Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinordic Wine Challenge

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Den här diskussion är för intressant och Landos inlägg var för bra för att släppa

Lando skrev:
PS.2 Jag försvarar inte den svenska vinjournalistiken här, men undrar bara över varför ordet prisvärt är så negativt laddat.

Kan det vara för att FYND och PRISVÄRT används som enda argument
vi marknadsföringen av många viner?

För att hälla lite bensin på brasan - detta hittade jag på en blogg:

"Ulf Sjödin, Sveriges första Master of Wine hade föreläsning om prissättning av vin.
Det var mycket intressant och gav många tankeställare. Han hävdade att inget
vin egentligen är värt mer än 300 kr.
Över det så går pengarna bara till vinägarens nya sportbil som han uttryckte det.

Ulf visade en bild på de fem dyraste vinerna i Sverige 2008.
Det dyraste var ett Romanée-Conti för 27 495 kr flaskan.
Det visade sig dock att det även var det mest prisvärda då det på auktion såldes för 6 000 £."
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinordic Wine Challenge

Per Stade skrev:
Den här diskussion är för intressant och Landos inlägg var för bra för att släppa

Kan det vara för att FYND och PRISVÄRT används som enda argument
vi marknadsföringen av många viner?

För att hälla lite bensin på brasan - detta hittade jag på en blogg:

"Ulf Sjödin, Sveriges första Master of Wine hade föreläsning om prissättning av vin.
Det var mycket intressant och gav många tankeställare. Han hävdade att inget
vin egentligen är värt mer än 300 kr.
Över det så går pengarna bara till vinägarens nya sportbil som han uttryckte det.

Ulf visade en bild på de fem dyraste vinerna i Sverige 2008.
Det dyraste var ett Romanée-Conti för 27 495 kr flaskan.
Det visade sig dock att det även var det mest prisvärda då det på auktion såldes för 6 000 £."
Så om man som egen företagare har råd med en ny sportbil har man överprisat sina varor ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Per Stade skrev:
"Ulf Sjödin, Sveriges första Master of Wine hade föreläsning om prissättning av vin.
Det var mycket intressant och gav många tankeställare. Han hävdade att inget
vin egentligen är värt mer än 300 kr.
Över det så går pengarna bara till vinägarens nya sportbil som han uttryckte det.


Det där med hur varor prissätts i en marknadsekonomi är uppenbarligen väldigt svårt att förstå. Undrar hur mycket Ulf Sjödin tycker att en oljemålning i normalstorlek är värd - var går övre gränsen där? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinordic Wine Challenge

Elvis skrev:
Det där med hur varor prissätts i en marknadsekonomi är uppenbarligen väldigt svårt att förstå. Undrar hur mycket Ulf Sjödin tycker att en oljemålning i normalstorlek är värd - var går övre gränsen där? ;)
Volvo V70 :D
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Elvis skrev:
Det där med hur varor prissätts i en marknadsekonomi är uppenbarligen väldigt svårt att förstå. Undrar hur mycket Ulf Sjödin tycker att en oljemålning i normalstorlek är värd - var går övre gränsen där? ;)

Jag gissar att det han är ute efter är hur mycket man kan arbeta med ett vin..hur hantverksmässigt välgjort det egentligen kan vara, men känns som ett lite flummig resonemang i så fall. Vad är priset på en unik terroir som ger unika viner?

Å andra sidan så är det som vi alla vet jävligt mycket lättare att känna den "unika terroiren" när man redan vet vad som är i flaskan och det inte provas blint...

Ulf S är väl medlem här, så om vi har riktig tur så kanske han kommenterar det här :)
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Lando skrev:
Jag gissar att det han är ute efter är hur mycket man kan arbeta med ett vin..hur hantverksmässigt välgjort det egentligen kan vara, men känns som ett lite flummig resonemang i så fall

Jag förstår hur han menar, och därav min parallell till en oljemålning. Det finns ju en gräns för hur mycket arbete konstnären lagt ner också.
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Ser ni en vinmakares arbete som likställt med en konstnärs eller kompositörs? Är arbetet med urval och behandling av druvorna motsvarande konstnärens oljefärger eller kompositörens lek med olika klangfärger och toner i en symfoniorkester? Kan man helt enkelt likställa ett vin med ett konstverk?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinordic Wine Challenge

Jag tror definitivt att man kan jämställa upplevelsen av ett fantastiskt vin med den upplevelse du får av att titta på ett fantastiskt konstverk av din favoritmålare eller ett perfekt framfört musikstycke.

Jag tvivlar iofs på att det finns någon flaska som kan spöa upplevelsen av att lyssna på hela Tools platta Lateralus när man är lite småpackad och ligger med en vacker kvinna, men då har man vanligtvis ett annat fokus (övergången mellan Parabol och Parabola så in i helvete grym. Jösses...).

