Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag har också köpt ett gäng och tycker de är riktigt bra! Enda minusen är att jag hade önskat att de vore något större och att de är lite jobbiga att diska.
Håller med!
Dom verkade lovade när man såg dom på bild, men tyvärr är dom alldeles för små.
 

Vino fino

Medlem
När vi ändå är inne på temat... vilka är de bästa handblåsta glasen i världen?

För den som inte vill betala maskinmarginalen till Riedel eller andra utan vill ha verkligt hantverk.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hade ett trevligt kort samtal med @Helen idag, som inte alls förstod sig på varför alla hypar detta glas, och mycket riktigt upplevde vi båda två att många glas var halvskeva.
Jag har nu jämfört mot mina tidigare glas som enligt förpackningen ska vara exakt likadana glas.
vet inte riktigt om bilderna gör jämförelsen rättvis, men det högra glaset på alla bilder köpes idag av Helen iaf.
och det är betydligt mycket mer ovalt till formen och ojämnt. Jag märkte också till min förvåning när jag testade att det nya glaset har en liten störande kant i öppningen som är vanligt bland maskintillverkade glas, mitt gamla glas är helt slankt utan kant, och upplevs mer som ett munblåst glas.
När jag lyfter dom blir jag helt klyven det kan omöjligt vara likadant glas!?
det visar sig sen efter att ha vägt dem på löjromsvågen att mitt gamla väger in på 90g och dagens inköp på hela 145g o_O

Alltså tycker jag helen att du borde klaga på din leverantör och få korrekta glas som de ska va!
 

Attachments

  • DSC_0124.JPG
    DSC_0124.JPG
    60,5 KB · Visningar: 342
  • DSC_0125.JPG
    DSC_0125.JPG
    55,4 KB · Visningar: 359
  • DSC_0126.JPG
    DSC_0126.JPG
    53,3 KB · Visningar: 334
  • DSC_0127.JPG
    DSC_0127.JPG
    61,4 KB · Visningar: 343

Beo

Medlem
en liten störande kant i öppningen som är vanligt bland maskintillverkade glas, mitt gamla glas är helt slankt utan kant, och upplevs mer som ett munblåst glas.
Finns tydligen två varianter av detta glas maskin (reference) och munblåst (prestige). Priserna skiljer sig även ca 100:- resp 200:-
http://www.prowine.se/product.html/jamesse-ref-grand-champagne-45-cl-6-pack?category_id=104
http://www.1cru.se/vin-antique/ving...s/grand-champagneglas-45-cl-fran-lehmann.html
http://www.lehmannglass.fr/index.php/en/collections/souffle-bouche/jamesse-prestige
http://www.lehmannglass.fr/index.php/en/collections/souffle-machine/reference-jamesse
 

Helen

Medlem
Tack @KockJohan för en trevlig pratstund.
Min erfarenhet av billiga maskintillverkade glas är just att de är ojämna i kvalité och utseende. Det är därför som jag inte tar in denna typ av glas i mitt sortiment. Jag är nämligen otroligt kräsen, dock verkar jag vara betydligt mer kräsen än vad många andra människor är med tanke på hur mycket billigt glas det slungas ut från Åhlens och Ikea. För några år sedan kom B. Frithiofsson ut med ett nytt glas som kallas för bubblan. Jag fick hem en provbeställning utav glasen som var fantastiska i kvaliteten. De var munblåsta i en glashytta här i Sverige. Med denna provkollision i min hand var jag superlycklig när jag lade en beställning på en pall glas som skulle komma innan jul.
Detta skulle bli årets julklapp för vinälskaren. Fasiken vad förvånad jag blev när glasen väl dök upp och det visade sig vara maskintillverkade utomlands troligen Kina, sneda, ojämna och simmiga i glasmassan. De sålde som smör i solen och folk var väldigt nöjda med dem även om inte jag var det, så tydligen är jag för petig :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För några år sedan kom B. Frithiofsson ut med ett nytt glas som kallas för bubblan. Jag fick hem en provbeställning utav glasen som var fantastiska i kvaliteten. De var munblåsta i en glashytta här i Sverige. Med denna provkollision i min hand var jag superlycklig när jag lade en beställning på en pall glas som skulle komma innan jul.
Detta skulle bli årets julklapp för vinälskaren. Fasiken vad förvånad jag blev när glasen väl dök upp och det visade sig vara maskintillverkade utomlands troligen Kina, sneda, ojämna och simmiga i glasmassan. De sålde som smör i solen och folk var väldigt nöjda med dem även om inte jag var det, så tydligen är jag för petig :)
Host, host, men om man tar hänsyn till vilket i skick sagde B.F. brukade vara när han under sin storhetstid syntes i TV-rutan, kanske folk förväntade sig något som var lite snett och ojämnt? :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack @KockJohan för en trevlig pratstund.
Min erfarenhet av billiga maskintillverkade glas är just att de är ojämna i kvalité och utseende. Det är därför som jag inte tar in denna typ av glas i mitt sortiment. Jag är nämligen otroligt kräsen, dock verkar jag vara betydligt mer kräsen än vad många andra människor är med tanke på hur mycket billigt glas det slungas ut från Åhlens och Ikea. För några år sedan kom B. Frithiofsson ut med ett nytt glas som kallas för bubblan. Jag fick hem en provbeställning utav glasen som var fantastiska i kvaliteten. De var munblåsta i en glashytta här i Sverige. Med denna provkollision i min hand var jag superlycklig när jag lade en beställning på en pall glas som skulle komma innan jul.
Detta skulle bli årets julklapp för vinälskaren. Fasiken vad förvånad jag blev när glasen väl dök upp och det visade sig vara maskintillverkade utomlands troligen Kina, sneda, ojämna och simmiga i glasmassan. De sålde som smör i solen och folk var väldigt nöjda med dem även om inte jag var det, så tydligen är jag för petig :)

-Hittade en gammal kartong till mina glas när jag rotade i källaren och det stod faktiskt att de var munblåsta så det var den munblåsta varianten som tidigare såldes vina Franska Vinlistan... Trodde först att det var 600:- jag betalade för ett sexpack men när jag tänker efter undrar jag om det inte var 900:- de tog för sexpacket? Någon annan kanske minns?

Det förklarar kanske varför @KockJohan upplevde glasen som olika.
 
Last edited:

Gurto

Medlem
-Hittade en gammal kartong till mina glas när jag rotade i källaren och det stod faktiskt att de var munblåsta så det var den munblåsta varianten som tidigare såldes vina Franska Vinlistan... Trodde först att det var 600:- jag betalade för ett sexpack men när jag tänker efter undrar jag om det inte var 900:- de tog för sexpacket? Någon annan kanske minns?

Det förklarar kanske varför @KockJohan upplevde glasen som olika.

900 för ett sexpack var det.
 

sam

Medlem
Flyttdags = nya glas
Ska införskaffa lite nya glas och vet inte riktigt vad jag ska köpa. Till skumpa så blir det nog och prova på grand champagne glasen. Verkar vara ett populärt glas här på forumet.
Till rödvinet, mestadels barolo/cabernet sauvignon/bordeaux funderar jag på riedel veritas pinot noir. Verkar vara ett schyst glas med lite annorlunda form. Tar gärna emot tips och synpunkter :):)
 
Toppen