Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlådor

lukastollig

Pudelfantast
Hej alla

Vinkällaren börjar bli relativt välfylld och ett behov av bättre organisation har uppstått. En hel massa flaskor ligger och dräller, i staplar, instabila pappkartonger etc. När till och med en del 99 kronors plonk av värst sort levereras i trälåda (vid köp av 3 eller 6 flaskor) kan själva lådorna inte kosta en förmögenhet, men trots detta har jag inte lyckats hitta någonstans jag kan köpa enklare trälådor till vinförvaring för en rimlig peng. Är det någon som har en bra källa att rekommendera? Främst 6 och 12 pack eftersökes, kan tänka mig att köpa runt hundratalet lådor på ett bräde så är behovet täckt ett tag framöver.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Fråga på ditt lokala Systembolag, de brukar vara glada när någon kommer och hämtar dem så de slipper böket med att slänga dem. Jag fick ihop ett åttiotal på något halvår.

Tack för tipset men mitt lokala bolag kränger mest lådvin tyvärr. Mycket sällan de har några trälådor inne, så är det när man bor ute på landet. Dessutom hade jag gärna haft enhetliga lådor utan tryck, så att jag kan trycka min eget monogram på
 

chambertin

Medlem
Nu börjar det närma sig. Om min skolfranska tolkar hemsidan rätt är detta alltså någon form av gemensam paraplyorganisation för franska vinlådstillverkare. Endast en av firmorna verkar ha egen hemsida men de verkar å andra sidan kunna leverera allt i lådväg. https://www.adampack.com/en/
Det verkar i alla fall vara en samlingsplats för tillverkare i området Les Landes (väster om Medoc).
Vill du googla mer själv så använd t.ex: "caisse bois" "caisse en bois" etc.
 

Stina

Medlem
Jag vet inte om du har hyllor som du tänker lägga trälådorna i, eller om du tänker dig stapla lådorna. Jag har dessa stapelbara plastbackar, som man kan öppna från båda hållen, och dessutom montera isär så de blir platta om man inte använder dem. Det var något jag tänkte mycket på innan jag köpte dem att jag inte hade plats för en massa tomma lådor, men lådorna fylldes snabbt...
Enda problemet var att köpa lådorna. Efter en del turer var jag tvungen att handla via distributören i Norge och han krävde att man var ett företag, men det löste vi. Möjligen går det att köpa direkt från Sverige nu.
Jag är i alla fall mycket nöjd med dem. Det går lätt att plocka ur och lägga i flaskor, och jag tror jag har åtta lådor staplade på höjden, så det är yteffektivt också.
https://cabka-ips.com/se/en/m/plast...fboxen/produktdetails/pk/Produkt/details/277/
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
AB084A09-67F1-4B22-900C-2A41B5717FB6.jpeg
Jag vet inte om du har hyllor som du tänker lägga trälådorna i, eller om du tänker dig stapla lådorna. Jag har dessa stapelbara plastbackar, som man kan öppna från båda hållen, och dessutom montera isär så de blir platta om man inte använder dem. Det var något jag tänkte mycket på innan jag köpte dem att jag inte hade plats för en massa tomma lådor, men lådorna fylldes snabbt...
Enda problemet var att köpa lådorna. Efter en del turer var jag tvungen att handla via distributören i Norge och han krävde att man var ett företag, men det löste vi. Möjligen går det att köpa direkt från Sverige nu.
Jag är i alla fall mycket nöjd med dem. Det går lätt att plocka ur och lägga i flaskor, och jag tror jag har åtta lådor staplade på höjden, så det är yteffektivt också.
https://cabka-ips.com/se/en/m/plast...fboxen/produktdetails/pk/Produkt/details/277/

Ser ju onekligen rätt smidigt ut, om än inte så estetiskt tilltalande. Jag har redan byggt hyllor optimerade för standard trälådor. Varje fack rymmer 4 lådor a 12 flaskor eller 8 st 6-pack. En av hyllorna dessutom dubbelt djup. Tänkte lägga lagringsprojekten inners så jag inte pillar på dem i förtid. Se bild ovan.
 

MartinE

Medlem
Jag vet inte om du har hyllor som du tänker lägga trälådorna i, eller om du tänker dig stapla lådorna. Jag har dessa stapelbara plastbackar, som man kan öppna från båda hållen, och dessutom montera isär så de blir platta om man inte använder dem. Det var något jag tänkte mycket på innan jag köpte dem att jag inte hade plats för en massa tomma lådor, men lådorna fylldes snabbt...
Enda problemet var att köpa lådorna. Efter en del turer var jag tvungen att handla via distributören i Norge och han krävde att man var ett företag, men det löste vi. Möjligen går det att köpa direkt från Sverige nu.
Jag är i alla fall mycket nöjd med dem. Det går lätt att plocka ur och lägga i flaskor, och jag tror jag har åtta lådor staplade på höjden, så det är yteffektivt också.
https://cabka-ips.com/se/en/m/plast...fboxen/produktdetails/pk/Produkt/details/277/

Jag vill bara tacka för det här gamla tipset om Weinbox! Riktigt bra, stapelbara vinlådor. Och tüskt så det förslår, d v s mer funktionellt än vackert!

