Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Eftersom jag har haft lång erfarenhet av Zalto och vet att dom även drivit eventuella domstolspocceser mot bland annat Sophienwald, så börjar jag undra om det är ett medvetet val från Zalto med Spiegelau. It's all about money och att Zalto nu finns på Cervera och är på REA, något som Zalto förbjudit sina leverantörer tidigare att gå under rekommenderat försäljningspris och även satte stopp för mig när det gäller försäljning till Norge för att jag inte skulle konkurrera med den norska importören gör att jag känner att något är på G. Jag är glad att jag lämnade Zalto även om det är bra och trevliga glas.

Zalto Bourgogne på rea hos Cervera kostar märkligt nog lite mindre än när du sålde dem för några år sedan (obs, jag anser inte att du tog oskäligt betalt, utan att det är Zalto/Cervera som är märkliga). Men jag undrar om Zalto har ett "lägsta pris till kund" som återförsäljaren inte får understiga. Cervera kan i teorin räkna baklänges utifrån det priset och sedan hävda att ordinarie pris är 440 kr/glas men nu är det rea så glaset kostar bara 330 kr. "Normalpriset" verkar ligga runt 390 - 420 kr just nu i Sverige, men i exempelvis Tyskland verkar det gå att hitta sex-pack för 220 euro (cirka 370 kr/glas).
 

jeps

Medlem
Som jag förstod av medlemsvillkoren måste man teckna sig för ett års medlemskap, antingen månadsvis betalning 95 SEK/mån (1.140 SEK/år) eller ett år på en gång för 950 SEK för basnivån som ger rätt att köpa 5 produkter per månad. Plusmedlemskapet kostar ungefär det dubbla och då är det ingen begränsning av max antal köp per månad. Onekligen bra pris på "Zalto Definition-glasen" (110 SEK/st), även om det bara finns Champagne, Universal och Bourgogne att tillgå, men det bygger på att man köper ganska många glas alternativt nyttjar medlemskapet friskt. Om jag blir bas-medlem ett år för 950 SEK och köper 2 x 4-pack Universal och 2 x 4-pack Bourgogne (gissningsvis har då 4 produkter av månadens 5 möjliga nyttjats), totalt 16 glas "kostar" medlemskapet ungefär 59 kr/glas, dvs totalt 170 kr/glas att jämföra med tex Bagaren och Kocken som tar 352 kr för ett två-pack, dvs 176 kr/glas. Eventuella fraktkostnader har jag inte beaktat.

Håller helt med, det förutsätter ju att man använder sitt medlemsskap för andra inköp (verkar finnas en hel del spännande produkter) alternativt köper en stor mängd glas! :)

Oavsett intressant med ytterligare en aktör som gör snarlika glas, man får väl springa förbi butiken och se hur lika de faktiskt är.
 

Peder

Medlem
Men jag undrar om Zalto har ett "lägsta pris till kund" som återförsäljaren inte får understiga.

Det har dom haft, lägsta pris är i Euro och jag har själv blivit kontaktad av Zalto när andra importörer har räknat ut att jag sålde dom för billigt och jag har givit feedback till Zalto när Zaltify under ett tag sålde vinglasen billigare än jag gjorde.
 

Peder

Medlem
För er som är nyfikna på Josephinenhütte och bor i Stockholm så har nu E&G på Birger Jarlsgatan börjat servera i bland annat Josephinen med design och produktion av Kurt Zalto.
IMG_20211001_161753_728.jpg
 

buteljen

Medlem
Och den enda som går att få tag på i Sverige, om man inte vill importera från UK som jag gjorde inför mitt mastodont-glastest. Men MT Selection Red funkar faktiskt bra till tex IPA också.
Fördelen enligt ägaren här är att alla glas är i samma höjd så mycket lättare att diska än Zalto. De är även stabilare i stammen. Så färre glas går sönder
 

The Wall

Medlem
Fördelen enligt ägaren här är att alla glas är i samma höjd så mycket lättare att diska än Zalto. De är även stabilare i stammen. Så färre glas går sönder
Hanteringsmässigt bättre än Zalto mao, men hur är drickupplevelsen jmf m Zalto? Jag tror, utan att veta, att Sensory är bättre än MT Double Bend.
 

Mexikanaren

Medlem
Fick precis hem en extra laddning med 6x Sensory så man har jämna dussinet.
Snabbt gått och blivit ett favoritglas efter tipset från @buteljen :)

Nu är det bara att kolla igenom hela sortimentet med lämpliga glas för vita (partisk för zalto universal ännu) så man kan köpa på sig dussinet av det med och sen försöka sluta handla vinglas på ett tag.
Gjorde ju provet att försöka få hem Gabriel Gold men det gick ju lite sådär, vilket kan läsas i tråden.

Någon som vet en handlare i Skåne/Malmö som har lite roliga glas hemma (mer inriktade mot vitt) som man skulle kunna svänga förbi och kolla på? Speciellt nu när flyttlasset ska till Skåne :p

20211021_113912.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Efter mycket velande tryckte jag på knappen och köpte Spiegelau Definition Bordeaux och Bourgogne. Har alltid gillat Riedel men sålde ju allt för jag tycker det är trevligare att dricka ur dem på restaurang eller hos vänner.
Så efter mycket huvudvärk (frugans huvudvärk) så har jag nu landat i min trogna glasbas.
Champagne: Riedel Veritas Champagne
Vitt vin: Gabriel Glas Gold Edition
Rött vin: Zieher Vision Balanced, Spiegelau Definition Bdx och Bgn.

Må gudarna förbarmas om det dyker upp något nytt nu!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kanske Winerebels kan vara något när det kommer till Gold?
Jag beställde därifrån i onsdags samtidigt som jag beställde från Bagaren & kocken. Fick leveransbesked från Bagaren på torsdag morgon.
Men inte ett knyst ifrån Winerebels. Är han legit?
 
Toppen