Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinordic Wine Challenge

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vinordic har korat Sveriges mest prisvärda viner

Idag presenterades resultatet av Vinordic Wine Challenge. Nära 600 viner konkurrerade i 38 olika klasser – vilket är nytt rekord.

Vinordic Wine Challenge är den kanske mest prestigefulla vintävlingen i Sverige. Den avgörs varje år – denna gång på vinmässan Vinordic som öppnade på tisdagmorgonen. Vinordic Wine Challenge är EU-certifierad vilket bland annat kräver att samtliga viner blindprovas på lika villkor av en kvalificerad jury. Certifieringen är dessutom nödvändig för att vinnarna ska få visa utmärkelsen på flaskorna.

I tävlingen handlar det om prisvärde vilket gör att ett enkelt budgetvin kan hävda sig mot ett lyxigt samlarvin.

– Ett kul och spännande sätt att prova vin som visar vad det egentligen handlar om: vilka viner ger mest valuta för pengarna, säger juryns ordförande Bengt-Göran Kronstam.

Här är alla vinnarna:



Mousserande

GULD

Best value: 76–100 kr/75 cl

Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut

Nr 7688/Giertz Vinimport 99 kr

Bourgogne, Frankrike



SILVER

Best value upp till 75 kr/75 cl

JP Chenet Blanc de Blancs Brut

Nr 77189/Stellan Kramer 414 kr/6 fl à 75 cl

Frankrike



BRONS

Best value: 101–149 kr/75 cl

Elyssia Gran Cuvée Brut

Nr 77150/Freixenet Nordic 149 kr

Cava, Spanien



Best value: 150 kr och uppåt/75 cl

2003 Louis Bouillot Dessus Les Vermots

Nr 76065/Giertz Vinimport 299 kr

Bourgogne, Frankrike



Champagne

GULD

Best value: 401–700 kr/75 cl

1999 Pol Roger Blanc de Blancs

Nr 88285/Ward Wines 539 kr

Kontakt: Charlotte Bengtsson 08-6781910



SILVER

Best value: 301–400 kr/75 cl

Henriot Souverain Brut

Nr 81466/Prime Wine 349 kr



BRONS

Best value upp till 300 kr/75 cl

2005 Palmer Millésime Brut

Nr 7867/Oenoforos 267 kr



Best value: 700 kr och uppåt/75 cl

1998 Cuvé Sir Winston Churchill (Pol Roger)

Nr 7548/Ward Wines 1 028 kr



Vitt boxvin

GULD

Best value: 170–199/3 liter

2009 Two Oceans Sauvignon Blanc Chenin Blanc

Nr 2006/Philipson Söderberg 189 kr/3 l-box

Western Cape, Sydafrika



SILVER

Best value: 200 kr och uppåt/3 liter

2009 Two Tracks Sauvignon Blanc

Nr 6192/Wine World 165 kr/1,5 l-box

Marlborough, Nya Zeeland



BRONS

Best value upp till 169 kr/3 liter Brons

2009 Casas Patronales Chardonnay Sauvignon Blanc

Nr 6895/Prime Wine 177 kr/3 l-box

Valle Central, Chile



Vitt flaskvin

GULD

Best value: 250 kr och uppåt/75 cl

2008 Schloss Johannisberger Riesling Spätlese

Nr 73823/Philipson Söderberg 329 kr

Rheingau, Tyskland



SILVER

Best value: 130–249 kr/75 cl

2007 Schloss Johannisberg Riesling Kabinett

Nr 85893/Philipson Söderberg 235 kr

Rheingau, Tyskland



BRONS

Best value: 100–129 kr/75 cl

2009 Villa Maria Sauvignon Blanc

Nr 86454/Fondberg 129 kr

Marlborough, Nya Zeeland



Best value upp till 59 kr/75 cl

2008 Ruppertsberger Hofstück Riesling

Nr 5914/Giertz Vinimport 59 kr

Pfalz, Tyskland



Best value: 60–69 kr/75 cl

2007 Ruppertsberger Nussbien Riesling

Nr 5901/Giertz Vinimport 65 kr

Pfalz, Tyskland



Best value: 80–99 kr/75 cl

2008 Mineralstein Riesling

Nr 7219/Oenoforos 84 kr

Mosel-Saar-Ruwer, Tyskland



Best value: 70–79 kr/75 cl

2008 Soave Righetti

Nr 84910/Janake Wine Group 79 kr

Veneto, Italien



Rosévin

GULD

Best value upp till 59 kr/75 cl

2009 Puycheric Syrah

Nr 2209/Arvid Nordquist 59 kr

VdP d'Oc, Frankrike



SILVER

Best value: 60–79 kr/75 cl

2009 Clariet du Château de Lisennes

Nr 2243/Janake Wine Group 79 kr

Bordeaux, Frankrike



BRONS

Best value: 80 kr och uppåt/75 cl

2009 Château Riotor Rosé

Nr 74816/Ward Wines 99 kr

Côtes de Provence, Frankrike



Mousserande rosévin (inkl champagne)

