Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

MarcusO

Medlem
9393906E-81F7-4345-9A0F-BAEF41165F2F.jpeg
Fick hem nya Spiegelau Definition Bordeaux idag. Känns riktigt fina och sköna att dricka ur.
 

IsKr

Medlem
Sagt och klickat, nu är det bara att vänta och se. Tyvärr verkar det inte finnas Riesling-glas så vi får nöja oss med Bx, Bourgogne och Universal (jag skippar Champagne). Hustrun kommer förmodligen att bli...lite irriterad, men jag får försöka skylla få FW-forumet.
Det är ju alltid lättast om man kan skylla på någon eller något.
 

The Wall

Medlem
Det är ju alltid lättast om man kan skylla på någon eller något.
Jag blir nog populär om jag lyckas bli av med de enstaka glas som jag har köpt på mig sedan tidigare glasprovning.

Om någon behöver ett enstaka glas (Sophienwald Phoenix Bx, Sophienwald Grand Cru Bourgogne, Lehmann F. Sommier Ariande och F. Sommier Dionysos samt Mark Thomas Selection Red (dock 2 st)) finns de till salu. :)
 

rs14

Medlem
Jag blir nog populär om jag lyckas bli av med de enstaka glas som jag har köpt på mig sedan tidigare glasprovning.

Om någon behöver ett enstaka glas (Sophienwald Phoenix Bx, Sophienwald Grand Cru Bourgogne, Lehmann F. Sommier Ariande och F. Sommier Dionysos samt Mark Thomas Selection Red (dock 2 st)) finns de till salu. :)

Spiegelau Definition verkar vara ett bra alternativ till Zalto men får man verkligen planka designen rakt av sådär? Ser ju i princip identiska ut. Kikade runt lite och upptäckte att Cervera kör lite kampanj på glas, 25% på Zalto och 30% på Definition, blir 419 kr för bourgogneglasen. Men de kanske går att köpa billigare än så från andra ställen.

Sophienwald hade varit kul att prova, hur mycket vill du ha för dessa?
 

YKW

Medlem
Jag blir nog populär om jag lyckas bli av med de enstaka glas som jag har köpt på mig sedan tidigare glasprovning.

Om någon behöver ett enstaka glas (Sophienwald Phoenix Bx, Sophienwald Grand Cru Bourgogne, Lehmann F. Sommier Ariande och F. Sommier Dionysos samt Mark Thomas Selection Red (dock 2 st)) finns de till salu. :)

Hur tydlig skillnad skulle du säga att det är mellan Sophienwalds Phoenix-glas och de i Grand Cru-serien?
 

The Wall

Medlem
Spiegelau Definition verkar vara ett bra alternativ till Zalto men får man verkligen planka designen rakt av sådär? Ser ju i princip identiska ut. Kikade runt lite och upptäckte att Cervera kör lite kampanj på glas, 25% på Zalto och 30% på Definition, blir 419 kr för bourgogneglasen. Men de kanske går att köpa billigare än så från andra ställen.

Sophienwald hade varit kul att prova, hur mycket vill du ha för dessa?

Hittade 2-pack Definition på Bagaren & Kocken för 352 kr så det var bara att slå till som pugilisten säger.

Jag kan ha fel, men jag har fått intrycket att Riedel gör lite som de vill med tanke på att Winewings påminner väldigt mycket om Josphinenhüttes. Det är inte omöjligt att Zalto upplåtit rättigheten till Spiegelau, men det återstår att se hur lika glasen är när det dyker upp hemma. "Zalto-formen" är väl egentligen inte unik, men de ser misstänkt lika ut på bild.

Jag hade tänkt mig 300 kr/st för Sophienwald, men säg 500 kr för båda. Har för mig att nypris är 44/46 euro ex frakt från utlandet. Det finns visserligen svenska butiker, men jag tror att de bara säljer två-pack.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Hur tydlig skillnad skulle du säga att det är mellan Sophienwalds Phoenix-glas och de i Grand Cru-serien?
Jag upplever att Phoenix är mindre och även aningen lättare än Cru, men jag har bara Bx i Phoenix-serien och Bourgogne i Cru-serien så jag är osäker på om de är direkt jämförbara.
 
  • Like
Reactions: YKW

The Wall

Medlem
Vad väger vinglas?

