Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagrinsskåp...

Helen

Medlem
Testa att ha samma temp i hela kylen. Att ha två icke isolerade avdelningar med en kompressor är som att dra och trycka samtidigt. Dvs slöseri med energi och därför får den jobba hela tiden. Min kompressorkyl (Samsung 10 C°) kickar bara igång varannan timme eller så.
Dometic vinkylskåp måste ha en 4 gradig temperaturskillnad på övre och undre zon. Därför kommer du inte att kunna ställa in de två kylzonerna på en och samma temperatur.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har efter ett tags letande äntligen beställt mitt första vinlagringsskåp :) lyckades komma över ett Climadiff clpg 209 från vinkylen.se för en billig peng. Läst en hel del på forumet om climadiff och det känns som ett bra köp :):)

Kul! Jag ser fram emot den dagen då jag kan köpa mitt första också. :) Hur mycket fick du betala och vad vart det för leveranstid?
 

JakobS

Medlem
Har efter ett tags letande äntligen beställt mitt första vinlagringsskåp :) lyckades komma över ett Climadiff clpg 209 från vinkylen.se för en billig peng. Läst en hel del på forumet om climadiff och det känns som ett bra köp :):)

Låter kalas, själv är jag toknöjd med mitt Climadiffskåp!
 

sam

Medlem
Kul! Jag ser fram emot den dagen då jag kan köpa mitt första också. :) Hur mycket fick du betala och vad vart det för leveranstid?

Ska bli spännande och lista ut vad man ska fylla det med :) leveranstiden ska vara 2-5 dagar och fick ge 6500:- för det. Ett litet tips om du inte är så jättekräsen är att hålla utkik på blocket. Där brukar dem lägga ut kylar som är returnerade av olika anledningar till reducerade priser :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har efter ett tags letande äntligen beställt mitt första vinlagringsskåp :) lyckades komma över ett Climadiff clpg 209 från vinkylen.se för en billig peng. Läst en hel del på forumet om climadiff och det känns som ett bra köp :):)
Kolla skåpet noga efter skador, jag köpte mitt därifrån och det var transportskadat och de har aldrig riktigt funkat bra.
Räkna inte heller med att de visar något större intresse att hjälpa dig om du får problem i framtiden.
 

sam

Medlem
Kolla skåpet noga efter skador, jag köpte mitt därifrån och det var transportskadat och de har aldrig riktigt funkat bra.
Räkna inte heller med att de visar något större intresse att hjälpa dig om du får problem i framtiden.

Var i kontakt med dem och dem garanterade att skåpet var nytt och utan skavanker. Kommer kolla för säkerhetsskull nu när du påpekat det :)
 

sam

Medlem
Kolla skåpet noga efter skador, jag köpte mitt därifrån och det var transportskadat och de har aldrig riktigt funkat bra.
Räkna inte heller med att de visar något större intresse att hjälpa dig om du får problem i framtiden.

Har fått skåpet nu och är riktigt jäkla besviken. Skrapmärken,bulor, skeva hyllor och skevt handtag är dem felen jag hittat hittils. Nu får vi väl se hur dem hanterar reklamationsärendet. Det var iafl första och sista gången jag handlar från vinkylen.se :(
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har fått skåpet nu och är riktigt jäkla besviken. Skrapmärken,bulor, skeva hyllor och skevt handtag är dem felen jag hittat hittils. Nu får vi väl se hur dem hanterar reklamationsärendet. Det var iafl första och sista gången jag handlar från vinkylen.se :(

Tråkigt att höra :( håll oss gärna uppdaterade på hur det går!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har fått skåpet nu och är riktigt jäkla besviken. Skrapmärken,bulor, skeva hyllor och skevt handtag är dem felen jag hittat hittils. Nu får vi väl se hur dem hanterar reklamationsärendet. Det var iafl första och sista gången jag handlar från vinkylen.se :(
Trist att höra, återkom gärna med hur det gick.
Jag har lärt mig min läxa, köper jag något igen blir det av en pålitlig leverantör som exempelvis @Helen1cru
 

Elvis

Medlem
Har precis köpt villa och tänkte ställa in ett vinlagringsskåp i samma rum som bergvärmepumpen. Det är något varmare i det rummet än i resten av huset men det gör väl ingen större skillnad, hoppas jag. Utseende och ljud spelar ingen roll där inne.