GULD

Best value: 90 kr och uppåt/75 cl

Bollinger Rosé

Nr 74469/Arvid Nordquist 499 kr

Champagne, Frankrike



SILVER

Best value upp till 89 kr/75 cl

Bestheim Crémant d'Alsace Brut Rosé

Nr 7419/Giertz Vinimport 89 kr

Alsace, Frankrike



Rött boxvin

GULD

Best value: 200 kr och uppåt/3 liter

2006 Raimat Abadia

Nr 2738/Philipson Söderberg 249 kr/3 l-box

Costers del Segre, Spanien



SILVER

Best value: 170–199 kr/3 liter

2008 Killawarra Shiraz Cabernet Sauvignon

Nr 6823/Foster's Sweden 199 kr/3 l-box

Australien



BRONS

Best value upp till 169 kr/3 liter

Oude Kaap Cinsault Ruby Cabernet

Nr 22017/Fondberg 169 kr/3 l-box

Western Cape, Sydafrika



Rött flaskvin

GULD

Best value: 250 kr och uppåt/75 cl

2004 Brunello di Montalcino Val di Suga

Nr 42302/Oenoforos 259 kr

Toscana, Italien



SILVER

Best value: 100–129 kr/75 cl

2007 Allesverloren Tinta Barocca

Nr 12002/Janake Wine Group 114 kr

Swartland, Sydafrika



BRONS

Best value: 130–249 kr/75 cl

2006 Jackson Estate Pinot Noir

Nr 82434/Arvid Nordquist 199 kr

Nya Zeeland Marlborough



Best value: 60–69 kr/75 cl

2009 Sunrise Merlot

Nr 6519/Concha y Toro Sweden 60 kr

Valle Central, Chile



Best value: 80–99 kr/75 cl

2008 Fairview Pinotage Viogner

Nr 2091/Fondberg 95 kr

Coastal Region, Sydafrika



Best value upp till 59 kr/75 cl

2009 Cacadu Ridge Bin 4 Cabernet Sauvignon Petit Verdot

Nr 2010/Oenoforos 59 kr

Australien



Best value: 70–79 kr/75 cl

2006 Primicia Crianza

Nr 22755/Oenoforos 77 kr

Rioja, Spanien



Naturligt sött vin

GULD

Best value: 150 kr och uppåt/75 cl

2003 Hafner Eiswien

Nr 85443/Haugen-Gruppen 272 kr/37 cl

Neusiedlersee, Österrike

Kontakt: Mattias Eriksson 070-7324105



SILVER

Best value upp till 149 kr/75 cl

Chapel Hill Sweet Sparkling

Nr 7864/Apricot 50 kr

Ungern

Kontakt: Matilda Junestav 08-6631080



Starkvin

GULD

Best value: 150 kr och uppåt/75 cl

Alambre Moscatel de Setúbal 20 años

Nr 85523/The Wine Agency 210 kr/50 cl

Portugal



SILVER

Best value: 100–149 kr/75 cl

Commandaria St John

Nr 2040/Grapes 119 kr

Cypern



BRONS

Best value upp till 99 kr/75 cl

Real Tesoro Cream

Nr 8232/Stellan Kramer 93 kr

Jerez, Spanien
 

Guayabera

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

:'(

Jag undviker den uppenbara kritiken vad gäller tävlingens koncept.

Om man ser till antalet tävlande blir det i snitt 16 viner per kategori (högt räknat). Eftersom vissa kategorier har betydligt fler deltagare än 16 (troligtvis boxkategorierna och annat storvolymblask, då detta är de varor där importören kan tjäna tillbaka kostnaden för att deltaga genom större försäljning), har också andra mindre deltagare än 16. Redovisas det någonstans hur många viner som deltog i varje kategori?

