Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagrinsskåp...

JakobS

Medlem
Den jag köpte heter CLIMADIFF ACI-CLI553-SP, köpte den från Frankrike.

Har enbart goda saker att säga om skåpet och rekommenderar det varmt.
 
Själv har jag köpt ett skåp från climadiffs återförsäljare i Sverige, är nöjd med det nu, även om det gick sönder efter ett år och elektroniken behövde bytas ut - men fick då utmärkt hjälp av företaget att laga. Funkar felfritt sedan dess.
 

Elvis

Medlem
En "vinrums AC" kostar väl ungefär samma som ett skåp och du får massor mer plats... Men det kanske till och med finns frikyla från värmepumpen så du bara behöver en split?

-Jag kan komma och konsulta byggnationen, jag är mycket billig i drift och behöver bara en slurk bra skumpa lite då och då :)

Kan jag få lite onlinekonsultation först? OK, vi har nästan bestämt oss för att bygga ett vinrum och det finns frikyla från värmepumpen. Men vad kostar en vinrums-AC som man kan ansluta till kylan från bergvärmepumpen? Och var köper man en sådan? Vinrummet blir ca 10 kubikmeter.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan jag få lite onlinekonsultation först? OK, vi har nästan bestämt oss för att bygga ett vinrum och det finns frikyla från värmepumpen. Men vad kostar en vinrums-AC som man kan ansluta till kylan från bergvärmepumpen? Och var köper man en sådan? Vinrummet blir ca 10 kubikmeter.
Det fina i kråksången är ju att du redan har "ACn" inbyggd i din värmepump så att säga så det enda du behöver är en fläktkonvektor i vinrummet för att distribuera kylan.

Detta är i praktiken ungefär som en bilkylare med en tempstyrd fläkt bakom som startar när rummet behöver kyla. Det är således mycket enklare (och billigare) än om du skall ha en komplett AC för ditt vinrum.
Typ såhär:
frikyla.gif


Sedan vad gäller själva byggandet så anser jag att man inte skall isolera vinrummet invändigt om man har gjutna källarväggar på alla sidor då de ofta isolerar gott nog och för att man skall göra vad man kan för att undvika fibrösa material under marknivå. Måla väggarna med diffusionsöppen silikatfärg, släng några snygga klinker på golvet och lägg krutet på att isolera dörren ordentligt.
Tjong, klart på en helg! :)

EDIT:
Såhär beskriver Niebe det på sin hemsida: (Med det där fixar din lokala värmepumpsdealer enkelt åt dig)
I ett värmesystem avger radiatorerna värme till luften som omger dem. Men om man skickar ut kallt ”borrhålsvatten” i särskilda fläktkonvektorer en varm dag så blir effekten tvärtom. Resultatet blir en skön svalka som sprider sig i huset. Det kalla vattnet värms då upp och värmen i vattnet skickas sedan via värmepumpen ner i marken igen. Där får vi nästa positiva effekt. Genom det rumsuppvärmda vattnet värmer vi upp berggrunden där vi har vår kollektor. På så sätt fyller vi på med ännu mer ”direktinsprutad solvärme” som lagras i marken, varifrån vi sedan hämtar den på vintern.

Värmen från dina vinflaskor kommer sedan att bidra till att värma upp ditt hus vilket bevisar att vinnördar är minst lika bra för miljön som Greepeace och surdegsbröd!
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Glömde en detalj,
skall du köra tempen på konvektorn under 15 grader i din vinkällare kommer du även behöva en kondensvattenavledning till golvbrunn då du ofta kommer ligga under daggpunkten så vatten fälls ut.
Det är bara ett liter rör eller en slang som leder av vatten från kylaren och är det för jäkla stökigt att få till går det att ha en hink som man får tömma.
Insåg också att diffusionsöppen färg lät pompöst och dyrt men du hittar den på Byggmax eller Biltema för 250 spänn baljan under kodnamnet "Puts & Betongfärg" :)
 

