Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlådor

zippan

Medlem
Pompette dryckeshandel har lanserat 3 olika vinlådor på Bolaget idag. Såg detta på Instagram nu på morgonen.
Någon som har erfarenhet av dessa viner, bra som dåliga?

Saxat från Instagram samt priser på Bolaget:
Pompette Loire | Nr. 83073, 1224 SEK.
N.V. Arnaud Lambert, Brézé Crémant de Loire
2018 Château du Hureau, Saumur Argile
2018 Champalou, Vouvray
2017 Château du Hureau, Saumur-Champigny Tuffe
2017 Le Rocher des Violettes, Côt Vieilles Vignes
2017 Olga Raffault, Chinon Les Peuilles

Pompette Beaujolais | Nr. 72664, 1356 SEK.
2 x 2018 Château Thivin, Brouilly Les Sept Vignes
2 x 2017 Clotaire Michal, Beaujolais La Napoleon
2 x 2018 Domaine Chapel, Juliénas

Pompette Italien | Nr. 78328, 1320 SEK.
N.V. Bortoluz, Frizzante
2018 Abbia Nòva, Rosato del Frusinate Collepasso
2016 Cascina San Michele, Monferrato Rosso
2017 Cascina Fontana, Barbera d'Alba
2015 Castell'In Villa, Chianti Classico
2018 Riecine, Chianti Classico
 

Skaggs

Medlem
Bonden och Vinet har också en ny låda via pi:

Bonden & Vinlådan nr 3 - Maceration

"Tackar ödmjukast för alla som tagit sig igenom Privatimporten & beställt någon av våra lådor. Det har gått över förväntan och vinerna börjar sina... dags för nästa låda & efterfrågan på orangea viner har varit stor. Därför kommer låda nr 3 hålla sig till temat - Skalmaceration.

4 av vinerna är gjorda på gröna druvor, druvor som har fått jäsa på sina skal. Just i skalen sitter det färgpigment som lakas ur & musten antar en orange nyans, som förstärks över tid. 1 vin är gjort på blåa druvor, tekniskt sett ett rosévin men färgen är orange, voila "Orange de Noirs", en personlig favorit i hela vår portfölj. Sista vinet är en skalmacererad Pinot Gris, åter igen en grön druva, men här är färgpigmenten så pass kraftiga att vinet blir en lättare nyans av rött. Val de Cobrés, Luberon, Södra Rhône, 100% Grenache Gris fruktig, tropisk, med fin örtighet, vibrerande frukt & nafsiga tanniner. "Attia" Bianco, Etnella, Etna, Sicilien, field blend på lokala druvsorter, en läskande funky fruktjuice som får en att längta efter saltstänkta dagar. Orange de Noirs, Costador, Katalonien Druvorna som samsas i vinet är röd Sumoll & röd Trepat. Vaxigt, smakrikt & alldeles, alldeles underbart. Ett superbt matvin som löser det mesta på middagsbordet. Metamorphika - Sumoll Blanc, Costador, Katalonien, Joan Franquet skapar magi med sina skalmacererade viner. Lokala druvan Sumoll blanc används ofta i Cava. Här spelar den dock första fiolen, jäses på sina skal i ett stort lerkrus sk amfora. Herrenberg, Rebenhof, Steiermark. Superspännande Österrikare som smakar lyxig Jura ;-) S Blanc, Chardonnay (Morillon) & Welschriesling, 5 år på stora fat. Grauburgunder aka Pinot Gris, Enderle & Moll, Baden, Tyskland. Skalmacererade gröna druvor som blir till ett ljust rött vin det är sedan gammalt. Hipsterkungarna Sven & Florian har vunnit en skara beundrare över hela världen för sina fantastiska viner på druvan Pinot Noir, deras viner på gröna druvor är minsann inte heller fy skam. Prova den här och du kommer förstå vad jag menar. Lådan beställs via Systembolagets privatimport. Pris 1668:- fraktfritt i Malmö, övriga landet tillkommer 200:- (upp till 36 fl)."
 
En trevlig låda med 6 viner från Luis Seabra för 1395 kr. Hittills har vi provat de vita och röda instegsvinerna (Xisto Ilimitado till skillnad från Xisto Cru). Fint med så eleganta låg-alkoholviner som ändå har så mycket struktur och aromatik going on, från Douro. Enbart gamla ekfat, mycket lättdruckna grejer. Om ni inte blir övertygade av vare sig undertecknad eller Pompette, som importerar, så kan jag tipsa om denna trevliga intervju med Levi Dalton.
 

Funcadelic

Medlem
En trevlig låda med 6 viner från Luis Seabra för 1395 kr. Hittills har vi provat de vita och röda instegsvinerna (Xisto Ilimitado till skillnad från Xisto Cru). Fint med så eleganta låg-alkoholviner som ändå har så mycket struktur och aromatik going on, från Douro. Enbart gamla ekfat, mycket lättdruckna grejer. Om ni inte blir övertygade av vare sig undertecknad eller Pompette, som importerar, så kan jag tipsa om denna trevliga intervju med Levi Dalton.

Jag fick Xisto Illimitado Branco när jag besökte Hotell Borgholm på semestern förra veckan. Tyckte också jag det var ett mycket trevligt vin. Dessvärre hade inte servitrisen någon koll alls på vinet. När jag frågade lite mer om vinet (utöver namnet), exempelvis vad det var för druvor fick jag svaret "endast inhemska druvor". Sedan gick hon vidare. Om man inte kan något om vinet man serverar är det helt ok, men då borde man hämta en kollega som kan mer tycker jag. Tycker inte om att sitta med mobilen när jag äter så drack den lite i blindo, men gott var det!
 
Toppen