-Skulle någon överhuvudtaget ta följande pris på allvar: Chevrolet utsedd till Sveriges bästa bil (i tävlan mot Dacia, Lada, Geely, Trabant och Protos)

Vinordic förväntar sig tydligen att konsumenten skall göra det vad gäller vin (vilken iofs inte är förvånande).
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinordic Wine Challenge

Den jhär jävla prisvärdhetshetsen. Det är helt otroligt att de kommer undan med det gång efter gång efter gång... Jag blir förbannad (igen)!
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Det här citatet gör mig förbannad:

Kronstam skrev:
Ett kul och spännande sätt att prova vin som visar vad det egentligen handlar om: vilka viner ger mest valuta för pengarna
 

anders

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Elvis skrev:
Det här citatet gör mig förbannad:
Ett kul och spännande sätt att prova vin som visar vad det egentligen handlar om: vilka viner ger mest valuta för pengarna

Jag ser med spänning fram emot när Kronstam och gänget gör en djuplodande genomgång av vilken falukorv som är mest prisvärd. Därefter kan de ge sig i kast med frys"maten". "Bäst i test: Billys Panpizza från Dafgårds"
 

Hans A-g

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Det remarkabla är att tävlingen sker under VINORDICS flagg. Om Allt om Vin höll lekstugan hos sig själva vore det en annan sak - men nu gäller det en haussad fackmässa, "norra Europas största" enligt reklamen.

Svårt att tänka sig de här tävlingskategorierna på t ex VinItaly...
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Krug skrev:
Den jhär jävla prisvärdhetshetsen. Det är helt otroligt att de kommer undan med det gång efter gång efter gång... Jag blir förbannad (igen)!

Suck, jag håller med. Måste allt vara prisvärt? Kan det inte bara få vara gott?

Det har nämnts tidigare, men just vin verkar vara särskilt drabbat av prisvärdhetshetsen.

Som exempel, ett par Googlesökningar:

Prisvärd kärlek - En träff.
Prisvärd oxfilé - Två träffar.
Prisvärd hund - Tre träffar
Prisvärda blommor - 55 träffar.
Prisvärd tavla - 67 träffar.
Prisvärt kaffe – 164 träffar.
Prisvärd tidning - 195 träffar.
Prisvärd film - 530 träffar.

Vinnaren...

Prisvärt vin - 4450 träffar.
Prisvärda viner - ca 30 000 träffar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinordic Wine Challenge

Hans A-g skrev:
Det remarkabla är att tävlingen sker under VINORDICS flagg. Om Allt om Vin höll lekstugan hos sig själva vore det en annan sak - men nu gäller det en haussad fackmässa, "norra Europas största" enligt reklamen.

Svårt att tänka sig de här tävlingskategorierna på t ex VinItaly...

Det du säger är väldigt, väldigt relevant.

Kan det vara så att "the powers that be" - alltså dina tidigare vinskribentvänner (som också ligger bakom detta) är så ofantligt indoktrinerade av sig själva att de faktiskt själva inte ser hur fel det är? En branchmässa ska ju vara fri från denna typ av propaganda då man får anse att vinerna ska tala för sig själv. Är produkterna inte tillräckligt bra så hittar de inte köpare. Så enklelt är det. Det är ju charmen med en självsanerande marknad!
Det som funkar finns kvar, det som inte gör det försvinner.
Om man inte har ett monopol naturligtvis, då köper man in det i alla fall.
 

bmf

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Prisvärdhet in absurdum.

Man kan ju göra jämförelsen med att köpa en skiva (om det nu är nån som kommer ihåg tiden då man gick till skivaffärn och köpte en skiva) för 179 kr och tycka den är skit. Hur många skulle köpa samma skiva för 75 kr och tyckt den var prisvärd då? Är det inte bra så blir det inte bättre för att kostar mindre!
Tänker på det inköp av espressobönor jag gjorde igår; oväntat besök och inte möjlighet att handla från min vanliga leverantör så vad göra? Sprang ner på Konsum och köpte 500 gr Lavazza-bönor (har inte provat förut) för 69 kr. Mycket billigare än mitt vanliga kaffe men smakade inte bra, riktigt skarp, bitter eftersmak med dålig fyllighet. Inte blev kaffet mer prisvärt för att det kostade 138 kr/kg istället för 360 kr/kg när det inte var gott. Blir till att köpa nytt prisvärt för 360 kr istället. Dock blev jag en erfarenhet rikare när jag malde kaffet; jag har inte lyckats känna det kafferosteri och nymalt kaffe i doften på en champagne som många pratar om att man ska kunna känna men när jag malde kaffet igår så luktade det lite champagne. Det är tydligt att jag känt doften i champagne men inte kopplat samman den med kaffe.
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Vin skiljer sig ifrån nästan allt annat som du kan köpa på grund av att kopplingen mellan kvalité och pris är så otroligt tydlig. Helt klart finns den inom alla områden men jag vet ingenstans där kopplingen är så klar och tydlig som med vin och därför tycker jag inte alls att det är konstigt med vinsveriges prisvärdhetsfixering, snarare med detta forums irritation över begreppet. Vad som däremot irriterar mig är vinjournalistikens fixering kring det allra sämsta och billigaste sortimentet, men det är en helt annan fråga.

