Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Det var de maskinblåsta. @Skumpagne på forumet hade en kontakt i Finland alternativ kan du skicka ett mail till Franska Vinlistan info@franskavinlistan.com som säljer dem i Sverige
Jag har primärt Juhlins vinglas i dagsläget vilka jag tycker är tunna och bra form på men vill även ha ett champagneglass i denna stil.

Tycker du de maskinblåsta Grand Champagne-glasen har liknande kvalitet som Juhlins så at de funkar att använda glasen med gäster eller är dessa mer att använda som "provarglas" (dvs är de någotsånär tunna eller är de i den tjockare stilen)?
 
Jag har primärt Juhlins vinglas i dagsläget vilka jag tycker är tunna och bra form på men vill även ha ett champagneglass i denna stil.

Tycker du de maskinblåsta Grand Champagne-glasen har liknande kvalitet som Juhlins så at de funkar att använda glasen med gäster eller är dessa mer att använda som "provarglas" (dvs är de någotsånär tunna eller är de i den tjockare stilen)?

De är väldigt tunna för att vara maskinblåsta. Jag har helt gjort mig av med Juhlins glas och kör det mesta av min champagne i detta glas. Som alternativ har jag Riedels restaurangserie där jag brukar använda Rieslingglaset. Riedels glas upplever jag som något tjockare
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om det är någon som är intresserad av dessa glas och bara vill köpa några enstaka så pm.a mig.
Jag beställde 12 glas och har 4 st att sälja vidare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske är det såna här man borde ha? Säkert rejält respektingivande att sitta och suga på under Munskänkarnas årsmöte. ;)
image.jpg
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bumpar denna gamla glastråd litegrann...

Har kört med Riedels Syrah som allroundglas och testade nu motsvarigheten från Spiegelau att ha i sommarstugan.

Spiegelaus glas är trevliga och de är framförallt hållbara och diskbara i maskin men drickkänslan är helt klart bättre i de lövtunna Riedelglasen om man nu orkar vara på helspänn vid varje handdiskning för att de inte ska gå sönder. Har dödat fyra i mitt tolvpack så här långt och de är ganska lätt hänt att spräcka ett.
Således blir det kanske så att jag kör kvarvarande Riedel som "finglas" och kör en laddning Spiegelau när man är många gäster.

Vidare till skumpaglasen då... Köpte även där en laddning från Spiegelau och har varit rätt nöjd med dem men nu fick jag testa glasen som säljs av Franska vinlistan och dem gillade jag verkligen samt att även de tål maskindisk utan problem! Har även testat Juhlins glas men tyckte de verkade så spröda att det inte ens var lönt att ge sig på dem...
Nu hamnar således Spiegelaus skumpaglas i sommarstugan och en ny laddning skumpaglas är beställda från Franska Vinlistan.
 

sunqan

Vinös
Bumpar denna gamla glastråd litegrann...

Har kört med Riedels Syrah som allroundglas och testade nu motsvarigheten från Spiegelau att ha i sommarstugan.

Spiegelaus glas är trevliga och de är framförallt hållbara och diskbara i maskin men drickkänslan är helt klart bättre i de lövtunna Riedelglasen om man nu orkar vara på helspänn vid varje handdiskning för att de inte ska gå sönder. Har dödat fyra i mitt tolvpack så här långt och de är ganska lätt hänt att spräcka ett.
Således blir det kanske så att jag kör kvarvarande Riedel som "finglas" och kör en laddning Spiegelau när man är många gäster.

Vidare till skumpaglasen då... Köpte även där en laddning från Spiegelau och har varit rätt nöjd med dem men nu fick jag testa glasen som säljs av Franska vinlistan och dem gillade jag verkligen samt att även de tål maskindisk utan problem! Har även testat Juhlins glas men tyckte de verkade så spröda att det inte ens var lönt att ge sig på dem...
Nu hamnar således Spiegelaus skumpaglas i sommarstugan och en ny laddning skumpaglas är beställda från Franska Vinlistan.
varför kör du inte riedelglasen i maskin? (Är det sommelier-serien så förstår jag, handblåsta och skittunna)
 
Bumpar denna gamla glastråd litegrann...

Har kört med Riedels Syrah som allroundglas och testade nu motsvarigheten från Spiegelau att ha i sommarstugan.

Spiegelaus glas är trevliga och de är framförallt hållbara och diskbara i maskin men drickkänslan är helt klart bättre i de lövtunna Riedelglasen om man nu orkar vara på helspänn vid varje handdiskning för att de inte ska gå sönder. Har dödat fyra i mitt tolvpack så här långt och de är ganska lätt hänt att spräcka ett.
Således blir det kanske så att jag kör kvarvarande Riedel som "finglas" och kör en laddning Spiegelau när man är många gäster.

Vidare till skumpaglasen då... Köpte även där en laddning från Spiegelau och har varit rätt nöjd med dem men nu fick jag testa glasen som säljs av Franska vinlistan och dem gillade jag verkligen samt att även de tål maskindisk utan problem! Har även testat Juhlins glas men tyckte de verkade så spröda att det inte ens var lönt att ge sig på dem...
Nu hamnar således Spiegelaus skumpaglas i sommarstugan och en ny laddning skumpaglas är beställda från Franska Vinlistan.
Och glasen från franskavinlistan är Lehmann eller?
 

