Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Mexikanaren

Medlem
Giacomo conterno - symphony, var lite större än jag tänkt mig. Väldigt lätta att få in näsan i men fördelarna slutar nog där. Moussen försvann väldigt snabbt.
För mig har de känts väldigt mycket som att de är Lehmann Jamesse Grand Champagne UL, men till en högre prislapp.

Men det kanske bara är jag som tänker på det viset?
Conterno Sensory är däremot ett glas jag uppskattar väldigt mycket!
 
Tänkte fråga om det är någon som har tips på glasunderlägg som är stora nog för zalto glas?

Alla jag har hittat hittills har varit för små så var nyfiken på vad ni andra använder för några, om ni använder några alls?
Använder inte underlägg för mina vinglas. Ser inget behov då det inte sker någon kondens mot bordet för glas på fot.
 
Vad har ni för tips på väskor för transport av vinglas till och från provningar? Dvs kortare lokal resor men ändå möjlighet att kunna ställa ned väskan på en buss eller på kontoret och samtidigt smidigt förvara glasen hemma, redo för nästa provning. Dvs helst en täckt lösning. Då tänker jag att man skall kunna ta med sina "riktiga" glas på provning, tänk Riedel Veritas Champagne, Lehmann Jamesse Grand Champagne, Zalto Universal, Gabriel Glas el liknande. Dessa är alla ca 23,5cm höga och rymmer runt 40-60cl. Vinprovarväskorna som innehåller ISO glas vore toppen, om de bara vore 5cm högre...Har efter lång tids googling inte lyckats hitta något lämpligt. Hur gör ni om man inte vill släpa runt på original papplådor eller slarvigt låta glasen klirra i en systembärpåse? Hoppas att frågan ryms inom trådens rubrik :)
 

buteljen

Medlem
Vad har ni för tips på väskor för transport av vinglas till och från provningar? Dvs kortare lokal resor men ändå möjlighet att kunna ställa ned väskan på en buss eller på kontoret och samtidigt smidigt förvara glasen hemma, redo för nästa provning. Dvs helst en täckt lösning. Då tänker jag att man skall kunna ta med sina "riktiga" glas på provning, tänk Riedel Veritas Champagne, Lehmann Jamesse Grand Champagne, Zalto Universal, Gabriel Glas el liknande. Dessa är alla ca 23,5cm höga och rymmer runt 40-60cl. Vinprovarväskorna som innehåller ISO glas vore toppen, om de bara vore 5cm högre...Har efter lång tids googling inte lyckats hitta något lämpligt. Hur gör ni om man inte vill släpa runt på original papplådor eller slarvigt låta glasen klirra i en systembärpåse? Hoppas att frågan ryms inom trådens rubrik :)
Jag har orginallådorna som jag stoppat i lite extra papper i respektive fack för bättre skydd + att glasen inte rör sig (vikt till de papper som sitter om glasen när man köper dem). Sen stoppar jag lådorna i en snygg väska av typ IKEA-modell eller en vanlig pappkasse. Jag har en supersnygg läderkopia av den blåa Ikeakassen :D. Varför vill du inte släpa runt på orginallådor? De tar ju inte större plats än en specialväska?
 

The Wall

Medlem
Vad har ni för tips på väskor för transport av vinglas till och från provningar? Dvs kortare lokal resor men ändå möjlighet att kunna ställa ned väskan på en buss eller på kontoret och samtidigt smidigt förvara glasen hemma, redo för nästa provning. Dvs helst en täckt lösning. Då tänker jag att man skall kunna ta med sina "riktiga" glas på provning, tänk Riedel Veritas Champagne, Lehmann Jamesse Grand Champagne, Zalto Universal, Gabriel Glas el liknande. Dessa är alla ca 23,5cm höga och rymmer runt 40-60cl. Vinprovarväskorna som innehåller ISO glas vore toppen, om de bara vore 5cm högre...Har efter lång tids googling inte lyckats hitta något lämpligt. Hur gör ni om man inte vill släpa runt på original papplådor eller slarvigt låta glasen klirra i en systembärpåse? Hoppas att frågan ryms inom trådens rubrik :)
Om du bor i Stockholmstrakten, kolla med Stockholms Etui & Koffertfabrik AB om de kan sno ihop en väska åt dig. Jag är nämligen inne på samma spår. Plan B kan vara en verktygslåda som man kan inreda med fack.
 
