Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vitvinsglaset Grand Blanc har en volym på 76 cl - det måste väl vara någon form av rekord? I Riedels Sommelier-serie hittar jag inget större vintvinsglas än Montrachet på 52 cl. Jag har för all del sett flera bourgognekupor för rödvin som ligger över 80 cl (Riedel Sommeliers bourgognebadbalja ligger på 105 cl, och Lehmanns röda ligger bara på 77 cl), men de vita brukar väl inte passera en hel flaska i volym?
 
Vitvinsglaset Grand Blanc har en volym på 76 cl - det måste väl vara någon form av rekord? I Riedels Sommelier-serie hittar jag inget större vintvinsglas än Montrachet på 52 cl. Jag har för all del sett flera bourgognekupor för rödvin som ligger över 80 cl (Riedel Sommeliers bourgognebadbalja ligger på 105 cl, och Lehmanns röda ligger bara på 77 cl), men de vita brukar väl inte passera en hel flaska i volym?

Det glas som jag tycker är bra i serien är just champagneglaset. 76cl verkar vara extremt för ett vitvinsglas.
Vet inte riktigt idén med det, om man nu inte är väldigt törstig av sig :)
 

Mats

Gone todash....
Vitvinsglaset Grand Blanc har en volym på 76 cl - det måste väl vara någon form av rekord? I Riedels Sommelier-serie hittar jag inget större vintvinsglas än Montrachet på 52 cl. Jag har för all del sett flera bourgognekupor för rödvin som ligger över 80 cl (Riedel Sommeliers bourgognebadbalja ligger på 105 cl, och Lehmanns röda ligger bara på 77 cl), men de vita brukar väl inte passera en hel flaska i volym?
Zalto Burgundy rymmer 96 cl! Och deras Bordeaux bara 76,5 cl. Underbara att dricka ur, man får ner hela näsan och mer när man luktar! Gillar dem skarpt.
 

Mats

Gone todash....
Kan man inte bara börja dricka ur karaffen då?
Ja det kan tyckas det, men tar man samma mängd vin som vanligt blir det ordentligt med utrymme över att skvalpa runt vinet i, det frigörs mer doftämnen och det känns som man kommer närmare vinet när man luktar. Vinet doftar helt enkelt mer. Jag känner ganska stor skillnad om jag jämför med mina vanliga glas, eller så är det bara för att jag vill det då man gått och köpt dyra glas.....
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Anders du pratade i podcasten med vinpratarna om ett champagneglas du köpt från en restaurang i Champagne. Vart kunde man hitta dom?
Har fått kontakt med en leverantör i Finland nu som kunde fixa Lehmann glasen. Om du är intresserad så kan jag skicka säljarens email. Han skriver på svenska.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Finns på Formex. Ut och handla!

image.jpg
 

Peder

Medlem
Finns på Formex. Ut och handla!

Man fortsätter i samma massproducerade linje och i Sverige så marknadsför man ofta annars Riedel tillsammans med massproducerade Cline Zinfandel som finns på BIB. Men det är säkert ett smart grepp att satsa på den stora massan som inte har någon smak vimässigt och nu läskmässigt. Där finns den stora försäljningen!
 
Det glas som jag tycker är bra i serien är just champagneglaset. 76cl verkar vara extremt för ett vitvinsglas.
Vet inte riktigt idén med det, om man nu inte är väldigt törstig av sig :)
herr landström! tror du att du någon gång då du får tid kan ta en bild på glaset du har bredvid en 75cl vinflaska och lägga upp här så man kan se hur glaset ser ut, ha svårt att få mig en uppfattning från deras hemsida.
 
Toppen