att hellre än att köpa många olika udda flaskor så köper du minst 6 och har då möjlighet att följa vinet under flera år. Prova runt tills du hittar producenter som du gillar och ligger i rimlig prisklass och fokusera på dom.

Alessandro Masnaghetti på www.enogea.it har gjort otroligt informativa kartor där alla gårdslägen finns beskrivna. Finns att beställa online men också att ladda ner till t.ex. iPad.
 

Silenos

Medlem
Som av en händelse så toppade jag precis upp min halvlåda Montevertine (sangiovese) från Stefan Töpler (barolobrunello.de) med just några vingårdsmärkta barbareschi. Rabajà 08 och 05, samt Asili 08, från Produttori; och Castello di Neive 'Albesani Santo Stefano' 08 (t.o.m. 2011 så skickade de en del av sin frukt till B. Giacosa). Just ovanstående produttoriviner har jag inte druckit förut, men producenten har aldrig gjort mig besviken förut. Om du, Larseman, redan har några "torre" hemma så kan ju en ide vara att botanisera vidare bland produttoris många märkta flaskor (även basbarbarescon är riktigt fin enligt mig). CdN är aldrig tidigare testad personligen, så det ska bli intressant. Inget av vinerna kostar mer än 40€.
 
Trådskapare
L

Larseman

Såg att Finare hade provat 2006 av basbarbarescon från kollektivet nyss (91p på CT) så den ska bli spännande att prova. Vi betalade 20 euro på plats i enoteket i Barbaresco. Ska nog våga mig upp lite i klass snart. Tyvärr så har jag fortfarande svårt att "offra" viner som jag ser något speciellt med, jag har nämligen ett ganska nyväckt vin-intresse och känner fortfarande att det måste vara något alldeles särskilt tillfälle för att man ska öppna en flaska som kostar över 200kr. Men jag jobbar på attityden :)
Tack för att ni visar intresse trots att ni inte har en aning om vem jag är. Följer FW som läsare men har inte känt mig nog "proffsig" för att bli medlem, kanske ska tänka om...
 

moos

Medlem
Tyvärr så har jag fortfarande svårt att "offra" viner som jag ser något speciellt med, jag har nämligen ett ganska nyväckt vin-intresse och känner fortfarande att det måste vara något alldeles särskilt tillfälle för att man ska öppna en flaska som kostar över 200kr. Men jag jobbar på attityden :). Tack för att ni visar intresse trots att ni inte har en aning om vem jag är. Följer FW som läsare men har inte känt mig nog "proffsig" för att bli medlem, kanske ska tänka om...

Tror inte du behöver jobba allt för hårt på attityden med ett genuint intresse så kommer den med tiden. Passa dig för telefonlån bara, det är inte önskvärt att finewines.se blir fienden i programmet Lyxfällan. ;)

Proffsigheten behöver du inte oroa dig över, det finns alla typer på forumet. Det vackra med smak är just att vi kan ha olika uppfattningar om samma flaska. Bli medlem!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Kapar tråden lite med en följdfråga till församligen på samma ämne.
Jag inser att mina erfarenheter av Nebbiolo är begränsade. För att få bättre koll, vilka två Barolo & Barbaresco ska jag införskaffa och ställa mot varandra för att få en tydligare bild av egenskaperna?
 
V

Vingårdsbarolo

Kapar tråden lite med en följdfråga till församligen på samma ämne.
Jag inser att mina erfarenheter av Nebbiolo är begränsade. För att få bättre koll, vilka två Barolo & Barbaresco ska jag införskaffa och ställa mot varandra för att få en tydligare bild av egenskaperna?


I vilken prisklass?
Du vill ha två så olika intryck av Nebbiolo i sin ädlaste form som möjligt, med kravet att en skall vara från Barolo och en från Barbaresco. Förstår jag frågan rätt?
Jag antar att jag har fattat riktigt och ignorerar eventuell önskan om pris.

Jag vill slå ett slag för en äldre traditionell flaska från t.ex. Giacomo Borgogno, 1997 är riktigt fin och går att få tag i för runt femhunkan. Mot en yngre Produttori de Barbaresco 2005 som jag tycker levererar fint. Priset på denna varierar men går att få tag i för ca 100-200 kroner.
 

Sjödin

Joråsåatt...
I vilken prisklass?
Du vill ha två så olika intryck av Nebbiolo i sin ädlaste form som möjligt, med kravet att en skall vara från Barolo och en från Barbaresco. Förstår jag frågan rätt?
Jag antar att jag har fattat riktigt och ignorerar eventuell önskan om pris.

Jag vill slå ett slag för en äldre traditionell flaska från t.ex. Giacomo Borgogno, 1997 är riktigt fin och går att få tag i för runt femhunkan. Mot en yngre Produttori de Barbaresco 2005 som jag tycker levererar fint. Priset på denna varierar men går att få tag i för ca 100-200 kroner.
Ja, jo, nåt åt det hållet.
Tack!
Var hittar jag lämpligen dessa?
 
V

Vingårdsbarolo

Produtori del barbaresco finns på, BaroloBrunello.com jag har inte använt leverantören själv men menar att flera på forumet har gjort det utan problem. Använd wine-searcher.com för att hitta nätbutiker. Om du är osäker på om sidan så kan du alltid fråga om den på forumet. Vinmonopolet har Borgogno 1997 för 505 norska, om du bor nära gränsen så kan du göra en raid.

Ta en titt i denna tråden om du tycker det verkar avancerat att ta in vin från utlandet. http://www.finewines.se/threads/koe...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/

Lycka till!
 
Produtori del barbaresco finns på, BaroloBrunello.com jag har inte använt leverantören själv men menar att flera på forumet har gjort det utan problem. Använd wine-searcher.com för att hitta nätbutiker. Om du är osäker på om sidan så kan du alltid fråga om den på forumet. Vinmonopolet har Borgogno 1997 för 505 norska, om du bor nära gränsen så kan du göra en raid.

Ta en titt i denna tråden om du tycker det verkar avancerat att ta in vin från utlandet. http://www.finewines.se/threads/koe...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/

Lycka till!
Gästerna har bättre koll än medlemmarna. Kul :)
 
Toppen