Jag har orginallådorna som jag stoppat i lite extra papper i respektive fack för bättre skydd + att glasen inte rör sig (vikt till de papper som sitter om glasen när man köper dem). Sen stoppar jag lådorna i en snygg väska av typ IKEA-modell eller en vanlig pappkasse. Jag har en supersnygg läderkopia av den blåa Ikeakassen :D. Varför vill du inte släpa runt på orginallådor? De tar ju inte större plats än en specialväska?
Tack för inspel. I Riedels fall för att jag råkar ha två-pack som är väldigt otympliga och stora och att 3st 2pack tar väldigt mycket plats. Generellt för att kartongerna är av papp och inte så väder- eller dryckbeständiga, för att de inte har inbyggd bärfunktion / rem / handtag eller är vadderade. Hade föredragit en "Spiegelau" väska som var 5cm högre än ISO väskan
 

buteljen

Medlem
Tack för inspel. I Riedels fall för att jag råkar ha två-pack som är väldigt otympliga och stora och att 3st 2pack tar väldigt mycket plats. Generellt för att kartongerna är av papp och inte så väder- eller dryckbeständiga, för att de inte har inbyggd bärfunktion / rem / handtag eller är vadderade. Hade föredragit en "Spiegelau" väska som var 5cm högre än ISO väskan
Ah ok, har inte Riedelglas, men för Zalto eller kopian Spiegelau Definition så är kartongerna inte större än den plats som skulle ha krävts om man gjort en annan lösning för glasen.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Tack för det. Hade kanske tänkt mig lite enklare och mer lättillgänglig variant. Typ som denna vinkylväska, om de bara hade skeppat till europa...
Finns på amazon.se - 350 riksdaler inklusive frakt. Dock inte lika snygg som en IKEA-bag i läder :D
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Vad har ni för tips på väskor för transport av vinglas till och från provningar? Dvs kortare lokal resor men ändå möjlighet att kunna ställa ned väskan på en buss eller på kontoret och samtidigt smidigt förvara glasen hemma, redo för nästa provning. Dvs helst en täckt lösning. Då tänker jag att man skall kunna ta med sina "riktiga" glas på provning, tänk Riedel Veritas Champagne, Lehmann Jamesse Grand Champagne, Zalto Universal, Gabriel Glas el liknande. Dessa är alla ca 23,5cm höga och rymmer runt 40-60cl. Vinprovarväskorna som innehåller ISO glas vore toppen, om de bara vore 5cm högre...Har efter lång tids googling inte lyckats hitta något lämpligt. Hur gör ni om man inte vill släpa runt på original papplådor eller slarvigt låta glasen klirra i en systembärpåse? Hoppas att frågan ryms inom trådens rubrik :)
Riedel har en väska, BYO CARRYING Bag på sin hemsida. En del handlare har fler varianter från Riedel.
 

buteljen

Medlem
Riedel har en väska, BYO CARRYING Bag på sin hemsida. En del handlare har fler varianter från Riedel.
Undrar varför man gör en väska med plats för enbart fyra glas??? Finns det ens en marknad för den?
Comfortably padded for protection, the bag comes with 3 adjustable inserts that can be moved according to the size of your glass. With 2 handles as well as a strap for wearing the bag over your shoulder, the RIEDEL BYO Bag holds up to 4 stemmed glasses so you never need to compromise when enjoying wine!
 

buteljen

Medlem
Vad har ni för tips på väskor för transport av vinglas till och från provningar? Dvs kortare lokal resor men ändå möjlighet att kunna ställa ned väskan på en buss eller på kontoret och samtidigt smidigt förvara glasen hemma, redo för nästa provning. Dvs helst en täckt lösning. Då tänker jag att man skall kunna ta med sina "riktiga" glas på provning, tänk Riedel Veritas Champagne, Lehmann Jamesse Grand Champagne, Zalto Universal, Gabriel Glas el liknande. Dessa är alla ca 23,5cm höga och rymmer runt 40-60cl. Vinprovarväskorna som innehåller ISO glas vore toppen, om de bara vore 5cm högre...Har efter lång tids googling inte lyckats hitta något lämpligt. Hur gör ni om man inte vill släpa runt på original papplådor eller slarvigt låta glasen klirra i en systembärpåse? Hoppas att frågan ryms inom trådens rubrik :)
Den här väskan är 5 cm högre än den vanliga (typ Spiegelau) man ser

