Vinlådor

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av lukastollig, 12 februari 2018.

1. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Hej alla

Vinkällaren börjar bli relativt välfylld och ett behov av bättre organisation har uppstått. En hel massa flaskor ligger och dräller, i staplar, instabila pappkartonger etc. När till och med en del 99 kronors plonk av värst sort levereras i trälåda (vid köp av 3 eller 6 flaskor) kan själva lådorna inte kosta en förmögenhet, men trots detta har jag inte lyckats hitta någonstans jag kan köpa enklare trälådor till vinförvaring för en rimlig peng. Är det någon som har en bra källa att rekommendera? Främst 6 och 12 pack eftersökes, kan tänka mig att köpa runt hundratalet lådor på ett bräde så är behovet täckt ett tag framöver.

Martin Hansson gillar detta.
  2. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Fråga på ditt lokala Systembolag, de brukar vara glada när någon kommer och hämtar dem så de slipper böket med att slänga dem. Jag fick ihop ett åttiotal på något halvår.

lukastollig och Tomas Lindblom gillar detta.
  3. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Tack för tipset men mitt lokala bolag kränger mest lådvin tyvärr. Mycket sällan de har några trälådor inne, så är det när man bor ute på landet. Dessutom hade jag gärna haft enhetliga lådor utan tryck, så att jag kan trycka min eget monogram på

4. Wintermute

Wintermute Medlem

5. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Ett alternativ om än ej optimalt. Vad jag egentligen är ute efter är alltså riktiga vinlådor. Någonstans måste ju vinproducenterna köpa sina lådor?

6. chambertin

chambertin Medlem

Tomas Lindblom och lukastollig gillar detta.
  7. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

8. chambertin

chambertin Medlem

Det verkar i alla fall vara en samlingsplats för tillverkare i området Les Landes (väster om Medoc).
    Vill du googla mer själv så använd t.ex: "caisse bois" "caisse en bois" etc.

lukastollig gillar detta.
  9. Stina

Stina Medlem

Jag vet inte om du har hyllor som du tänker lägga trälådorna i, eller om du tänker dig stapla lådorna. Jag har dessa stapelbara plastbackar, som man kan öppna från båda hållen, och dessutom montera isär så de blir platta om man inte använder dem. Det var något jag tänkte mycket på innan jag köpte dem att jag inte hade plats för en massa tomma lådor, men lådorna fylldes snabbt...
    Enda problemet var att köpa lådorna. Efter en del turer var jag tvungen att handla via distributören i Norge och han krävde att man var ett företag, men det löste vi. Möjligen går det att köpa direkt från Sverige nu.
    Jag är i alla fall mycket nöjd med dem. Det går lätt att plocka ur och lägga i flaskor, och jag tror jag har åtta lådor staplade på höjden, så det är yteffektivt också.
    https://cabka-ips.com/se/en/m/plast...fboxen/produktdetails/pk/Produkt/details/277/

10. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

AB084A09-67F1-4B22-900C-2A41B5717FB6.jpeg
    Ser ju onekligen rätt smidigt ut, om än inte så estetiskt tilltalande. Jag har redan byggt hyllor optimerade för standard trälådor. Varje fack rymmer 4 lådor a 12 flaskor eller 8 st 6-pack. En av hyllorna dessutom dubbelt djup. Tänkte lägga lagringsprojekten inners så jag inte pillar på dem i förtid. Se bild ovan.

Stina, john b, Mattias Schyberg och 2 andra gillar detta.

Dela sidan