Efter några jämförelser av vinglas under några år kom jag på att det kanske finns fler som undrar vad vinglasen väger? Brukar vi inte alla dra oss lite för att släpa ut alla glas ur skåpen och väga glasen? Nåja, det kanske inte behövs om man är sund i sinnet eller har maskintillverkade glas som inte skiljer sig åt, men för vissa av oss finns det en nyfikenhet som behöver stillas. Just ikväll var jag dock en smula lat och vägde faktiskt inte alla glas, men ganska många och resultatet blev följande vikter i gram:

Zalto Vitvin, 8 glas vägda; 84, 84, 78, 87, 89, 82, 90, 83
Zalto Universal, 8 glas vägda; 119, 110, 118, 105, 109, 112, 116, 108
Zalto Bordeaux, 8 glas vägda; 116, 113, 128, 123, 128, 122, 128, 131
Zalto Bourgogne, 8 glas vägda; 113, 118, 119, 130, 102, 138, 124, 105
Zalto Vatten (på fot), 2 glas vägda; 82, 83
Zalto Öl (på fot), 76, 80

Spiegelau Definition Universal, 1 glas vägt, 121
Spiegelau Definition Bordeaux, 1 glas vägt, 124
Spiegelau Definition Bourgogne, 1 glas vägt, 138

Riedel Veritas, 1 glas vägt av vardera sort;
Champagne, 128
Viognier, 130
Riesling, 133
OW Syrah, 141
NW Pinot Noir, 147
Bordeaux, 140
Oaked Chardonnay, 129

Riedel Sommeliers, 1 glas vägt av vardera sort;
Viognier, 135
Riesling, 138
OW Syrah, 150
Burgundy Grand Cru, 177
Bordeaux, 169

Gabriel Gold, 2 glas vägda; 86, 88
Gabriel StandArt, 3 glas vägda, 150, 155, 151

Sophienwald Phoenix Bordeaux, 1 glas vägt, 88
Sophienwald Grand Cru Burgundy, 1 glas vägt, 150

Lehmann F Sommier Ariane, 1 glas vägt, 191
Lehmann F Sommier Dionysos, 1 glas vägt, 160

Mark Thomas Selection Red, 1 glas vägt, 106 g

Som en notering kan man nämna det komiska i att Lehmann kallar F Sommier-serien för ”UL”, Ultralight, när de verkar ha de tyngsta glasen i församlingen.

En annan notering är att Sophienwalds två serier skiljer sig ganska markant åt; Phoenix är lätt och nätt och Grand Cru förefaller större, kraftigare och tyngre och påminner lite om Lehmanns F Sommier-serie. Nu har jag bara provat de fyra glasen som jag nämner ovan, såväl Sophienwalds båda serier och Lehmanns F Sommier innehåller flera glas.
Alla glas.jpg

Undrar vi inte alla egentligen hur mycket glasen i skåpet faktiskt väger?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Zalto eller Spiegelau Definition, vad är skillnaden?

Efter att Spiegelau Definition nådde marknaden var det många som tyckte att likheten med Zalto var påtaglig och några av oss (jag) kände ett gnagande behov av att utreda saken lite närmare; hur lika är glasen? Sagt och gjort; det var kampanj i en butik så jag klickade hem ett två-pack vardera av Universal, Bordeaux och Bourgogne.

Fram med ett slumpvis utvalt (nåja, det som stod längst ut i skåpet) Zalto-glas av Universal, Bordeaux och Bourgogne samt en liten köksvåg. Med flagga för att vågen inte är helkalibrerad tänker jag ändå att om den visar fel vikt, visar den lika fel vikt på alla glas.

Spiegelau-kartongen känns väldigt solid och skottsäker och när den väl forcerats är glasen snyggt inpackade i ganska kraftigt silkespapper. Eller i varje fall lite kraftigare prasselpapper. Upp med vart och ett av glasen och så ställer vi Zaltos motsvarighet bredvid och….de ser vid en första anblick helt identiska ut.

Men det måste väl finnas några skillnader? Ja, om man är väldigt noggrann upptäcker man att på Definition är stjälkens fäste mot kupan lite kraftigare och mer rundat där fästet möter kupan än på Zaltos motsvarighet. Jag är dock tveksam till att man skulle göra den observationen om man inte har två glas bredvid varandra, särskilt eftersom Zaltos glas kan variera lite i form och vikt (de flesta av våra Zalto-glas är inköpta för sådär 7-8 år sedan och det är möjligt att glasen är mer lika varandra numera).

När det gäller Universal-glasen tycker jag att Definition har en marginellt flatare botten på kupan och själva vinkeln på kupan är aningen annorlunda placerad jämfört med Zalto, men det syns endast om man håller glasen bredvid varandra och jämför på ett nästintill löjligt noggrant sätt.

