Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Tack för svar :)

Jag inte så bevandrad bland vita viner ännu så det blir nog ganska blandat. Bor tyvärr inte i Stockholm, hade ju vart kanon att kunna prova annars. Men ska åka till typ Cervera och kika lite närmare.

Kollade lite på OW Syrah med och enligt Sundqvist verkar det passa bra till flera av dom vinerna jag gillar. Funkar det även till vitt och mousserande?

Performance verkar också spännande, men där finns väl bara NW pinot noir. Hittar ingen OW.
Om jag inte minns fel brukar Konstantin Baum använda Performance Riesling som sitt universalglas:


 

Sonderlese

Medlem
Tack för svar :)

...
Performance verkar också spännande, men där finns väl bara NW pinot noir. Hittar ingen OW.
Stämmer gott ser jag nu (jag mindes fel, blandade ihop den ena glasserien med det andra och tvärtom).

hursomhelst, vi finner de funktionellt och estetiskt tilltalande och väljer ta ”den smala vägen” genom livets bredda upplevelse utbud.
 

Jos

Medlem
Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.

Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
Veritas Old World är min favorit, har lite svårt för avslutet av kanten på New World. Mitt tips är Old World och sen ett Bordeauxglas, då är du hemma. I de två funkar det mesta. Alternativt Old World och Veritas Champagne som är ett grymt universalglas.
 

JonasBo

Medlem
Jag använder Veritas Riesling till Champagne och lättare/fräschare vita viner.
I övrigt oftast Veritas New World Pinot Noir när jag dricker nebbiolo och PN. Sedan har jag också New World Shiraz.
Lite sugen på att prova Performance Pinot Noir.
 
Jag använder Veritas Riesling till Champagne och lättare/fräschare vita viner.
I övrigt oftast Veritas New World Pinot Noir när jag dricker nebbiolo och PN. Sedan har jag också New World Shiraz.
Lite sugen på att prova Performance Pinot Noir.
Jag har kört Performance Pinot Noir under en längre tid (dock bytt till Spiegelau Definition-serien nu). Jag gillade de skarpt, så de va mina go to under en längre tid. Kände dock att jag behövde minska antalet olika glas och då blev de undanplockade MEN mycket nöjd med de :)
 

ramo_and

Medlem
Har kikat lite på Cervera nu och fastnade faktiskt för Zweisels Vervino. När det gäller Riedel tycker jag Performance verkar roligare men dom hade inte den serien i den Cervera-butiken jag var i. Har även sett Spiegelau Definition hos Bagaren och Kocken som verkar najs och dessutom väldigt lätta. Drack ur ett Mark Thomas nyligen som var fjäderlätt och det var en trevlig upplevelse. Så just nu står det egentligen mellan:

Zwiesel Vervino - Allround + Riesling
Spiegelau Definition - Bordeaux + Universal
Riedel Performance - Cabernet + Riesling

Nån av dessa som kan prestera bättre eller ska man bara gå på det som är mest visuellt tilltalande?
 

Sonderlese

Medlem
Har kikat lite på Cervera nu och fastnade faktiskt för Zweisels Vervino. När det gäller Riedel tycker jag Performance verkar roligare men dom hade inte den serien i den Cervera-butiken jag var i. Har även sett Spiegelau Definition hos Bagaren och Kocken som verkar najs och dessutom väldigt lätta. Drack ur ett Mark Thomas nyligen som var fjäderlätt och det var en trevlig upplevelse. Så just nu står det egentligen mellan:

Zwiesel Vervino - Allround + Riesling
Spiegelau Definition - Bordeaux + Universal
Riedel Performance - Cabernet + Riesling

Nån av dessa som kan prestera bättre eller ska man bara gå på det som är mest visuellt tilltalande?

Röstar för Definition. Riedel känns så 2010-tal på något vis:cool::D
Bara för upplysningens skull: Riedel äger Spiegelau (och Nachmann) sedan 2008.
 

ramo_and

Medlem
Köpte Spiegelau Definition. Mycket lätta och trevliga att dricka ur. Men, jag känner inte mycket doft i kupan av nån anledning. Jämförde Definition Bordeaux med IKEA Dyrgrip rödvinsglas och kände betydligt mer doft i IKEAs glas än i Spiegelau. Visserligen är Spiegelau-kupan lite större och något högre, men hur kan det bli en sån skillnad?
 

marckus

Medlem
Köpte Spiegelau Definition. Mycket lätta och trevliga att dricka ur. Men, jag känner inte mycket doft i kupan av nån anledning. Jämförde Definition Bordeaux med IKEA Dyrgrip rödvinsglas och kände betydligt mer doft i IKEAs glas än i Spiegelau. Visserligen är Spiegelau-kupan lite större och något högre, men hur kan det bli en sån skillnad?
Vad för vin?
 
Toppen