Kopplingen pris-kvalite för vin verkar såklart bara gälla upp till en viss prisnivå, och den gränsen är allt annat en tydlig, men en sak är säker och det är att den ligger långt över dom flestas normala konsumtionsnivå, även på detta forum.

Om någon orkat läsa så här långt utan att få ett vansinnesutbrott så ska jag försöka förklara vad jag menar.

Precis som någon tidigare skrivit så blir en skiva, eller en bok, knappast bättre om den kostar dubbelt eller tre gånger så mycket. Skillnaden mellan ett vin för 50 eller 150 är däremot enorm. Så vad avgör då vilken kvalité man dricker, jo hur mycket pengar man är villig att lägga ner på det och det gäller även dom som dricker "finewines".

Du kanske som jag, gillar Bordeaux. En onsdagskväll såhär i Juni skulle jag till exempel gärna dricka en Ch. Cantemerle, habilt vin för, tja kanske 300 spänn om man nu köpt några något år tillbaks. Iofs, skulle jag hellre dricka en liten äldre Bordeaux än dom jag råkar ha i kylen. Si så där 10 år gammal i vart fall. Fast ännu hellre en 15-20 år gammal och i synnerhet ett bättre hus. Angelus skulle jag till exempel ta 10 gånger av 10 framför Cantemerle även om det är en annan stil och om möjlighet fanns kanske ännu äldre och andra hus. Om jag istället var på Pinothumör så finns det ju en hel del trevligt i Bourgogne. Det enda som hindrar mig från att dricka DRC på vardaglig basis istället för aldrig (som nu är fallet) är ju bara priset. Detsamma gäller Champagne, ja troligen dom flesta typer av vin, stilla rosé kanske ett av undantagen där det kanske inte finns, ja vad ska man kalla det...premiumsortiment? :)

Hur som helst blev det här kanske ett rörligt inlägg men min poäng är enkel. Det du kommer och dricka ikväll, är troligen inte det godaste du kunde druckit, ens i den stilen du har valt att dricka. Det som avgör är priset och därför spelar priset en enorm roll, iaf om man inte är ekonomiskt oberoende. Kopplingen kvalité-pris är såklart inte linjär, men om man lägger ner samma möda på att hitta ett bra vin i en högre prisklass än en lägre så tror jag chanserna är mycket goda att man köper upp sig också kvalitetsmässigt.

Jag skulle såklart inte välja Ch Petrus framför alla Bx bara för att den är dyrast, eller Krug clos d'Ambonnay framför varje annan skumpa, men här är vi uppe vid den gränsen som jag talade om innan, eller snarare en bra bit bortom den. Kultviner och totalt orimliga prissättningar kommer alltid att finnas men det är inte det jag talar om.

Vart går gränsen då, när kan man helt enkelt inte dricka godare? Ja det varierar ju såklart enormt beroende på vem som ska dricka och inte minst vad man valt att dricka för vin. Hur som helst så har det enorm betydelse så länge man kan köpa upp sig i kvalité och jag tror att det är sällan är som man inte kan det.


Andreas (som hukar sig och tar på sig flame-proof kläder)


PS 1 Självklart finns det otroligt många undantag från det jag skrivit, det fattar jag också. Din absoluta favorit-Spätläse kanske kostar 120 kr, vad vet jag?

PS.2 Jag försvarar inte den svenska vinjournalistiken här, men undrar bara över varför ordet prisvärt är så negativt laddat.