För Bx-glasen ser det ut som att Zalto har aningen vidare kupa, men det ska jag inte säga tvärsäkert. Vi har noterat ett flertal gånger att kupan på våra Bx-glas kan skilja sig åt en hel del. Bourgogne-glaset har Zalto även här aningen bredare kupa, men det är endast mitt ögonmått som tycker att det skiljer sig något. För det måste väl ändå skilja något?

Viktmässigt då? Ja, nu blev det hyggligt intressant, skillnaden känns inte direkt påtaglig och den blir än mindre när jag tar fram 8 glas av vardera sort av våra Zalto-glas och börjar väga; Zalto Universal väger mellan 105 och 119 gram, Zalto Bx väger mellan 113 och 131 gram och Zalto Bourgogne väger mellan 102 och 138 gram. Detta ska jämföras med Definition Universal, 121 gram, Definition Bx, 124 gram och Definition Bourgogne 138 gram (jag packade bara upp ett glas vardera som jag vägde).

Om det är någon skillnad i hållbarheten avstår jag ifrån att prova, men Definition ska tydligen vara diskmaskinssäker, givet att man inte kastar in glasen i maskinen. Vad kostar kalaset då? Tja, Definition går i runda slängar på halva priset jämfört med Zalto om man letar lite och prickar in kampanjpriser; exempelvis tar Bagaren och Kocken just nu 352 kr för ett två-pack Definition Bourgogne och Cervera tar 644 kr (ord pris 859 kr) för ett två-pack Zalto Bourgogne.

Man (eller i alla fall jag) blir onekligen väldigt nyfiken på hur tankarna har gått när Spiegelau lanserade sin Defintion-serie. Till råga på allt verkar det dessutom som att Zalto har haft lite leveransproblem den senaste tiden och frågan är om Zalto kommer att klara av den här attacken, det finns enligt min mening ingen egentlig anledning att köpa Zalto-glas när Definition förefaller leverera nästintill samma produkt till ett lägre pris. Dock, jag vill ändå poängtera att vi har inte druckit något ur Definition-glasen eftersom jag i nuläget är osäker på om vi verkligen ska behålla dem eller inte.

Någon annan som har brottats med problemet "Zalto eller Definition?"?

Och så några bilder; det är helt hopplöst att försöka fotografera glas på ett vettigt sätt utan vare sig superkamera eller fotostudio, så det blir en iphone och vitt papper på köksbordet:

Zalto och Definition mot skrynklig bakgrund.jpg

Vilket är vilket? Hmm, nu är visserligen Spiegelau-lappen något av en spoiler, men vissa likheter tycks finnas.
Z och D Uni.jpg


Universal mot Universal, liggandes på vitt papper på bordet.
Z o D Bx.jpg

Bordeaux och Bordeaux ligger och tar igen sig på bordet.
Z och D Bou.jpg

Bourgogne och Bourgogne ligger och funderar på likheter.
 

YKW

Medlem
@The Wall Vilken genomgång! Mycket intressant!

Kör själv Spiegelau Definition sedan kort tid, men har inte kunnat jämföra direkt eftersom alla mina Zalto-glas är sönderslagna (vilket också är anledningen till bytet - det blir helt enkelt för dyrt med Zalto för någon med min glaskrossande livsstil).

Jag tycker annars själv att det är en fantastiskt fin känsla i Zaltos glas. Har inte alls samma breda erfarenhet av olika glas som du, men åtminstone jämfört med Sophienwald är vinnaren solklar för mig. (Rent hanteringsmässigt då, har tyvärr aldrig haft möjlighet att parallelltesta doft- och smakintryck med jämförbara glas.)

Spiegelau Definition går mycket riktigt att köra i diskmaskin, även om mina inte fått så många omgångar ännu. Men det gäller väl samma för Zalto-glasen också tror jag?

Jag är i alla fall väldigt nöjd med mina Definition-glas hittills. Den lilla invändningen är väl att det är en lite stummare/livlösare känsla än i de handblåsta glasen och klangen i dem är liksom grövre och orenare. Men det tycker jag är ett mindre problem mtp prisskillnaden. Köpte själv mina från barstuff.de, där det blir riktigt bra pris om man beställer sexpack.
 