Jag har köpt på mig ett gäng den senaste tiden och de verkar fungera väldigt bra. Man ska bara vara medveten om att kapaciteten på tolv flaskor per låda inte gäller för champagne, där snarare åtta flaskor är ett bra riktmärke (om man vill stapla en annan låda ovanpå).

Jag har handlat härifrån: https://www.isoco.de/en/products/winebox/

Snabb leverans! Enda nackdelen är att frakten verkar kosta 30 € oavsett hur många lådor man beställer, vilket är en aning trist om man, som jag, inte vet hur många lådor man behöver utan tvingas beställa tre gånger...
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jag vill bara tacka för det här gamla tipset om Weinbox! Riktigt bra, stapelbara vinlådor. Och tüskt så det förslår, d v s mer funktionellt än vackert!

Jag har köpt på mig ett gäng den senaste tiden och de verkar fungera väldigt bra. Man ska bara vara medveten om att kapaciteten på tolv flaskor per låda inte gäller för champagne, där snarare åtta flaskor är ett bra riktmärke (om man vill stapla en annan låda ovanpå).

Jag har handlat härifrån: https://www.isoco.de/en/products/winebox/

Snabb leverans! Enda nackdelen är att frakten verkar kostar 30 € oavsett hur många lådor man beställer, vilket är en aning trist om man, som jag, inte vet hur många lådor man behöver utan tvingas beställa tre gånger...
Ser väldigt praktiska ut! Hur lagrar du dina lådor/flaskor? Har du kylt eget vinrum i egen källare?
 

MartinE

Medlem
Hur lagrar du dina lådor/flaskor? Har du kylt eget vinrum i egen källare?
Det finns fler svar på den frågan... :) Men det relevanta i det här fallet är att jag har ett kylrum i "källaren" där de väggfasta hyllorna är fulla sedan länge och det i ren desperation därefter skapats ett totalt kaos av vinlådor och enskilda flaskor i resten av utrymmet. Med hjälp av de här tyska plastbackarna får jag både bättre ordning (läs: mindre oordning) och plats för fler flaskor än tidigare!
 

JonasBo

Medlem
Jag vill bara tacka för det här gamla tipset om Weinbox! Riktigt bra, stapelbara vinlådor. Och tüskt så det förslår, d v s mer funktionellt än vackert!

Jag har köpt på mig ett gäng den senaste tiden och de verkar fungera väldigt bra. Man ska bara vara medveten om att kapaciteten på tolv flaskor per låda inte gäller för champagne, där snarare åtta flaskor är ett bra riktmärke (om man vill stapla en annan låda ovanpå).

Jag har handlat härifrån: https://www.isoco.de/en/products/winebox/

Snabb leverans! Enda nackdelen är att frakten verkar kosta 30 € oavsett hur många lådor man beställer, vilket är en aning trist om man, som jag, inte vet hur många lådor man behöver utan tvingas beställa tre gånger...
Intressant!
Kan tänka mig att köpa ett gäng. Om fler också vill kan man dela på frakten :)
 
Jag vill bara tacka för det här gamla tipset om Weinbox! Riktigt bra, stapelbara vinlådor. Och tüskt så det förslår, d v s mer funktionellt än vackert!

Jag har köpt på mig ett gäng den senaste tiden och de verkar fungera väldigt bra. Man ska bara vara medveten om att kapaciteten på tolv flaskor per låda inte gäller för champagne, där snarare åtta flaskor är ett bra riktmärke (om man vill stapla en annan låda ovanpå).

Jag har handlat härifrån: https://www.isoco.de/en/products/winebox/

Snabb leverans! Enda nackdelen är att frakten verkar kosta 30 € oavsett hur många lådor man beställer, vilket är en aning trist om man, som jag, inte vet hur många lådor man behöver utan tvingas beställa tre gånger...
tack @MartinE och @Stina. Kör samma system, mycket smidigt, enkelt och yteffektivt.

PS note to admin: två trådar med samma rubrik men olika syftning. Hade i och för sig användning för båda idag, men hamnade på den ena tråden när jag letade efter den andra.
 
Last edited:
Hade helt missat det här lagringssystemet. Kan bara tacka för tipset. Har kört någon månad nu, inte flyttat allt ännu men i veckan fick jag det första testet. Ska ha en liten middag (vänner som gått igenom covid och sambo som är vaccinerad så ganska säkert :) ).

Letade efter specifika viner och via cellartracker (tar mer tid att flytta flaskorna i systemet än fysiskt) fick jag fram att vinerna var i L2, L8, L11 och L17. En av lådorna var längst ner och de andra lite varierande (stapplar 9 på höjden, tänker gå till 10). Sagt och gjort, bara att fälla upp luckan, ta ut vinet och det var klart. FANTASTISKT för en som är van att lyfta lådor, sprätta, tejpa och flytta tillbaka.

De känns väldigt stabila, klarar det mesta (inte rieslingmagnums dock, men det kan man leva med). Lite trixigt om man som jag i början bände sidorna åt fel håll. De kan då släppa och tar lite pussel att få tillbaka.

Upplever att jag fått mer plats då de går att stappla rätt så bra.

Så TACK. Känns som jag är en ny vinkällarmänniska :)

PS. Om det inte är tydligt, tycker Weinbox är riktigt bra
 
Last edited:
Toppen