Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

buteljen

Medlem
För 299 kr kanske man, för en gångs skull, kan hoppa att göra en fundamental marknadsanalys i jakten på bästa pris. :nagelbitare:

Med det sagt inväntar jag svar från någon som gör det just nu. :D
:D De flesta verkar ha den på 299 i Sverige. Men utomlands är den billigare, här t.ex https://www.amazon.co.uk/universal-suitable-Electrolux-9029795540-9029795557/dp/B0751GJ3XX
Dock så var det gratis frakt och hemleverans på Electrolux så jag slog till där. Snabb leverans dessutom!
 

The Wall

Medlem
Upptäckte en producent vid namn Sydonios som verkar ha intressanta (dvs tunna) glas med klassisk form. Någon som har testat? 900 - 1.000 kr för tvåpack.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om du jämför med Riedel och Zalto, hur ligger de kvalitets- respektive upplevelsemässigt?
Jag har bara provat 2 st, l’Esthète och l’Universel. Både med Riedel Sommelier/Superleggero och Zalto är det lätt att se skillnaden mellan 2 glas, här har Sydonios större jämnhet/liket. Välgjorda, vackra, eleganta och välbalanserade. Upplever dem som diffus i doft och smak. Använder själv Veritas och Sommelier/Superleggero.
 

The Wall

Medlem
Jag har bara provat 2 st, l’Esthète och l’Universel. Både med Riedel Sommelier/Superleggero och Zalto är det lätt att se skillnaden mellan 2 glas, här har Sydonios större jämnhet/liket. Välgjorda, vackra, eleganta och välbalanserade. Upplever dem som diffus i doft och smak. Använder själv Veritas och Sommelier/Superleggero.
Ingen brådska för min del att köpa och testa mao. De ser väldigt estetiskt tilltalande ut, men poängen med glas är oftast att de ska drickas ur och om den upplevelsen inte är på topp är glasen tämligen menlösa.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ingen brådska för min del att köpa och testa mao. De ser väldigt estetiskt tilltalande ut, men poängen med glas är oftast att de ska drickas ur och om den upplevelsen inte är på topp är glasen tämligen menlösa.
Ja dem är perfekta att titta på och hålla i!
 

rs14

Medlem
Tittglas, så användbart...
Dricka ur Riedel Sommeliers och titta på Sydonios, det måste nog vara höjden av ekonomisk dekadens.

Lika bra att löpa hela linan ut och köra Zalto Burgundy som spottkopp.

Apropå Zalto - det är ju väldigt sällan de säljs med rabatt men idag (tom 30/11) kan man faktiskt köpa de (och lite annat vin smått och gott) med 20% rabatt hos Ceestashop.se.

Fick hem tre modeller av Riedels senaste serie ”Winewings” häromdagen -Syrah, Pinot/Nebbiolo och champagne. Brutala glas klart större och tyngre än vad jag hade väntat mig. Designmässigt lämnar de en hel del att önska men lär vara grymma att dofta och dricka ur enligt de som hunnit prova. Planerar att inviga något av dem i helgen.
 

The Wall

Medlem
Lika bra att löpa hela linan ut och köra Zalto Burgundy som spottkopp.

Apropå Zalto - det är ju väldigt sällan de säljs med rabatt men idag (tom 30/11) kan man faktiskt köpa de (och lite annat vin smått och gott) med 20% rabatt hos Ceestashop.se.

Fick hem tre modeller av Riedels senaste serie ”Winewings” häromdagen -Syrah, Pinot/Nebbiolo och champagne. Brutala glas klart större och tyngre än vad jag hade väntat mig. Designmässigt lämnar de en hel del att önska men lär vara grymma att dofta och dricka ur enligt de som hunnit prova. Planerar att inviga något av dem i helgen.

Frestande med Zalto Burgundy som spottkopp, men Riedel Sommeliers Burgundy Grand Cru har mer "den rätta formen" för det ;)

Winewings ska tydligen lyfta fram mineraliteten i vinerna på ett helt annat sätt än tidigare glas, det blir intressant att höra vad du tycker efter invigning.

vinglaset.se tar 735 kr för tvåpack Zalto Bx, som jämförelse. Fraktfritt över 999 kr att jämföra med ceestashop som tar 89 kr oavsett beställning (har jag för mig). Håller helt med om att det är på tok för sällan, framför allt konkurrenskraftigt, kampanjpris på Zalto-glas.
 

Nyllet

Medlem
Glasrabatt på cervera och ett presentkort som bränner i fickan gör det sannolikt att jag inom kort investerar i lite fler glas. Jag kör på veritas-serien och har i nuläget champagne, cabernet/merlot och old world pinot noir. Funderar på om jag bör satsa på ett vitvinsglas, t.ex. riesling, eller om jag ska bygga på samlingen med fler av dem jag redan har? Drucker i nuläget vitt i champagne eller pinot-kupan beroende på vin.
 