The Wall

Medlem
Härlig jämförelse mellan Zalto och Definition!
Ser att det verkar finnas en tredje spelare - Singular Society - som tagit fram en serie (i samarbete med Spiegelau) som ser väldigt lik ut.

https://singular-society.com/collections/kitchen/products/crystal-red-wine-glass-4p

Visserligen någon form av medlemstjänst, men riktigt bra pris på glasen.

Någon som testat?
Som jag förstod av medlemsvillkoren måste man teckna sig för ett års medlemskap, antingen månadsvis betalning 95 SEK/mån (1.140 SEK/år) eller ett år på en gång för 950 SEK för basnivån som ger rätt att köpa 5 produkter per månad. Plusmedlemskapet kostar ungefär det dubbla och då är det ingen begränsning av max antal köp per månad. Onekligen bra pris på "Zalto Definition-glasen" (110 SEK/st), även om det bara finns Champagne, Universal och Bourgogne att tillgå, men det bygger på att man köper ganska många glas alternativt nyttjar medlemskapet friskt. Om jag blir bas-medlem ett år för 950 SEK och köper 2 x 4-pack Universal och 2 x 4-pack Bourgogne (gissningsvis har då 4 produkter av månadens 5 möjliga nyttjats), totalt 16 glas "kostar" medlemskapet ungefär 59 kr/glas, dvs totalt 170 kr/glas att jämföra med tex Bagaren och Kocken som tar 352 kr för ett två-pack, dvs 176 kr/glas. Eventuella fraktkostnader har jag inte beaktat.
 

The Wall

Medlem
@The Wall Vilken genomgång! Mycket intressant!

Kör själv Spiegelau Definition sedan kort tid, men har inte kunnat jämföra direkt eftersom alla mina Zalto-glas är sönderslagna (vilket också är anledningen till bytet - det blir helt enkelt för dyrt med Zalto för någon med min glaskrossande livsstil).

Jag tycker annars själv att det är en fantastiskt fin känsla i Zaltos glas. Har inte alls samma breda erfarenhet av olika glas som du, men åtminstone jämfört med Sophienwald är vinnaren solklar för mig. (Rent hanteringsmässigt då, har tyvärr aldrig haft möjlighet att parallelltesta doft- och smakintryck med jämförbara glas.)

Spiegelau Definition går mycket riktigt att köra i diskmaskin, även om mina inte fått så många omgångar ännu. Men det gäller väl samma för Zalto-glasen också tror jag?

Jag är i alla fall väldigt nöjd med mina Definition-glas hittills. Den lilla invändningen är väl att det är en lite stummare/livlösare känsla än i de handblåsta glasen och klangen i dem är liksom grövre och orenare. Men det tycker jag är ett mindre problem mtp prisskillnaden. Köpte själv mina från barstuff.de, där det blir riktigt bra pris om man beställer sexpack.

Tack.

Jo, Zalto går utmärkt att köra i diskmaskin. Det är det säkraste sättet att behålla glasen i ett stycke har vi upptäckt.

Intressant iakttagelse med skillnaden i känsla; jag uppmärksammade inte det så noga, men när jag tänker efter tycker jag att du är spot on. Det var något som jag inte riktigt kunde sätta fingret på men jag kom inte på vad det var och släppte det. Förmodligen skulle det uppdaga sig om vi använder glasen parallellt över tid, men det är tveksamt om det blir aktuellt för vår del då vi kör vidare med våra Zalto tillsvidare.
 
  • Like
Reactions: YKW

Peder

Medlem
Man (eller i alla fall jag) blir onekligen väldigt nyfiken på hur tankarna har gått när Spiegelau lanserade sin Defintion-serie. Till råga på allt verkar det dessutom som att Zalto har haft lite leveransproblem den senaste tiden och frågan är om Zalto kommer att klara av den här attacken, det finns enligt min mening ingen egentlig anledning att köpa Zalto-glas när Definition förefaller leverera nästintill samma produkt till ett lägre pris.

Eftersom jag har haft lång erfarenhet av Zalto och vet att dom även drivit eventuella domstolspocceser mot bland annat Sophienwald, så börjar jag undra om det är ett medvetet val från Zalto med Spiegelau. It's all about money och att Zalto nu finns på Cervera och är på REA, något som Zalto förbjudit sina leverantörer tidigare att gå under rekommenderat försäljningspris och även satte stopp för mig när det gäller försäljning till Norge för att jag inte skulle konkurrera med den norska importören gör att jag känner att något är på G. Jag är glad att jag lämnade Zalto även om det är bra och trevliga glas.
 
Toppen