PS. 3 (On topic dessutom!) Mousserande Rosé kategorin kan inte ha haft många deltagare när Bollinger Rosé tog hem guld. Eller är det kanske bara jag som har aversioner mot den.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinordic Wine Challenge

Det som jag hatar mest med uttrycket "prisvärt" är att det har kommit att bli en absolut kvalitetsskala i ögonen på gemene man då man valt att illustrera det med ett system med, allt som oftast, 1-5 av någonting.

Vad detta gör mot konsumenten är att bidra till en väldigt skev kvalitetsbild; som i exemplet med Chapel Hill +++++ och Krug Grand Cuvée ++.

Prisvärdhetshetsen är uteslutande ett sätt att få människor att konsumera billigt vin, det är inte ett sätt att bidra till en ökad kvalitetsmedvetenhet. Någonting som jag tycker borde vara varje vinskribents (eller "vinkritiker" som Jan Gradvall skriver i sitt okritiska reportage om "sveriges mäktigaste och mest okända kritikerkår") hjärtefråga.

Genom att promota "prisvärdhet" så leder det till en konform marknad av skitviner i bulk, någonting som bara gynnar vinimportörer, vinskribenter och Systembolaget. De som blir lidande är de som tycker om att själva botanisera bland vinflaskor, plocka ut någonting i en egenhändigt vald prisklass och dricka det då utbudet ständigt försämras och görs mer konformt. För tyvärr går likriktningen även upp i prisklasserna, får en spätlese för 200 kronor betyget ++++ så kan ni ge er tusan på att andra vinimportörer kommer att börja leta efter liknande viner och att monopolet kommer att börja plocka in liknande viner i framtiden.

Kort sagt. Termen "prisvärt" som den används idag leder till ett utarmat utbud.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Det som är så irriterande med begreppet "prisvärt" är att det används alldeles för ofta av svenska vinjournalister, och särskilt av BGK. Jag ser ett antal problem med begreppet:

1. Det gör att vinets egenskaper kommer i skymundan. Det finns så mycket mer intressanta saker att skriva om: Hur doftar det? Hur smakar det? Hur är vinet jämfört med andra viner från samma distrikt och årgång? Hur är vinet jämfört med andra årgångar av samma vin? Vilken mat passar det till? Vilken mat passar det inte till? Osv.
2. Begreppet används dessutom oftast för att beskriva billiga viner och det är irriterande att läsa att ett dåligt vin är prisvärt, för hur kan det vara det?
3. Vi har olika ekonomiska förutsättningar vilket gör begreppet högst individuellt. Vissa tycker kanske att IKEAs varmkorvar för 5 kr är prisvärda - själv skulle jag inte köpa dem om de så kostade 1 kr.

Men visst har priset betydelse. Jag köper till exempel sällan Gosset Grand Réserve nuförtiden efter att priset på SS chockhöjdes för något år sedan. Gosset GR blev mindre "prisvärt" för mig men det är fortfarande en jäkligt bra champagne.

(Läste inte Jimmys inlägg innan jag postade men vi verkar tycka ungefär likadant.)
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

För mig betyder prisvärt: Hur presterar vinet i förhållande till sitt pris? Detta är lika intressant oavsett vilken prisklass man är intresserad av att handla i förutom den allra översta och borde således vara intressant även på detta forum. Visst vinjournalistiken är usel, IKEAs varmkorvar likaså, men båda dom faktumen känns ganska irrelevanta i frågan om prisvärdhet.

Om nu begreppet används tvivelaktigt av vinjournalister så betyder väl inte det att man inte ska använda det här, snarare tvärtom enligt mig?

Problemet är att pressen, importörerna och systembolaget promotar bulkviner som smakar helvete, inte att diskussionen om prisvärde finns. Varför dom gör det är en gåta för mig. Vinjournalisterna kan jag över huvud taget inte förstå (vad tjänar dom på att skriva upp skit?). Importörernas motivation känns enklare att fatta, men ett dyrare vindrickande i Sverige borde ju gynna dom om någon. Systembolaget...well, det är sinnessjukt, särskilt när dom har i uppdrag att bidra till en sund dryckeskultur, men det är nog en fråga för en annan tråd.

För övrigt: BGK, i all sin glans, har för övrigt två olika betyg på vinerna han provar i DN, ett för prisvärde och ett för kvalitet vilket skiljer honom från dom flesta andra vinjournalister i vanliga dagspressen.

Andreas.
 