Huruvida man kan jämföra arbetsinsatsen så beror det väl i störst utsträckning på hur man betraktar arbetsinsatsen? Den tekniska kunskapen och studierna bakom är ju antagligen lika stor hos konstnären/musikern (det finns väl autodidakter i båda läger, men de flesta har pluggat), men man får väl säga att vinmakaren har ett något större supportsystem med vingårdsabetare etc. Sen handlar det ju till syvende og sist om frukten. Det är ju klurigt att prestera om inte förutsättningarna finns.

Det kanske är vingårdsmanagern som är det stora geniet? Den personen tillsammans med väder, vind, klimat, mark och druvor.
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Jag tror jag har lite liknande syn på det. Upplevelsen av resultatet är helt klart att jämställa med en stor konstnärlig upplevelse, men själva produktionen av produkten eller verket känns för mig lite för mycket som en mekanisk process för att jag ska kunna se vinmakaren som en renodlad konstnär. Ju mer jag tänker på det destå mer ologiskt är det iofs. Hade varit kul och se vad folk tänker, även om det är galet off topic just nu.
 

Andreas L

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Jimmy Forsman skrev:
Jag tror definitivt att man kan jämställa upplevelsen av ett fantastiskt vin med den upplevelse du får av att titta på ett fantastiskt konstverk av din favoritmålare eller ett perfekt framfört musikstycke.

Jag tvivlar iofs på att det finns någon flaska som kan spöa upplevelsen av att lyssna på hela Tools platta Lateralus när man är lite småpackad och ligger med en vacker kvinna, men då har man vanligtvis ett annat fokus (övergången mellan Parabol och Parabola så in i helvete grym. Jösses...).

Huruvida man kan jämföra arbetsinsatsen så beror det väl i störst utsträckning på hur man betraktar arbetsinsatsen? Den tekniska kunskapen och studierna bakom är ju antagligen lika stor hos konstnären/musikern (det finns väl autodidakter i båda läger, men de flesta har pluggat), men man får väl säga att vinmakaren har ett något större supportsystem med vingårdsabetare etc. Sen handlar det ju till syvende og sist om frukten. Det är ju klurigt att prestera om inte förutsättningarna finns.

Det kanske är vingårdsmanagern som är det stora geniet? Den personen tillsammans med väder, vind, klimat, mark och druvor.

Låt mig citera Michel Bettane "Endast vinet är genialskt, inte personen som gör det, änuu mindre prsonen som pratar om det"
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Andreas L skrev:
Låt mig citera Michel Bettane "Endast vinet är genialskt, inte personen som gör det, änuu mindre prsonen som pratar om det"

OK, vinmakare kanske inte är genier och inte ens
konstnärer men kanske konsthantverkare?
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Andreas L skrev:
Låt mig citera Michel Bettane "Endast vinet är genialskt, inte personen som gör det, änuu mindre prsonen som pratar om det"

Fy fan vad bra <3
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Per Stade skrev:
Den här diskussion är för intressant och Landos inlägg var för bra för att släppa

Kan det vara för att FYND och PRISVÄRT används som enda argument
vi marknadsföringen av många viner?

För att hälla lite bensin på brasan - detta hittade jag på en blogg:

"Ulf Sjödin, Sveriges första Master of Wine hade föreläsning om prissättning av vin.
Det var mycket intressant och gav många tankeställare. Han hävdade att inget
vin egentligen är värt mer än 300 kr.
Över det så går pengarna bara till vinägarens nya sportbil som han uttryckte det.

Ulf visade en bild på de fem dyraste vinerna i Sverige 2008.
Det dyraste var ett Romanée-Conti för 27 495 kr flaskan.
Det visade sig dock att det även var det mest prisvärda då det på auktion såldes för 6 000 £."

Hej på er!

Ser att jag blivit citerad, men jag har inte varit inne här på ett tag. Har rest runt i Bordeaux i 10 dagar och lärt mig att 2009 är galet bra men sinnessjukt prissatt.

Hursomhelst så är citatet ovan inte riktigt riktigt. Vad jag sa var att produktionskostnaden för en flaska vin svårligen överstiger 300 kronor, vilket inte är samma sak som att vin inte kan vara värt mer än 300 kronor. Det kan det ju uppenbarligen för väldigt många människor vilket exempelvis årets bordeaux-priser tydligt visar.

Poängen med mitt uttalande var snarare att belysa vad du faktiskt får för pengarna, och fokus var inte ikon-vinerna utan det som finns därunder. Min slutsats är helt enkelt att det finns en brytpunkt runt 500 kronors hyllpris där vinmakarens extra insatser i form av markpriser, lågt skördeuttag, dyr kork, nya T5-fat et.c tar stopp. Av detta kan vi först och främst lära oss att viner som kostar avsevärt under 500 kronor knappast kan vara toppklass eftersom vinmakaren sannolikt fått kompromissa för att få ekonomin att gå ihop.

Vi kan också lära oss att skillnaden i pris mellan ett 500-kronorsvin och ett 5000-kronorsvin enbart beror av tillgång och efterfrågan. Det är förstås inte ovanligt att de tokdyra vinerna är bättre än sina billigare grannar, men skillnaderna är ofta så små att jag inte har några illusioner om att mer än några promille av dyrvinskonsumenterna faktiskt skulle uppskatta dem i en blindprovning.

