Jos
Medlem
Har prövat med vin ett par ggr bara och några utflykter har det inte blivit… Men de tjänstgör fint som vattenglas!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har prövat med vin ett par ggr bara och några utflykter har det inte blivit… Men de tjänstgör fint som vattenglas!
Perfekt när man ligger i soffan och kollar TV, och inte orkar resa sig upp för att ta en sipp.
Köpt dessa (PN-versionen) för att ta med på resor (hotellglas kan vara hemska) och de är helt ok. Inte riktigt samma känsla när jag dricker med stam, men glasen är tunna.Någon som använder Riedels stam/fot-lösa glas och kan ge ett utlåtande ?![]()
Jag brukar ta med Pinot-varianten som provningsglas om det är ett tema som tarvar stora kupor, vilket är ganska ofta enligt personlig preferens. Smidigare att frakta än diton med stam! Tycker om att dricka ur dom, men det känns inte riktigt lika trevligt med alla oundvikliga fingeravtryck... Så serverar ytterst sällan vin i dom när vi har gäster!Någon som använder Riedels stam/fot-lösa glas och kan ge ett utlåtande ?![]()
Kanske inte riktigt är vad du är ute efter men när det gäller stamlösa glas så vill jag slå ett slag för Lehmanns Excellence Optic glas!
Våra vattenglas utgörs av Orrefors Merlot Tumbler (bra, men lite små), Orrefors Pulse (bra, men lite liten öppning i kupan), Zalto Vattenglas på fot (finns för övrigt på kampanj just nu på Nordiska Galleriet, 470 kr för ett 2-pack) samt - passande nog - Storsint från Ikea (vardagsglas samt även följeslagare till Gabriel StandArt)Tack alla för tips och inspel.
Är mest ute efter nya vattenglas och tänkte att man kanske kan slå två flugor i en smäll.
Många glas gjorda för vatten som har denna form borde väl också kunna passera som vinglas (motsvarande glasen från Riedel/Lehmann) ?
Vi har t.ex vattenglaset till höger på bilden och till vänster är det Gabrielglaset.
Visa bifogad bild 35366
Håller helt med om fingeravtrycken.Jag brukar ta med Pinot-varianten som provningsglas om det är ett tema som tarvar stora kupor, vilket är ganska ofta enligt personlig preferens. Smidigare att frakta än diton med stam! Tycker om att dricka ur dom, men det känns inte riktigt lika trevligt med alla oundvikliga fingeravtryck... Så serverar ytterst sällan vin i dom när vi har gäster!
Skulle nog säga att de mesta som har den formen (eller iaf snarlik) hade nog fungerat lika väl med vin som med vatten.Tack alla för tips och inspel.
Är mest ute efter nya vattenglas och tänkte att man kanske kan slå två flugor i en smäll.
Många glas gjorda för vatten som har denna form borde väl också kunna passera som vinglas (motsvarande glasen från Riedel/Lehmann) ?
Vi har t.ex vattenglaset till höger på bilden och till vänster är det Gabrielglaset.
Visa bifogad bild 35366
En kväll med den klassiska kombinationen dillchips och pinot noir.Ingen gillar sånt här
Visa bifogad bild 35370
Blev ett 6-pack Universal. Farligt att läsa runt här. Har redan fått frågan av sambon varför vi behöver fler glas när skåpet är fullt…Enligt mail från igår har Bagaren och Kocken kampanj på Spiegelau Definition just nu; 46% nedsatt i pris. 4-pack Bx respektive Bgn för 949 kr. Riktigt bra pris!
Själv föredrar jag en riesling eller champagne till sånt, but to each their ownEn kväll med den klassiska kombinationen dillchips och pinot noir.
Kladdet på glaset = chipsSjälv föredrar jag en riesling eller champagne till sånt, but to each their own.
”För att vi har tomt på hyllorna som vi kommer att sätta upp / tomt i bokhyllorna/skåpen som vi kommer att köpa”.Blev ett 6-pack Universal. Farligt att läsa runt här. Har redan fått frågan av sambon varför vi behöver fler glas när skåpet är fullt…
Håller med, förefaller omkastat av Åhléns.Här känns som någon har fått det hela om bakfoten, eller är det jag?
Portolino Livings Bordeauxglas ser ut som Pinotglas och deras Pinotglas ser ut som Bordeauxglas.
Någon som provat glasen?
Hade med mig glas till svärföräldrarna så då blev det förlåtet att kartongerna sparats. WIN!Mitt köp av fler definition bdx har redan kommit till använing för när gäster var på besök. Och hittade utrymme genom att flytta lite annat och sänka ett hyllplan!
Sedan behöver jag kriga för att behålla kartongerna, vilket kan komma till användning när man behöver ha med sig glas till en provning (max 2 ggr per år)