Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinmakare eller ursprung

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är ledsen om mina bakgrundskunskaper inom Burgunds klassningshistoria är lite grumliga, inte meningen att smutskasta på ngt vis. Bra att ni som kan bättre kastar ljus över detta globalt sett tongivande vindistrikt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...så har faktiskt nazisterna lämnat ett tydligt avtryck i regionens klassificering, fast på ett helt annat sätt.

Viner som härstammade från norr om demarkationslinjen var det fritt fram att konfiskera till tysk trupp, sålänge de inte var från en cru. 1942 blev det sålunda fart på burgunderna och snart var kategorin 'premier cru' född. Vilka viner som skulle tas med var såklart inte slumpmässigt. De historiskt viktiga platser som inte klarat 'grand cru'-kategorin var väl de självklaraste. I Montagny drog man dock på lite väl, över halva appellationen är klassad, vilket knappast hade att göra med historiskt anseende eller kvalite. Frågan är om inte lite av samma sak skedde i Beaune?
Har du någon källa på det här? Jag läste paret Kladstrups "Wine and War" (som så gott enbart handlar om andra världskriget i Frankrike) för några år sedan, och det stod rätt mycket om Bourgogne i den, men jag känner på rak arm inte igen det du skriver. Det behöver förstås inte betyda att det inte stämmer.
Det där med konfiskation låter dock skumt. Mitt intryck är att efter lite inledande plundringar var vinhandeln under ockupationen rätt välorganiserad, och skedde definitivt inte genom allmän konfiskation (annat än av judisk egendom, vilket var mest aktuellt i Bordeaux). Däremot betalade ockupationsmakten inte särskilt bra för de viner de rekvirerade, och utrymmet för att förhandla om priset var inte så stort. :)
Rent allmänt var Kladstrups bok intressant läsning, och kan rekommenderas. Bland annat episoden om hur en särskild vingård i Beaune, som då äges av Hospices de Beaune, till marskalk Pétain (statschefen för det tysklandsvänliga Vichyfrankrike), "Clos du maréchal Pétain" för att visa Bourgognes uppskattning. Sedan ändrade man åsikt efter att krigslyckan vände och bytte tillbaka namnet till det tidigare. :cool:
 
Toppen