Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Poussard

Medlem
Jag gjorde ett test mellan Riedel Veritas Champagne och Spiegelau Definition Champagne och till min stora glädje presterade Spiegelau oerhört bra. Skulle kanske säga att vissa dofter var något mer framträdande och djupare i Riedel, men det handlar inte om nån solklar upgrade utan snarare en sidegrade. Så med det sagt doftade det jättebra ut Spiegelau och de är mycket elegantare (vilket var hela poängen).
 

The Wall

Medlem
Jag gjorde ett test mellan Riedel Veritas Champagne och Spiegelau Definition Champagne och till min stora glädje presterade Spiegelau oerhört bra. Skulle kanske säga att vissa dofter var något mer framträdande och djupare i Riedel, men det handlar inte om nån solklar upgrade utan snarare en sidegrade. Så med det sagt doftade det jättebra ut Spiegelau och de är mycket elegantare (vilket var hela poängen).
Tack för intressant rapport!
Är Definition behandlade i botten av kupan likt Veritas så det bildas bubblor?
 
Fick ett par Josephinenhütte champagneglas i julklapp, provade givetvis dom omgående!:p Mycket imponerad (efter en flaska)! Doften kommer fram mycket djupare än i alla andra glas jag testat hittills, jämförde mot Riedel Veritas New World Pinot Noir och Veritas Champagne igår. Upplevde även vinet som rundare i Josephinen jämfört med Riedels Pinot-glas (vilket jag blev förvånad över då kupan är mycket mindre).
Återstår att testa glaset tillsammans med några fler viner innan jag kan ge ett ordentligt utlåtande, men är initialt mycket imponerad som sagt:cool:

God fortsättning!
 

Jos

Medlem
Jag har velat fram och tillbaka vad gäller glas. Var inne på Zalto ett tag men fixade inte formen på Bourgogne och Bordeaux. Har kvar Zalto vitvin som är riktigt trevliga men har bestämt mig för att det blir Veritas Old World Pinot och Vinum Bordeaux(haft sen länge) till rött. Kanske byter ut Vinum mot Veritas med tiden men fyndade ju dock 6 Bordeaux Sommelier för 390/styck för något år sen så där är det lugnt.
Men har nu äntligen även kommit fram till att det är Veritas Champagne jag gillar bäst till bubbel så passade på att slå till på ett gäng nu från Riedels shop, blev 175 spänn per glas ink frakt vilket känns som en bra deal.
 

Jos

Medlem
Dricker f.n. Champagne ur Riedel Veritas Champagne. Nu tror jag att min bättre hälft hellre vill ha flöjtglas vilket jag vägrar. Så frågan är om ni har tips på nåt däremellan? Champagne-glas som är lite mindre som ”vitvinsglas” men samtidigt inte flöjter utan tillräckliga för att kunna ge bra doft för en vinnörd. Tack på förhand!
Givna svaret är Zalto Champagne, helt otroligt glas som väger typ 0.7 gram. Blir verkligen wow när man tar i det. Ingen vanlig flöjt men ett mindre glas och borde imponera på din bättre hälft.
 

Peder

Medlem
Fick ett par Josephinenhütte champagneglas i julklapp, provade givetvis dom omgående!:p Mycket imponerad (efter en flaska)! Doften kommer fram mycket djupare än i alla andra glas jag testat hittills, jämförde mot Riedel Veritas New World Pinot Noir och Veritas Champagne igår.
Vad kul att höra, troligtvis köpt av mig om ni inte köpt dom direkt från Josephinen.

Champagne-glasen är fantastiska. Jag ratade fort Zalto Champagne och drack ur deras White-glas. Med Josephinenhütte har jag återgått till Champagne-glaset med mycket bra upplevelser.
 

Emvima

Medlem
Någon som har provat Riedel Champagne Dom Pérignon glaset? Tänkte att det kunde vara en kul present ihop med en flaska Dom Pérignon.
 
  • Like
Reactions: Jos
Vad kul att höra, troligtvis köpt av mig om ni inte köpt dom direkt från Josephinen.

Champagne-glasen är fantastiska. Jag ratade fort Zalto Champagne och drack ur deras White-glas. Med Josephinenhütte har jag återgått till Champagne-glaset med mycket bra upplevelser.
Mycket möjligt, fick dom i julklapp så kan inte uttala mig med säkerhet;)
Vad tycker du om Josephinens vitvinsglas?
 