Guayabera

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Trots att det irriterar mig att jag inte kan läsa en hyfsad vinrecension till frukosten på lördags- eller söndagsmorgonen så får fyller det trots allt en funktion. Ökad efterfrågan leder till som bekant till högre pris (så länge tillgången är begränsad). Medelsvensson får gärna köa för specialupplagor av högst mediokra single malts så fortsätter jag att dricka vällagrad Cognac som i nuläget har löjligt låga priser i jämförelse. Det samma gäller vin.

Om jag själv försökte kränga bättre vin till allmänheten skulle självklart min åsikt vara annorlunda.

PS. Till och med de med endast elementära kunskaper i nationalekonomi (eller bara sunt förnuft) inser att "prisvärdhet" bygger på inte bara smakpreferenser utan också budget. Att försöka hitta en kritiker med samma smak som en själv är svårt nog, att hitta en med samma smak och budget är nog i det närmaste omöjligt. Men ska man förvänta sig mer? Att förstå enkla ekonomiska samband har väl aldrig varit dags- och kvällspressens starka sida...
 

bmf

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Här kommer ett citat från bloggen Dagens vin:
"Och så tänker jag: kostar det 70 kronor är det helt okej, då gillar jag det, kostar det 80 är det inte prisvärt. " Vinet i fråga var Casa Santos Lima Syrah 2008 som kostar 87 kr.

Intressant analys av prisvärdhet.
 

Mmm

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Lando har helt klart en poäng. Man kan inte alltid dricka det bästa ur källaren, man behöver viner (i mitt fall runt 150--200kr) som man kan rycka upp utan att få ångest. Eller viner som man kan servera till vinignoranta gäster klockan 3 på morgonen (och som man själv kan stå ut med).

Just i det spannet mellan 150-250 kr är begreppet prisvärdhet faktiskt relevant för mej. Det finns viner för 200 kr som håller världsklass, och viner som borde förpackats i påse.

Sen håller jag med om att ett skitvin inte blir mer prisvärt om det kostar 59 istället för 79 kr.
 

sunqan

Vinös
SV: Vinordic Wine Challenge

det minst prisvärda vin jag nånsin köpt, var en rioja som såldes av flygbolaget på en charterresa... 3 (tre) flaskor för 27 (tjugosju) kronor. Jag tänkte : ah vafan, det kan ju vara drickbart, och i värsta fall kan man ju använda det i maten (detta var drygt 20 år sen)... Gissa vad ??? Det var sämre än så... Det var det suraste och vidrigaste vin jag nånsin smakat... Och då var det inte korkat och inte vinäger. Det var knappt jag vågade dumpa det i slasken :).

Det mest prisvärda vin jag nånsin köpt var väl min första flaska cristal köpt vid pass 1989 på arlanda för nånstans mellan 5 och 600 spänn.

Så prisvärdhet är inte enkelt, det betyder helt olika saker för olika personer... Jag är helt övertygad om att den som köpte flaskan 1945 mouton på senaste auktionen för 46000 tyckte att den var prisvärd så fort nästa flaska klubbades för 60000 (de hade samma utrop). Men jag har själv långt kvar till de nivåerna... (däremot blev säljarna glada...)

Jag är väl som de flesta som börjat uppskatta vin. Man bryr sig mer om vad skribenter, bloggare och forumaktivister skriver och tycker om smak, lagringsbarhet och drickbarhet än prisvärdhet. Det är ändå plånkan som styr... Man kan ju inte köpa allt, och vid den övre smärtgränsen köper man enstaka flaskor per år (eller ännu mer sällan)... Resten får man nöja sig med att dregla över :)

-anders
 

Hans A-g

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Som vän av BLINDTEST skulle jag gärna pröva "prisvärdhet" via den metoden.
Blint: Hur mycket är du beredd att betala för det här vinet?

Själv tror jag att jag skulle kunna acceptera upp till tusenlappen - för den rena upplevelsen.
"Spekulanterna" skulle förstås bryta ihop...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Hans A-g skrev:
Som vän av BLINDTEST skulle jag gärna pröva "prisvärdhet" via den metoden.
Blint: Hur mycket är du beredd att betala för det här vinet?

Själv tror jag att jag skulle kunna acceptera upp till tusenlappen - för den rena upplevelsen.
"Spekulanterna" skulle förstås bryta ihop...

Det är en lömsk typ av test - jag har provat! Blev en salig blandning av att det jag trodde det kosta låg väldigt mycket under, dock sällan över. Exempel så kunde ett 500-kronorsvin av mig bedömmas som ett vin för max 100 spänn ::)
 
Toppen