"The wine glasses carryin bag has a compact line and has been designed to carry 6 tasting glasses (AIS, Riedel, Universum, or other) with capacity from cl. 37 up to cl. 55 and up to 23.5 cm high glasses"
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Giacomo conterno - symphony, var lite större än jag tänkt mig. Väldigt lätta att få in näsan i men fördelarna slutar nog där. Moussen försvann väldigt snabbt.
Provade att beställa hem 2st av symphony med, med tanke på hur nöjd jag varit med Conterno Sensory. Kändes som ett glas man skulle kunna använda till lite större åldrad champagne och kanske lite riesling och sådant?
Ska bli intressant att testa iaf! Även om volymen man får plats med i glaset verkar vara relativt stor (går i 540ml om man helt skulle fylla glaset)
20003469_WhatsApp-Image-2022-05-26-at-12-25-15-1.jpeg
 
Finns på amazon.se - 350 riksdaler inklusive frakt. Dock inte lika snygg som en IKEA-bag i läder :D
Men där var den ju. Beställning lagd, återkommer med testresultat. Som bonus kan båda BYO flaska och 5 glas få plats i samma väska :) Tack @buteljen för googlingen!
 

Mexikanaren

Medlem
Har precis fått hem mina nya Symphony glas av Conterno och måste hålla med föregående inlägg på denna sida att de är rejält stora!

För referens så står de här jämte ett Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl
och även på vikten så klockar de in en ganska stor skillnad då Lehmann kommer in på 97g vs. 133g för Symphony

Måste givetvis provas innan jag säger för mycket, men de känns relativt klumpiga och tunga för att vara champagne-glas? Även stjälkarna känns att de är
rejält mycket tjockare än de är på Lehmann glaset.
@buteljen @The Wall gissar ni skulle vara intresserade av detta

20221003_115256.jpg
 

buteljen

Medlem
Har precis fått hem mina nya Symphony glas av Conterno och måste hålla med föregående inlägg på denna sida att de är rejält stora!

För referens så står de här jämte ett Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl
och även på vikten så klockar de in en ganska stor skillnad då Lehmann kommer in på 97g vs. 133g för Symphony

Måste givetvis provas innan jag säger för mycket, men de känns relativt klumpiga och tunga för att vara champagne-glas? Även stjälkarna känns att de är
rejält mycket tjockare än de är på Lehmann glaset.
@buteljen @The Wall gissar ni skulle vara intresserade av detta

Visa bifogad bild 27211
Jag har kollat på dem, men avfärdade dem ganska snabbt. Tycker formen är lite skum och är rätt nöjd med de glas jag redan har. De ser väldigt stora ut på bilden :)
 

Mexikanaren

Medlem
Jag har kollat på dem, men avfärdade dem ganska snabbt. Tycker formen är lite skum på och är rätt nöjd med de glas jag redan har. De ser väldigt stora ut på bilden :)
Ja jag är ganska glad att jag inte köpte fler av dem i nuläget då jag inte är helt såld på dem.
För *mitt* tycke så är de ganska otympliga, men så har jag ju ändå ganska små händer osv.

Men om det är någon i Skåne/Helsingborgs-området som känner de hade varit intresserade så hade jag kunnat låta dem gå vidare
 

The Wall

Medlem
Har precis fått hem mina nya Symphony glas av Conterno och måste hålla med föregående inlägg på denna sida att de är rejält stora!

För referens så står de här jämte ett Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl
och även på vikten så klockar de in en ganska stor skillnad då Lehmann kommer in på 97g vs. 133g för Symphony

Måste givetvis provas innan jag säger för mycket, men de känns relativt klumpiga och tunga för att vara champagne-glas? Även stjälkarna känns att de är
rejält mycket tjockare än de är på Lehmann glaset.
@buteljen @The Wall gissar ni skulle vara intresserade av detta

Visa bifogad bild 27211
Pass för min del; håller mig än så länge till Veritas Champagne och Zalto Vitvin för ung Champagne och Zalto Bx alt Veritas NWPN för mogen Champagne.
 
Toppen