Vinglas

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av hultman, 13 december 2008.

1. The Wall

The Wall Medlem

Zalto Bourgogne på rea hos Cervera kostar märkligt nog lite mindre än när du sålde dem för några år sedan (obs, jag anser inte att du tog oskäligt betalt, utan att det är Zalto/Cervera som är märkliga). Men jag undrar om Zalto har ett "lägsta pris till kund" som återförsäljaren inte får understiga. Cervera kan i teorin räkna baklänges utifrån det priset och sedan hävda att ordinarie pris är 440 kr/glas men nu är det rea så glaset kostar bara 330 kr. "Normalpriset" verkar ligga runt 390 - 420 kr just nu i Sverige, men i exempelvis Tyskland verkar det gå att hitta sex-pack för 220 euro (cirka 370 kr/glas).

2. jeps

jeps Medlem

Håller helt med, det förutsätter ju att man använder sitt medlemsskap för andra inköp (verkar finnas en hel del spännande produkter) alternativt köper en stor mängd glas! :)

Oavsett intressant med ytterligare en aktör som gör snarlika glas, man får väl springa förbi butiken och se hur lika de faktiskt är.

The Wall gillar detta.
  3. Peder

Peder Medlem

Det har dom haft, lägsta pris är i Euro och jag har själv blivit kontaktad av Zalto när andra importörer har räknat ut att jag sålde dom för billigt och jag har givit feedback till Zalto när Zaltify under ett tag sålde vinglasen billigare än jag gjorde.

Helen och The Wall gillar detta.
  4. Jesper L

Jesper L Medlem

@The Wall vilket glas hade du använt till Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004?

5. The Wall

The Wall Medlem

Zalto Bx!

Jesper L och Sonderlese gillar detta.
  6. Jesper L

Jesper L Medlem

Har inget sådant men spontant bör Gabriel Gold fungera då?

7. The Wall

The Wall Medlem

Faktiskt, även om kupan är lite liten.

Jesper L gillar detta.
  8. Peder

Peder Medlem

För er som är nyfikna på Josephinenhütte och bor i Stockholm så har nu E&G på Birger Jarlsgatan börjat servera i bland annat Josephinen med design och produktion av Kurt Zalto. IMG_20211001_161753_728.jpg

thunberg, The Wall och Gladekocken gillar detta.
  9. buteljen

buteljen Medlem

Ok. Ny bekantskap. Mark/Thomas Glassware. Gjorda i samma fabrik som Zalto. Någon som provat .. eller menar har @The Wall koll på dessa glas? :rolleyes: DE44640F-B4BF-4D01-8C09-9ED1A70EB54C.jpeg

The Wall gillar detta.
  10. The Wall

The Wall Medlem

Jag har bara koll på Mark Thomas Selection. Deras ”Double bend” är…inte så estetiskt tilltalande, men glaset fick mer eller mindre översvallande betyg när det lanserades för några år sedan.

buteljen gillar detta.
  11. buteljen

buteljen Medlem

Det är den serien på bilden :)

12. The Wall

The Wall Medlem

Och den enda som går att få tag på i Sverige, om man inte vill importera från UK som jag gjorde inför mitt mastodont-glastest. Men MT Selection Red funkar faktiskt bra till tex IPA också.

buteljen gillar detta.
  13. The Wall

The Wall Medlem

14. buteljen

buteljen Medlem

Fördelen enligt ägaren här är att alla glas är i samma höjd så mycket lättare att diska än Zalto. De är även stabilare i stammen. Så färre glas går sönder

15. The Wall

The Wall Medlem

Hanteringsmässigt bättre än Zalto mao, men hur är drickupplevelsen jmf m Zalto? Jag tror, utan att veta, att Sensory är bättre än MT Double Bend.

16. Mexikanaren

Mexikanaren Medlem

Fick precis hem en extra laddning med 6x Sensory så man har jämna dussinet.
    Snabbt gått och blivit ett favoritglas efter tipset från @buteljen :)

Nu är det bara att kolla igenom hela sortimentet med lämpliga glas för vita (partisk för zalto universal ännu) så man kan köpa på sig dussinet av det med och sen försöka sluta handla vinglas på ett tag.
    Gjorde ju provet att försöka få hem Gabriel Gold men det gick ju lite sådär, vilket kan läsas i tråden.

Någon som vet en handlare i Skåne/Malmö som har lite roliga glas hemma (mer inriktade mot vitt) som man skulle kunna svänga förbi och kolla på? Speciellt nu när flyttlasset ska till Skåne :p

20211021_113912.jpg

The Wall, buteljen och Johan Blom gillar detta.
  17. The Wall

The Wall Medlem

Lycka till med det försöket! ;):D

18. The Wall

The Wall Medlem

Kanske Winerebels kan vara något när det kommer till Gold?

19. Johan Blom

Johan Blom Gått från hobbysamlare till compulsive clicker

Efter mycket velande tryckte jag på knappen och köpte Spiegelau Definition Bordeaux och Bourgogne. Har alltid gillat Riedel men sålde ju allt för jag tycker det är trevligare att dricka ur dem på restaurang eller hos vänner.
    Så efter mycket huvudvärk (frugans huvudvärk) så har jag nu landat i min trogna glasbas.
    Champagne: Riedel Veritas Champagne
    Vitt vin: Gabriel Glas Gold Edition
    Rött vin: Zieher Vision Balanced, Spiegelau Definition Bdx och Bgn.

Må gudarna förbarmas om det dyker upp något nytt nu!

Helen, FredrikC, Martin F och 2 andra gillar detta.
  20. Johan Blom

Johan Blom Gått från hobbysamlare till compulsive clicker

Jag beställde därifrån i onsdags samtidigt som jag beställde från Bagaren & kocken. Fick leveransbesked från Bagaren på torsdag morgon.
    Men inte ett knyst ifrån Winerebels. Är han legit?

Dela sidan