sunqan

Vinös
Glömde en detalj,
skall du köra tempen på konvektorn under 15 grader i din vinkällare kommer du även behöva en kondensvattenavledning till golvbrunn då du ofta kommer ligga under daggpunkten så vatten fälls ut.
Det är bara ett liter rör eller en slang som leder av vatten från kylaren och är det för jäkla stökigt att få till går det att ha en hink som man får tömma.
Insåg också att diffusionsöppen färg lät pompöst och dyrt men du hittar den på Byggmax eller Biltema för 250 spänn baljan under kodnamnet "Puts & Betongfärg" :)
Diffusionsöppen silikatfärg låter mycket roligare än "puts & betongfärg från biltema" - framförallt när man beskriver bygget för sina hänförda vänner. gärna lite golvplattor i italiensk granitkeramik också och ett fingeravtrycksstyrt dörrlås också :)
 

Silenos

Medlem
De gustibus non...osv, men det här med hårt sminkade källare, tycker ni verkligen det är så snyggt? Det blir enligt min mening lätt lite "gout UAE", som någon på forumet uttryckte det. Själv hade jag låtit det mesta vara som det är om jag finge chansen att bygga en källare nån dag. Så förutom de nödvändiga klimatåtgärderna som isolering m.m. så hade det blivit rå betong, eller sten om nu huset är så gammalt, armeringsmattor/motsvarande på en vägg, staplingsfack på en annan, en naken glödlampa med snörtändning i taket, klart! Billigare blir det också.
 

Segol

Medlem
De gustibus non...osv, men det här med hårt sminkade källare, tycker ni verkligen det är så snyggt? Det blir enligt min mening lätt lite "gout UAE", som någon på forumet uttryckte det. Själv hade jag låtit det mesta vara som det är om jag finge chansen att bygga en källare nån dag. Så förutom de nödvändiga klimatåtgärderna som isolering m.m. så hade det blivit rå betong, eller sten om nu huset är så gammalt, armeringsmattor/motsvarande på en vägg, staplingsfack på en annan, en naken glödlampa med snörtändning i taket, klart! Billigare blir det också.
Mycket billigare och eftersom jag ändå inte tänker spendera några längre stunder i ett 12-gradigt kyffe som saknar fönster känns mysfaktorn sekundär.
Jag har precis fixat vinförvaring hemma och fokuserade helt på funktion och att få plats med så mycket vin som möjligt. Betonggolv med platsbyggda hyllor i MDF, jag har dock en vanlig lampa men tanken på en naken glödlampa med snöre låter faktiskt lite lockade...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Mycket billigare och eftersom jag ändå inte tänker spendera några längre stunder i ett 12-gradigt kyffe som saknar fönster känns mysfaktorn sekundär.
Lite mys kan du väl ändå fixa, så det inte känns helt tomt när vi står och halsar en av dina Rousseau.
 

Segol

Medlem
Lite mys kan du väl ändå fixa, så det inte känns helt tomt när vi står och halsar en av dina Rousseau.
Två män med en flaska Rousseau i ett mörkt rum, är inte det mysigt nog?
Jag tror dessutom du överskattar antalet Rousseau som finns i min källare :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Två män med en flaska Rousseau i ett mörkt rum, är inte det mysigt nog?
Jag tror dessutom du överskattar antalet Rousseau som finns i min källare :)
Källaren var väl inte helt klar? Så då har du tid att fylla på lagret tills jag kommer ;)
 

Silenos

Medlem
@Segol , det låter som en ypperlig prioritering.

Just det att miljön är så ogästvänlig gör det ännu konstigare att många vill lägga stora pengar på kosmetika.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Segol , det låter som en ypperlig prioritering.

Just det att miljön är så ogästvänlig gör det ännu konstigare att många vill lägga stora pengar på kosmetika.
-De flesta forummedlemmar verkar ju på sin höjd ha målat och lagt in klinker på golvet... Vet inte om jag kan tycka det är särskilt "over the top" eller om det kan räknas som att lägga stora mängder på kosmetika...
 

Silenos

Medlem
Jag håller med, medlemmarnas källare ser i mina ögon överlag bra ut, även om jag själv gärna hade gjort minsta möjliga. Det jag åsyftade var mer inspirationsbilderna som det länkades till. Många av dem ser i mina ögon anskrämliga ut.
 
Toppen