JakobS

Medlem
Söker ett rödvinsglas som ska fungera bra till allt rött.
Använder nu Rejmyre Juhlin till Champagne och Riedel Vinum Riesling till vitt och rött.

Är nöjd med bägge glasen, men önskar mig också ett rödvinsglas. Valet står just nu mellan Vinum Cabernet Sauvignon och Vinum Tempranillo.

Den sistnämnde av dessa två har fördelen att frugan rejält föredrog formen på dessa, eftersom de inte var så "gigantiska", och om frugan är nöjd så är det ju frid och fröjd.
Dock så är jag beredd att köra över henne där om Cabernet Sauvignon glaset är bättre som allround rött.

Alla åsikter och erfarenheter uppskattas :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite ironi,

Här har du fina grejer, dra bort och börja sörpla, köp ett kolli och du har "glas" så det räcker, finns på ett bolag nära dig.

Visa bifogad bild 1994

"Glas" i mängder varför krångla se vårat senaste erbjudande vi har dom tre färgerna man endast behöver bry sig om vit, rött och såklart festens måste Rosé, med vänlig hälsning Systembolaget!

Merlot
Chardonnay
Rosé Syrah
Systembolaget stoppade först det där glaset från beställningssortimentet enligt sina egna godtyckliga bedömningar, eftersom förpackningen i glas ansågs uppmuntra till att faktiskt dricka vinet eller något i den stilen. De fick dock bakläxa på det beslutet efter överklagande. Nu måste glaset ha kvalat in i ordinarie sortiment på försäljningsvolym.
 
Söker ett rödvinsglas som ska fungera bra till allt rött.
Använder nu Rejmyre Juhlin till Champagne och Riedel Vinum Riesling till vitt och rött.

Är nöjd med bägge glasen, men önskar mig också ett rödvinsglas. Valet står just nu mellan Vinum Cabernet Sauvignon och Vinum Tempranillo.

Den sistnämnde av dessa två har fördelen att frugan rejält föredrog formen på dessa, eftersom de inte var så "gigantiska", och om frugan är nöjd så är det ju frid och fröjd.
Dock så är jag beredd att köra över henne där om Cabernet Sauvignon glaset är bättre som allround rött.

Alla åsikter och erfarenheter uppskattas :)

Jag skulle gå på Tempranillo. Tycker det är ett ok allroundglas. För övrigt skulle jag också ställa Juhlins glas långt in i garderoben och köra Riesling för lite yngre skumpa och äldre/tyngre i Tempranilloglaset.

Själv har jag fyra sorters glas, Riesling, Pinot och Bordeaux samt Grande Champagne för den mesta skumpan (kör Riesling för en del)
 

Appel

Medlem
Tittar på att komplettera våra vinglas med ett par mer passande för en mogen bourgogne eller liknande viner.
Sen tidigare har vi Riedel men när jag tittar på deras glas av den typen blir jag nästan lite mörkrädd när jag tittar på prislappen.
Jag är nu mer inne på Orrefors difference mature. Någon som har någon erfarenhet av dessa?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och glasen från franskavinlistan är Lehmann eller?
Ja, det är Lehmann Grand Champagne.
-Har nu hunnit dricka några flarror i mina nya glas och jag är sjukt nöjd med dessa, höjer helt klart drickupplevelsen något snäpp enligt mig.
-Franska Vinlistan tog bara in dem som en engångsgrej vad jag förstår och min låda glas var enligt utsago bland de sista lådorna som fanns kvar så jag vet inte hur länge till man kan få tag på dem genom dem... Funderar själv på om jag inte skall försöka få ett paket till så jag har 12 glas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tittar på att komplettera våra vinglas med ett par mer passande för en mogen bourgogne eller liknande viner.
Sen tidigare har vi Riedel men när jag tittar på deras glas av den typen blir jag nästan lite mörkrädd när jag tittar på prislappen.
Jag är nu mer inne på Orrefors difference mature. Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Trevliga glas som jag tycker passar bra för just sådana viner. Den relativt låga höjden på kupan jämfört med de värsta badbaljorna gör också att även en "provningsportion" funkar bra. Sedan skulle jag i och för sig inte kalla dem direkt billiga. :)
 

Appel

Medlem
Trevliga glas som jag tycker passar bra för just sådana viner. Den relativt låga höjden på kupan jämfört med de värsta badbaljorna gör också att även en "provningsportion" funkar bra. Sedan skulle jag i och för sig inte kalla dem direkt billiga. :)
Utanför Gbg kan du få dem för 149 kr styck för tillfället :)
 

kayaker

Cyklist
-Franska Vinlistan tog bara in dem som en engångsgrej vad jag förstår och min låda glas var enligt utsago bland de sista lådorna som fanns kvar så jag vet inte hur länge till man kan få tag på dem genom dem... Funderar själv på om jag inte skall försöka få ett paket till så jag har 12 glas.
Numera så tar http://www.prowine.se/ in flera olika Lehmannglas. Jag är dock osäker på hur deras priser står sig.
 
Toppen