Peder

Medlem
Vad tycker du om Josephinens vitvinsglas?
Jag gillar dom, dom är ganska snarlika Zalto White vinmässigt som jag tidigare drack Champagne ur. Jag använder dom inte så ofta utan blir mer Josephinen Universal som jag dricker vita viner ur. Men har avnjutit lite Riesling, Grüner Veltliner och Sauvignon Blanc ur dom.
 

Jos

Medlem
Vad kul att höra, troligtvis köpt av mig om ni inte köpt dom direkt från Josephinen.

Champagne-glasen är fantastiska. Jag ratade fort Zalto Champagne och drack ur deras White-glas. Med Josephinenhütte har jag återgått till Champagne-glaset med mycket bra upplevelser.
Jo de går ju att inte att använda som ett seriöst champagneglas, det är ju mer ett ”vanligt champagneglas” ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Experter, behöver hjälp att identifiera ett glas.

Hade sönder ett glas i disken och kompletterade med ett nytt 6-pack. Trodde jag köpte samma sort men de är olika. Båda är Lehmann Grand Champagne Jemesse 45 cl (har kontrollerat med måttglas). Den ny är lättare och benämns ”collection signature”. Trodde det äldre tjockare glaset var munblåst? Kan inte finna den på hemsidan. Har den utgått? Går den att köpa? :eek:

De nya superlätta glasen är mycket trevliga om än att de känns lite känsliga för att kastas runt i provningsväskan.. :confused:

Ny glaset till vänster och gamla till höger:
45D1FE3D-88A2-42CF-9D9A-0704C9948C93.jpeg
 

The Wall

Medlem
Experter, behöver hjälp att identifiera ett glas.

Hade sönder ett glas i disken och kompletterade med ett nytt 6-pack. Trodde jag köpte samma sort men de är olika. Båda är Lehmann Grand Champagne Jemesse 45 cl (har kontrollerat med måttglas). Den ny är lättare och benämns ”collection signature”. Trodde det äldre tjockare glaset var munblåst? Kan inte finna den på hemsidan. Har den utgått? Går den att köpa? :eek:

De nya superlätta glasen är mycket trevliga om än att de känns lite känsliga för att kastas runt i provningsväskan.. :confused:
Pass. Jag är nästintill obefintligt orienterad inom Champagne-glas.
 

Helen

Medlem
Experter, behöver hjälp att identifiera ett glas.

Hade sönder ett glas i disken och kompletterade med ett nytt 6-pack. Trodde jag köpte samma sort men de är olika. Båda är Lehmann Grand Champagne Jemesse 45 cl (har kontrollerat med måttglas). Den ny är lättare och benämns ”collection signature”. Trodde det äldre tjockare glaset var munblåst? Kan inte finna den på hemsidan. Har den utgått? Går den att köpa? :eek:

De nya superlätta glasen är mycket trevliga om än att de känns lite känsliga för att kastas runt i provningsväskan.. :confused:

Ny glaset till vänster och gamla till höger:
Visa bifogad bild 25213
Lehmanns har börjat att göra vissa glas "Ultralight" och i samband med det är det möjligt att även glasets kupa har modifierats lite. Tror inte att du kan hitta det "gamla" munblåsta glaset längre. Själv måste jag vänta till slutet av Mars innan jag kan fylla på vårt lager med Grand Champagne 41cl maskintillverkade.

De gamla glasen Ur serien Jamesse Prestige hade följande mått.
GRAND CHAMPAGNE 45
45 CL – 15 OZ
H : 234 MM / Ø : 87 MM

De nya glasen har följande mått samt att de är ultralight.
COLLECTION SIGNATURE P. JAMESSE
Capacity: 45 cl
Dimensions : H : 234 mm /Ø : 88 mm
Type of fabrication: Handmade, Ultralight
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Experter, behöver hjälp att identifiera ett glas.