The Wall

Medlem
Glasrabatt på cervera och ett presentkort som bränner i fickan gör det sannolikt att jag inom kort investerar i lite fler glas. Jag kör på veritas-serien och har i nuläget champagne, cabernet/merlot och old world pinot noir. Funderar på om jag bör satsa på ett vitvinsglas, t.ex. riesling, eller om jag ska bygga på samlingen med fler av dem jag redan har? Drucker i nuläget vitt i champagne eller pinot-kupan beroende på vin.
Riesling-glaset är utmärkt till bland annat rieseling, Chablis, Champagne, zinfandel, Chianti Classico, Bardolino, sauvignon blanc, pinot gris osv så det borde vara dina dryckespreferenser som styr inköpet. Här hemma har vi upptäckt att vi tycker att OW PN har för bred kant på kupan så vi föredrar NW PN istället. Vi har även oaked chardonnay, men det glaset känns mer trevligt att hålla i än att dricka ur märkligt nog och kan enbart (nåja) användas till just ekad chardonnay.
 

Nyllet

Medlem
Riesling-glaset är utmärkt till bland annat rieseling, Chablis, Champagne, zinfandel, Chianti Classico, Bardolino, sauvignon blanc, pinot gris osv så det borde vara dina dryckespreferenser som styr inköpet. Här hemma har vi upptäckt att vi tycker att OW PN har för bred kant på kupan så vi föredrar NW PN istället. Vi har även oaked chardonnay, men det glaset känns mer trevligt att hålla i än att dricka ur märkligt nog och kan enbart (nåja) användas till just ekad chardonnay.

Det dricks en hel del Riesling, hyfsad mängd Chablis och en del Sauvignon Blanc här hemma så det kan kanske vara passande då. Stort tack!
 

The Wall

Medlem
Det dricks en hel del Riesling, hyfsad mängd Chablis och en del Sauvignon Blanc här hemma så det kan kanske vara passande då. Stort tack!
Det är även möjligt att viognier/chardonnay-glaset kan fungera i stort sett lika bra som riesling-glaset. Anledningen till att vi fastnade för riesling-glaset var att vi dricker en hel del riesling. Av Riedels egna glasreklam för Vinum-serien vill jag minnas att de förespråkade riesling-glaset till Chianti Classico, men för Veritas-serien har de ändrat till OW Syrah. Jag skulle nog jämföra glasen riesling/chardonnay/sauv blanc (unoaked) med varandra samt testa med de olika vinerna i respektive glas.
 

Per Stade

Lege artis
Glasrabatt på cervera och ett presentkort som bränner i fickan gör det sannolikt att jag inom kort investerar i lite fler glas. Jag kör på veritas-serien och har i nuläget champagne, cabernet/merlot och old world pinot noir. Funderar på om jag bör satsa på ett vitvinsglas, t.ex. riesling, eller om jag ska bygga på samlingen med fler av dem jag redan har? Drucker i nuläget vitt i champagne eller pinot-kupan beroende på vin.

Här vill jag med all respekt för @The Wall hävda att du bara behöver två olika sorters glas för vin.
Delar inte riktigt din åsikt. Tror mer på Thierry Manoncourt, som ansåg att
"Äldre viner (vita och röda) behöver en mindre öppning för att inte få för mycket syre, som gör att de klingar av för fort.
Unga viner behöver glas med en större öppning för samma volym, eftersom de behöver mer syre (luftning) för att bäst komma till sin rätt."


Det behövs alltså inte olika glas för röda och vita viner, bara för unga och gamla.
Det behövs inte heller särskilda glas för varenda druvsort som finns.
Men det förhindrar inte att jag föredrar att dricka champagne ur munblåsta Riedelglas. Och helst väl luftat och fesljummen.

Det går säkert att använda dessa glas även för champagne.
Men sedan behövs ett glas för vatten för du dricker väl inte bara vin?
Om det inte är för voluminöst så går det bra att dricka GT ur samma glas.
Och så ölglas förstås.
Sedan behöver du kanske ett särskilt glas för lagrad sprit som t.ex. cognac.
Samma glas går säkert att använda till singelmalt och lagrad rom.
Martiniglas är också nödvändiga.
Skåpet blir fullt utan särskilda glas för varje druva.
 

The Wall

Medlem
Här vill jag med all respekt för @The Wall hävda att du bara behöver två olika sorters glas för vin.


Det går säkert att använda dessa glas även för champagne.
Men sedan behövs ett glas för vatten för du dricker väl inte bara vin?
Om det inte är för voluminöst så går det bra att dricka GT ur samma glas.
Och så ölglas förstås.
Sedan behöver du kanske ett särskilt glas för lagrad sprit som t.ex. cognac.
Samma glas går säkert att använda till singelmalt och lagrad rom.
Martiniglas är också nödvändiga.
Skåpet blir fullt utan särskilda glas för varje druva.
Jag skulle sträcka mig till tre olika sorters glas för vin; Bordeaux-kupa (för "de flesta röda viner, utom PN och nebbiolo), en Bourgogne-kupa (för PN, nebbiolo, ekad chardonnay och mogen Champagne) samt en "riesling-kupa" för vita viner (utom ekad chardonnay), zinfandel, ung Champagne, dolcetto, Bardolino, etc. Men, det beror huvudsakligen på vad man dricker mest; lever man uteslutande på Haut-Brion lär det räcka med en typ av glas.
 
Toppen