Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Ett annat vattenglas jag har funderat på är Aurum från Bormiolo Rocco. Liknande kupor som Zalto, speciellt Zalto Universal https://www.bormiolirocco.com/en/product/27/water-glass-aurum
Dock osäker på om jag estetiskt tycker det är fördelaktigt att köra med ungefär samma form på båda glasen eller om man bör bryta av med någon helt annat då det är ett vattenglas och låta vinglasen ha ett "formspråk" för sig själva.

Bormiolo Rocco Aurum;
Bicchiere_Aurum_Acqua_37Cl_Trasparente.png
Jag är lite nyfiken på hur tjockt godset är i kupan samt om kanten på kupan är slät eller lätt rundad. Lite svårt att se på bilden, men å andra sidan är det lika lätt att fotografera glas som att få potatisgratäng att se fotogenisk ut på bild. Formen påminner en hel del om Pulse från Orrefors, dock att öppningen på kupan är mindre på Pulse än Rocco Aurum.

På tal om att bryta av formmässigt; Zaltos vatten-/selterglas har liknande form som vatten-/selterglasen från Orrefors Merlot. Jag kan förstå/gissa tanken; vatten bör man väl klunka i sig på lite annat sätt och med annan frekvens än vin och då behövs en vidare öppning på kupan jämfört med ett vinglas. Ur den aspekten antar jag att "Merlot-formen" är ett bättre val än "Pulse-formen".
 

buteljen

Medlem
Vi använder vatten-/selterglaset från Orrefors Merlot som "finvattenglas" (nåja). Vi har även en flock med vattenglas från Orrefors serie Pulse som formmässigt knyter an lite till Zalto-formerna. Lite liten öppning på kupan bara. Ingen av serierna har lika tunn kupa som tex Zalto, men det gör kanske inget om vattenglasen är lite, i sällskapet, bastantare eftersom de används mer frekvent.
Vill man ha extremtunna och, av informationen på hemsidan att döma, näst intill oanvändbara glas finns japanska Shotoku att tillgå. Å andra sidan, de används som vattenglas på Frantzén så helt oanvändbara lär de väl knappast vara.
Har samma "fin"vattenglas (Orrefors Merlot) som @The Wall och älskar dem. Stilrena, supersnygga och tunna.

orrefors-merlot-tumbler-27-cl-0
 

buteljen

Medlem

Enclos

Medlem
Har också gjort mig av med Zalto så är inte intresserad, men blir nyfiken på varför du säljer av dem?
Har du hittat andra som är bättre (vilka då) ? Har du för många? Skall du sluta dricka vin? :D
Hej
Haha, nej jag ska inte sluta dricka vin i alla fall! Jag har läng sökt efter ett glas som är lika tunt och lätt som Zalto men med lite mjukare former.
Nu har jag hittat Lehmann A Lallement Ultralight och tror jag är kär :D
Men Zalto har tjänat mig väl så lite rädd att jag ångrar mig så klart men skåpet är inte hur stort som helst och inte plånboken heller.

Vad har du bytt till då?
 

buteljen

Medlem
Hej
Haha, nej jag ska inte sluta dricka vin i alla fall! Jag har läng sökt efter ett glas som är lika tunt och lätt som Zalto men med lite mjukare former.
Nu har jag hittat Lehmann A Lallement Ultralight och tror jag är kär :D
Men Zalto har tjänat mig väl så lite rädd att jag ångrar mig så klart men skåpet är inte hur stort som helst och inte plånboken heller.

Vad har du bytt till då?
Tack för svar!!!
Jag kör Sensory Conterno istället för Zalto Burgundy, Gabriel Glas instället för Zalto Universal och sen har jag Lehmann Grand Champagne. Använder Zalto Bx-kupor.
Har en del Zalto kvar, men använder inte dem så ofta.
 

buteljen

Medlem
Om man ska köpa Sensory Conterno, något tips på en pålitlig sida som säljer glasen?

"Italy's No. 1 winemaker, Roberto Conterno, owner of the wineries Giacomo Conterno - Italy's No. 1 and Nervi, has designed a universal glass that is second to none. It is produced by Zwiesel in 1872. Anyone who knows Roberto Conterno, his Barolo, and above all the Riserva Monfortino, whose 2010 vintage, as is usually the case, achieved 100 Parker points, knows about his attention to detail and precision. So he meticulously planned every detail of this glass. With the start of the series, KierdorfWein is the proud exclusive importer of these glasses. This glass is always used at Romanée-Conti Dinners, which are carried out in cooperation with us, because it ingeniously emphasizes the soft nuances of the wine and still brings out every aroma as bright as a bell and crystal clear.
€47.50pcs. incl. 19% VAT plus shipping costs"
För övrigt har jag hört att Giacomo Conterno håller på att ta fram ett champagneglas som heter "Symphony" - I can't wait :) :)

De har även riktigt bra priser på Zalto för de som är intresserade.
 
Last edited:

HerrMelin

Medlem

"Italy's No. 1 winemaker, Roberto Conterno, owner of the wineries Giacomo Conterno - Italy's No. 1 and Nervi, has designed a universal glass that is second to none. It is produced by Zwiesel in 1872. Anyone who knows Roberto Conterno, his Barolo, and above all the Riserva Monfortino, whose 2010 vintage, as is usually the case, achieved 100 Parker points, knows about his attention to detail and precision. So he meticulously planned every detail of this glass. With the start of the series, KierdorfWein is the proud exclusive importer of these glasses. This glass is always used at Romanée-Conti Dinners, which are carried out in cooperation with us, because it ingeniously emphasizes the soft nuances of the wine and still brings out every aroma as bright as a bell and crystal clear.
€47.50pcs. incl. 19% VAT plus shipping costs"
För övrigt har jag hört att Giacomo Conterno håller på att ta fram ett champagneglas som heter "Symphony" - I can't wait :) :)

De har även riktigt bra priser på Zalto för de som är intresserade.
Tack! :)
 

buteljen

Medlem
Eric Asimov NYTimes:
"If you believe in the philosophy of one great glass for all wines, as I do, you won’t go wrong with any of these five glasses. I suspect many will find their own subjective reasons to embrace one of them. They all made me happy, but I am glad I invested in those Zaltos 11 years ago. I think they are still hard to beat."
 

The Wall

Medlem
Eric Asimov NYTimes:
"If you believe in the philosophy of one great glass for all wines, as I do, you won’t go wrong with any of these five glasses. I suspect many will find their own subjective reasons to embrace one of them. They all made me happy, but I am glad I invested in those Zaltos 11 years ago. I think they are still hard to beat."
Intressant! Konstantin Baum blindtestade några ”universal”-glas och han tyckte Riedel Performance Riesling var bäst. Själv har jag fastnat för Gabriel StandArt som bästa universal-glas. Enda lösningen är att prova sig fram till vilket glas man själv tycker passar bäst till många viner när det kommer till att prova vin. När man däremot vill dricka vin, ja då kan man urarta har jag hört.

Just nu dricker vi 2019 Riecine CC ur Gold och Zalto Universal och ur Gold kan man njuta av vinet, men ur Universal känns vinet mer som en törstsläckare, trots 14%, jämfört med Gold.
 
Toppen