Hade sönder ett glas i disken och kompletterade med ett nytt 6-pack. Trodde jag köpte samma sort men de är olika. Båda är Lehmann Grand Champagne Jemesse 45 cl (har kontrollerat med måttglas). Den ny är lättare och benämns ”collection signature”. Trodde det äldre tjockare glaset var munblåst? Kan inte finna den på hemsidan. Har den utgått? Går den att köpa? :eek:

De nya superlätta glasen är mycket trevliga om än att de känns lite känsliga för att kastas runt i provningsväskan.. :confused:

Ny glaset till vänster och gamla till höger:
Visa bifogad bild 25213
Jag tycker den nya varianten påminner om Richard Juhlins champagne glas, eller är jag helt ute och cyklar? Det är en spontan reflektion; det var åratal jag senast betraktade dem.
 

Mexikanaren

Medlem
Och utan lådor för den som är nyfiken;
Visa bifogad bild 23928

Måste även hålla med @buteljen att sensory känns så mycket mer balanserade i handen jämfört med zalto.

Spontant får jag känslan av att Zalto kanske skulle passa mer vid propra middagsbjudningar och Sensory kanske är något man drar fram mer när man bara vill ta det lugnt.
Folk kanske ogillar denna jämförelsen men skulle nog säga att Sensory är mjukisbyxe-varianten av Zalto tänker jag.

Kanske är lite utanför ramen för denna tråd men tänkte ändå kolla om det är någon som har något tips på vattenglas som hade passat till dessa?
Söker något lite tunnare (om möjligt) och utan stjälk.
 

The Wall

Medlem
Kanske är lite utanför ramen för denna tråd men tänkte ändå kolla om det är någon som har något tips på vattenglas som hade passat till dessa?
Söker något lite tunnare (om möjligt) och utan stjälk.
Vi använder vatten-/selterglaset från Orrefors Merlot som "finvattenglas" (nåja). Vi har även en flock med vattenglas från Orrefors serie Pulse som formmässigt knyter an lite till Zalto-formerna. Lite liten öppning på kupan bara. Ingen av serierna har lika tunn kupa som tex Zalto, men det gör kanske inget om vattenglasen är lite, i sällskapet, bastantare eftersom de används mer frekvent.
Vill man ha extremtunna och, av informationen på hemsidan att döma, näst intill oanvändbara glas finns japanska Shotoku att tillgå. Å andra sidan, de används som vattenglas på Frantzén så helt oanvändbara lär de väl knappast vara.
 

Mexikanaren

Medlem
Vi använder vatten-/selterglaset från Orrefors Merlot som "finvattenglas" (nåja). Vi har även en flock med vattenglas från Orrefors serie Pulse som formmässigt knyter an lite till Zalto-formerna. Lite liten öppning på kupan bara. Ingen av serierna har lika tunn kupa som tex Zalto, men det gör kanske inget om vattenglasen är lite, i sällskapet, bastantare eftersom de används mer frekvent.
Vill man ha extremtunna och, av informationen på hemsidan att döma, näst intill oanvändbara glas finns japanska Shotoku att tillgå. Å andra sidan, de används som vattenglas på Frantzén så helt oanvändbara lär de väl knappast vara.
Ett annat vattenglas jag har funderat på är Aurum från Bormiolo Rocco. Liknande kupor som Zalto, speciellt Zalto Universal https://www.bormiolirocco.com/en/product/27/water-glass-aurum
Dock osäker på om jag estetiskt tycker det är fördelaktigt att köra med ungefär samma form på båda glasen eller om man bör bryta av med någon helt annat då det är ett vattenglas och låta vinglasen ha ett "formspråk" för sig själva.

Bormiolo Rocco Aurum;
Bicchiere_Aurum_Acqua_37Cl_Trasparente.png
 

Jesper L

Medlem
Ett annat vattenglas jag har funderat på är Aurum från Bormiolo Rocco. Liknande kupor som Zalto, speciellt Zalto Universal https://www.bormiolirocco.com/en/product/27/water-glass-aurum
Dock osäker på om jag estetiskt tycker det är fördelaktigt att köra med ungefär samma form på båda glasen eller om man bör bryta av med någon helt annat då det är ett vattenglas och låta vinglasen ha ett "formspråk" för sig själva.

Bormiolo Rocco Aurum;
Bicchiere_Aurum_Acqua_37Cl_Trasparente.png
Jag har dessa som liknar bilden du la ut.

Tycker det är prisvärda glas.
 
Toppen