Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Jos

Medlem
Pumpen i vår diskmaskin från Cylinda sade upp sig strax innan semestern så det blev en kort men intensiv jakt på ny maskin. Vi fastnade för en Bosch som föreföll ha alla rätt; samtliga tallrikshållare i undre korgen går att fälla, bestickslåda överst i maskinen samt låg ljudvolym. ”Jippie! Nu kan vi köpa fler glashållare, tex de som blir helt platta!” tänkte jag och klickade raskt hem 4 st utan att vara helt påläst. De visade sig vara betydligt större än våra befintliga fyrklöverhållare så vi kommer bara att få in två platta hållare, dvs cirka 12 glas att jämföra med 16 glas för de mer förvaringsutrymmeskrävande fyrklöverhållarna. Men, det stora trixet visade sig vara att pyssla fast glasen i de platta hållarna, dels få till rätt vinkel men ffa att sätta fast glasen; att klämma fast ett glas med stjälken lockar, men det känns som att risken för att stjälken kan knäckas är större än att stjälken inte knäcks.
@buteljen hade utmärkta bilder i det här inlägget, men jag är nyfiken på hur du upplever ”fastsättningsmomentet”. Kanske en vanesak, men jag känner mig ändå lite tveksam.
Någon annan som har erfarenhet av samtidigt användande av fyrklöver och plattmodell?
Är det dessa du menar? https://www.bosch-home.se/produktli...Z5300#/Tabs=section-awards/Togglebox=manuals/
Jag har kört dom i ett antal år men är lite less på all plats de tar

Men de är bra, har peppar, peppar aldrig haft sönder ett glas under alla år med dem
 

lukastollig

Pudelfantast
Är det dessa du menar? https://www.bosch-home.se/produktli...Z5300#/Tabs=section-awards/Togglebox=manuals/
Jag har kört dom i ett antal år men är lite less på all plats de tar

Men de är bra, har peppar, peppar aldrig haft sönder ett glas under alla år med dem
Kör också med dem med vid ett tillfälle har vattentrycket underifrån lyckats trycka upp två Zalto white så att de lossnade från bottenstrider och gick sönder. Sedan dess sätter jag dem alltid längs kanten i maskinen där jag inbillar mig att det inte är samma tryck i vattnet. Sedan dess inga som gått sönder.
 

The Wall

Medlem
Kör också med dem med vid ett tillfälle har vattentrycket underifrån lyckats trycka upp två Zalto white så att de lossnade från bottenstrider och gick sönder. Sedan dess sätter jag dem alltid längs kanten i maskinen där jag inbillar mig att det inte är samma tryck i vattnet. Sedan dess inga som gått sönder.
Like på informationen. Väldigt inte-like på vad som hände med glasen.
 

Jos

Medlem
Kör också med dem med vid ett tillfälle har vattentrycket underifrån lyckats trycka upp två Zalto white så att de lossnade från bottenstrider och gick sönder. Sedan dess sätter jag dem alltid längs kanten i maskinen där jag inbillar mig att det inte är samma tryck i vattnet. Sedan dess inga som gått sönder.
Ajdå! Har också Zalto vitvin och kört gissar hundratals ggr. Men är inte med på vad som hände… Jag kanske hr klen maskin :D
 

Michael_M0!

Medlem
Zalto Bx om m

an vill ha sina intryck lite spetsigare/tydligt markerade. Riedel Veritas Cab/Merlot om man föredrar lite mjukare/elegantare framtoning av intrycken.

Tack :)!
Jag tror kanske mer på Zalto. Vågar man överhuvudtaget beställa glas från utlandet? Eller är risken att de går sönder?

Jag minns att jag läst dina längre inlägg för länge sedan. Ska ta en titt på dem igen :)
 

The Wall

Medlem
Tack :)!
Jag tror kanske mer på Zalto. Vågar man överhuvudtaget beställa glas från utlandet? Eller är risken att de går sönder?

Jag minns att jag läst dina längre inlägg för länge sedan. Ska ta en titt på dem igen :)
Jag skulle nog satsa på Spiegelau Definition istället för Zalto; nästan samma upplevelse till halva priset, typ. Lite annan klang i kupan, men i övrigt identiska glas. Finns dock inget vitvinsglas i Definition-serien.
 
Jag är helnöjd med mina nya Zaltokopia Speigelau Definition Universal för vardagsvin. Men sambon tycker de är för höga. Vilken är den perfekta höjden på vinglas för våra glasskeptiker?
 

Michael_M0!

Medlem
Jag skulle nog satsa på Spiegelau Definition istället för Zalto; nästan samma upplevelse till halva priset, typ. Lite annan klang i kupan, men i övrigt identiska glas. Finns dock inget vitvinsglas i Definition-serien.

Tack!
Gör ni någon skillnad på glas för left-bank Bdx och right-bank? Eller är det "splitting hairs"?

@buteljen
 

buteljen

Medlem
Tack!
Gör ni någon skillnad på glas för left-bank Bdx och right-bank? Eller är det "splitting hairs"?

@buteljen
Jag har ett för Pomerol, ett annat för St Emilion eftersom det är olika jordmån. Måste erkänna att jag har samma glas för södra delarna av St Estephe och Pauillac.
Margaux känns inte så noga eftersom det är rätt olika jordmån i den appellationen.
 
Toppen