Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Richard Juhlin har tydligen varit med och tagit fram ännu ett glas.
http://lyx.se/richard-juhlin-optimum/
När jag först såg bilden på det nya glaset trillade jag nästan av stolen, vilket nyskapande!

Inte konstigt att de skriver:
Vid smaktest, var Richard Juhlin förtrollad av sin egen skapelse. Glaset ‘Richard Juhlin Optimum’, ger i sanning en upplevelse utöver det vanliga.


-Stundtals funderar jag på om texten i artikeln är satir?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, sjukt billigt för glaset som i all framtid kommer definiera för alla andra glas vad ett glas ska vara.
Borde kosta 1000 kr/st.
Man undrar lite varför han valt att göra ett så billigt glas (förutom att tjäna pengar).
Ser nu att här i Frankrike säljs de för 47,50 för 6 glas!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inte konstigt att de skriver:
Vid smaktest, var Richard Juhlin förtrollad av sin egen skapelse.
Han tycker förmodligen så eftersom blygsamhet är en dygd... :) Är det förresten inte lite "Google translate-känsla" över en del av ordvalen i texten?
Jag håller med om att priset är förvånansvärt billigt för ett champagneglas med schysst utseende! Kan det vara så att priset är valt för att hamna i nivå med Julles alkoholfria mousserande (89 kr)?
Jag saknar information om vilken volym specialutgåvan innehåller om man fyller det upp till den markerade "Richard Juhlin Line".
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det förresten inte lite "Google translate-känsla" över en del av ordvalen i texten?
*hehe* tänkte exakt samma sak när jag läste texten :)
Jag saknar information om vilken volym specialutgåvan innehåller om man fyller det upp till den markerade "Richard Juhlin Line".
De glömde även specificera hur mycket bättre Champagnen smakar när man fyller den till "Richard Juhlin Line".
En riktigt bra TV-Shop infomercial hade ju även fastslagit att det kan bli så mycket som 87% godare i ett glas fyllt till "The Richard Juhlin Line" kontra ett glas där man slår i en helt ovetenskaplig skwätt på måfå. (gud förbjude)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
*hehe* tänkte exakt samma sak när jag läste texten :)

De glömde även specificera hur mycket bättre Champagnen smakar när man fyller den till "Richard Juhlin Line".
En riktigt bra TV-Shop infomercial hade ju även fastslagit att det kan bli så mycket som 87% godare i ett glas fyllt till "The Richard Juhlin Line" kontra ett glas där man slår i en helt ovetenskaplig skwätt på måfå. (gud förbjude)

Jag fyller alltid till Robin line (ytspänning) brukar funka...
 

johanvin

Medlem
Fått upp ögonen för vin under jul & nyår och tänkte fördjupa mitt kunnande inom vin under året. Tänkte börja med att införskaffa mig två vinglas av finare modell. (Max 300 kr styck) Vilka ska man satsa på för att vara så allround, som möjligt?
 

rs14

Medlem
Endast 2 glas och så allround som möjligt. Hm, hade satsat på Zalto Universal eller Riedel vinum Riesling/Zinfandel.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Provar Richard Juhlin Optimum (dock utan markerad linje) för första gången. En flaska Jacquesson 737 (för övrigt inköpt från stora stygga dansken) fick sätta livet till, för jag ville testa något bra som man ändå kan tänka sig att öppna en måndagskväll och där man fortfarande kan fylla på lagret vid behov.
Glaset är lite smalare än jag hade föreställt mig, kanske för att det också är lite lägre än förväntat. D.v.s. i mitt huvud tillämpade jag proportionerna från fotona på ett lite högre glas, och då blev det också lite bredare. Det är annars snyggt och ligger bra i handen.
Ställer ett Schott Zwiesel Top Ten Champagne bredvid (görs inte längre, är högre och har rundare kupa än den nuvarande Juhlinglaset, ser ungefär ut som Julles gamla glas fast med kupans bulliga del placerad högre upp) eftersom det är de största och bästa champagneglasen jag har sedan tidigare.
Intressant nog så framstår 737:ans doft som lite brödare och smörigare i Optimum-glaset (fyllt ungefär till där Juhlinlinjen skulle varit), och lite fruktigare i Zwiesel Top Ten. Har inget emot att brödigheten accentueras, det kan ju spara ett och annat år källaren... (Smaken är såklart lika i de två fallen eftersom detta är ett test i mitt kök snarare än Riedel-reklam.)

Detta preliminära test ger klart godkänt för Optimum-glaset. Den rimliga prisnivån gör också att jag helt klart kan rekommendera det för den som inte redan har huset fyllt av vinglas och villa ett vettigt champagneglas.

Jag skriver "preliminära test", för jag skulle egentligen vilja prova en riktigt mogen champagne och en svulstig roséskumpa (sådana som man ibland vill servera i bourgognekupor) för att se om de får tillräcklig volym för att funka bra. Sedan bör man väl också ha lite diskmaskins-statistik.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Provar Richard Juhlin Optimum (dock utan markerad linje) för första gången. En flaska Jacquesson 737 (för övrigt inköpt från stora stygga dansken) fick sätta livet till, för jag ville testa något bra som man ändå kan tänka sig att öppna en måndagskväll och där man fortfarande kan fylla på lagret vid behov.
Glaset är lite smalare än jag hade föreställt mig, kanske för att det också är lite lägre än förväntat. D.v.s. i mitt huvud tillämpade jag proportionerna från fotona på ett lite högre glas, och då blev det också lite bredare. Det är annars snyggt och ligger bra i handen.
Ställer ett Schott Zwiesel Top Ten Champagne bredvid (görs inte längre, är högre och har rundare kupa än den nuvarande Juhlinglaset, ser ungefär ut som Julles gamla glas fast med kupans bulliga del placerad högre upp) eftersom det är de största och bästa champagneglasen jag har sedan tidigare.
Intressant nog så framstår 737:ans doft som lite brödare och smörigare i Optimum-glaset (fyllt ungefär till där Juhlinlinjen skulle varit), och lite fruktigare i Zwiesel Top Ten. Har inget emot att brödigheten accentueras, det kan ju spara ett och annat år källaren... (Smaken är såklart lika i de två fallen eftersom detta är ett test i mitt kök snarare än Riedel-reklam.)

Detta preliminära test ger klart godkänt för Optimum-glaset. Den rimliga prisnivån gör också att jag helt klart kan rekommendera det för den som inte redan har huset fyllt av vinglas och villa ett vettigt champagneglas.

Jag skriver "preliminära test", för jag skulle egentligen vilja prova en riktigt mogen champagne och en svulstig roséskumpa (sådana som man ibland vill servera i bourgognekupor) för att se om de får tillräcklig volym för att funka bra. Sedan bör man väl också ha lite diskmaskins-statistik.
Vad fick du betala för dom ?
 
Jag skriver "preliminära test", för jag skulle egentligen vilja prova en riktigt mogen champagne och en svulstig roséskumpa (sådana som man ibland vill servera i bourgognekupor) för att se om de får tillräcklig volym för att funka bra. Sedan bör man väl också ha lite diskmaskins-statistik.

1996 Deutz William Deutz rosé kanske :)
 
Toppen