Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Ett annat vattenglas jag har funderat på är Aurum från Bormiolo Rocco. Liknande kupor som Zalto, speciellt Zalto Universal https://www.bormiolirocco.com/en/product/27/water-glass-aurum
Dock osäker på om jag estetiskt tycker det är fördelaktigt att köra med ungefär samma form på båda glasen eller om man bör bryta av med någon helt annat då det är ett vattenglas och låta vinglasen ha ett "formspråk" för sig själva.

Bormiolo Rocco Aurum;
Bicchiere_Aurum_Acqua_37Cl_Trasparente.png
Jag är lite nyfiken på hur tjockt godset är i kupan samt om kanten på kupan är slät eller lätt rundad. Lite svårt att se på bilden, men å andra sidan är det lika lätt att fotografera glas som att få potatisgratäng att se fotogenisk ut på bild. Formen påminner en hel del om Pulse från Orrefors, dock att öppningen på kupan är mindre på Pulse än Rocco Aurum.

På tal om att bryta av formmässigt; Zaltos vatten-/selterglas har liknande form som vatten-/selterglasen från Orrefors Merlot. Jag kan förstå/gissa tanken; vatten bör man väl klunka i sig på lite annat sätt och med annan frekvens än vin och då behövs en vidare öppning på kupan jämfört med ett vinglas. Ur den aspekten antar jag att "Merlot-formen" är ett bättre val än "Pulse-formen".

buteljen

Medlem
Vi använder vatten-/selterglaset från Orrefors Merlot som "finvattenglas" (nåja). Vi har även en flock med vattenglas från Orrefors serie Pulse som formmässigt knyter an lite till Zalto-formerna. Lite liten öppning på kupan bara. Ingen av serierna har lika tunn kupa som tex Zalto, men det gör kanske inget om vattenglasen är lite, i sällskapet, bastantare eftersom de används mer frekvent.
Vill man ha extremtunna och, av informationen på hemsidan att döma, näst intill oanvändbara glas finns japanska Shotoku att tillgå. Å andra sidan, de används som vattenglas på Frantzén så helt oanvändbara lär de väl knappast vara.
Har samma "fin"vattenglas (Orrefors Merlot) som @The Wall och älskar dem. Stilrena, supersnygga och tunna.

orrefors-merlot-tumbler-27-cl-0

Toppen