Efter att ha läst igenom hela tråden lutar det åt ett Climadiff CLPP209 från vinkylen.se. Synpunkter, någon?
 

Silenos

Medlem
@Elvis , Jag har nyligen köpt ett Climadifff, ifrån de i tråden omskrivna ma-cave-a-vin.fr , och ytterligare ett skåp leveras i veckan (jag insåg att det krävdes mer plats). Beteckning är ACL-CLI703 med plats för 264 flaskor, nominellt. Vinkylen har andra beteckningar verkar det som, men det måste vara det skåp de kallar "CVP270A+", de ska ha 15495 kr, jag betalade 999€/st. Nu ligger ju frakten på 300€ som tillkommer och hos vinkylen så är frakten inkluderad i priset, men likväl är vinkylen betydligt dyrare. Förvisso köpte jag mina skåp under en kampanj, men sådana har de stup i kvarten. Det kan kanske vara värt att ta en titt hos fransmännen innan du bestämmer dig. Eventuella returärenden osv. är ju faktiskt lika krångliga oberoende av om butiken ligger 3 eller 300 mil hemifrån, klumpen ska upp på en lastbil oavsett.

Två andra saker... Köp ett så stort skåp som möjligt, man får aldrig in lika mycket som specen säger, och flaskorna blir alltid fler än vad man tror. Och köp till en extra hylla. Det känns inget vidare att lassa på så hyllorna bågnar, dessutom blir det lättare att komma åt flaskorna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har precis köpt villa och tänkte ställa in ett vinlagringsskåp i samma rum som bergvärmepumpen. Det är något varmare i det rummet än i resten av huset men det gör väl ingen större skillnad, hoppas jag. Utseende och ljud spelar ingen roll där inne.

Efter att ha läst igenom hela tråden lutar det åt ett Climadiff CLPP209 från vinkylen.se. Synpunkter, någon?
Men om du har en källare måste det väl finnas något hål i väggen nånstans som lämpar sig för vinlagring som är större än ett skåp?
En "vinrums AC" kostar väl ungefär samma som ett skåp och du får massor mer plats... Men det kanske till och med finns frikyla från värmepumpen så du bara behöver en split?

-Jag kan komma och konsulta byggnationen, jag är mycket billig i drift och behöver bara en slurk bra skumpa lite då och då :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har precis köpt villa och tänkte ställa in ett vinlagringsskåp i samma rum som bergvärmepumpen. Det är något varmare i det rummet än i resten av huset men det gör väl ingen större skillnad, hoppas jag. Utseende och ljud spelar ingen roll där inne.

Efter att ha läst igenom hela tråden lutar det åt ett Climadiff CLPP209 från vinkylen.se. Synpunkter, någon?
Väldigt bra pris dessutom! Nu kröp det på ett rejält sug att köpa två. Har till och med ett dedikerat rum att ha skåpen i numera. Lär ju räcka något år innan det är dags att köpa på sig ett par till, typ. :)

Har aldrig varit närmare att komma till skott!
 

Elvis

Medlem
Men om du har en källare måste det väl finnas något hål i väggen nånstans som lämpar sig för vinlagring som är större än ett skåp?
En "vinrums AC" kostar väl ungefär samma som ett skåp och du får massor mer plats... Men det kanske till och med finns frikyla från värmepumpen så du bara behöver en split?

-Jag kan komma och konsulta byggnationen, jag är mycket billig i drift och behöver bara en slurk bra skumpa lite då och då :)

Haha, jag har faktiskt redan haft en känd champagneimportör från Lidingö på besök i huset och han sa exakt samma sak. Och det finns ett perfekt utrymme för ändamålet och ja, det finns frikyla från värmepumpen... Frågan är bara om det är ett projekt för i vår eller nästa år.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Haha, jag har faktiskt redan haft en känd champagneimportör från Lidingö på besök i huset och han sa exakt samma sak. Och det finns ett perfekt utrymme för ändamålet och ja, det finns frikyla från värmepumpen... Frågan är bara om det är ett projekt för i vår eller nästa år.
Äh, då bara måste du ju bygga riktig källare, typiskt vårprojekt! Verkar ju dumt att köpa ett skåp för att sen bygga en källare i alla fall...
-Du får väl sätta den där champagneimportören som kläckte idén i arbete tänker jag :)

-Eller så får du sätta han i arbete att öppna massa god Champagne så kan jag arbeta :)
 
Toppen