Men nu är ju inte vin bara en fråga om balans och komplexitet. Vin är till stor del en fråga om storytelling och då är det ju roligare att bjuda på Petrus 1986 än Pontet-Canet från samma årgång, trots att den senare är bättre. Jag erkänner villigt att jag själv i det fallet är precis lika mycket märkesdrickare som de flesta andra. Parallellen till konst passar bra in här, för hur har det gått för alla tavlor som tidigare antogs vara Rembrandt-målningar, men som nu klassats ner till lärlingsverk? Såvitt jag vet beror inte den lägre värderingen på att kvaliteten plötsligt blivit så mycket sämre.

Hur är det då med prisvärdhet? Jo, mitt exempel med Romanée-Conti visade ju tydligt att det var ett extremt prisvärt köp, eftersom man uppenbarligen kan få ut det dubbla redan efter mindre än ett år om man vill sälja sin flaska. Och det är väl ändå det enda rimliga sättet att tolka prisvärdhet? Allt annat handlar ju om hur mycket pengar man råkar ha att spendera och hur känslig tunga man utrustats med. Den som inte bryr sig om smaken på vin gör ju en ekonomiskt allt sämre affär för varje krona över Umbala som han spenderar, samtidigt som den supersmakande multimiljardären inte har någon anledning att sänka sig under Grand Cru-nivå eftersom inga vinutgifter ändå lämnar några spår i hans jätteplånbok.

Summa summarum är mina åsikter som följer:
- Vin som kostar över 500 SEK per flaska kommer alltid från producenter som har mycket gott om pengar. Slutsatser kring detta får man dra själv.
- Prisvärdhet är ett dåligt mått på kvalitet eftersom man för in fler faktorer än de rent kvalitetsmässiga. (Såvida inte prisvärdheten baserar sig på andrahandsvärde eller alkohol per krona, då man faktiskt kan tala om objektiva värden.)
- Absoluta betyg är det enda rätta, och sen får var och en själv bedöma hur nära 100 poäng man har råd att gå. (Eller 20, eller 5, eller 72 eller vilken skala man nu använder)
- All kvalitetsbedömning som inte görs vid blindprovning påverkas av proviniensen och är därför mindre värdefull. (Vilket bevisats vetenskapligt och egentligen inte borde behöva diskuteras)

Själv åt jag lunch på La Mission Haut-Brion i förra veckan. Lax med Haut-Brion Blanc 1993 till förrätt och Kyckling till huvudrätt. Kyckling med La Mission, Lafite, Latour, Mouton, Margaux och Haut-Brion. Alla av årgång 1982, lagrade på slottet. Eftersom lunchen var gratis så kan jag konstatera att den oavsett preferenser måste betecknas som prisvärd. Eller kanske till och med som +++ Superfynd?
 

Hans A-g

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Bra klargöranden, Ulf!
En invändning bara: jag tror även miljardärerna har behov att ibland bryta av med lite ägg & bacon. I vinvärlden motsvarat av en bra Petit Chablis eller Beaujolais-Villages...
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Håller med dig Hans. Även jag som icke-miljardär dricker ofta viner prissatta under det som min ekonomi tillåter. Enkel rosé på sommaren är ett exempel, en lätt frisk Entre-Deux-Meres till ostronen en annan.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Bra skrivet, Ulf, men jag vill fortfarande invända mot en sak. Du skriver att det finns en brytpunkt någonstans kring 500 kr per flaska och däröver beror skillnaden i pris enbart på tillgång och efterfrågan.

Jag menar att även prissättningen av 50-kronorsvin och 100-kronorsvin enbart beror på utbud och efterfrågan. Det är grundläggande nationalekonomi - tillverkningskostnad finns inte med i ekvationen ner varor prissätts i en marknadsekonomi och det är något som ofta glöms bort.
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Tillverkningskostnaden finns i högsta grad med i all prissättning av commodities. Det är bara branded goods och patenterade varor som tillåter marknadsprissättning idag och vinbranschen har såvitt jag vet inga skyddande patent och dessutom överlag de överlägset svagaste varumärkena i dryckesbranschen.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

För vilka konsumentvaror skulle marknadsprissättning inte vara tillåtet, menar du? Och i vilka länder?

Och hur kan vin ses som en commodity? Ur Wikipedia: "A commodity is a good for which there is demand, but which is supplied without qualitative differentiation across a market. It is fungible, i.e. the same no matter who produces it." För övrigt beror även priser på commodities av utbud och efterfrågan.
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Vem har sagt att marknadsprissättning inte är tillåtet? Det är klart att det är tillåtet, på så gott som alla marknader dessutom, med visst undantag för restaurangmarknaden i Finland och vissa amerikanska stater där det kan finnas tvingande prissättningsregler för alkohol. Frågan är hur ofta det kan tillämpas, hur många producenter som kan dra till med en marginal som gör att de inte behöver bry sig om tillverkningskostnaderna? Det rör sig om mycket få producenter kan jag meddela, det är därför det finns jobb för konsulter som jag ;).

Självklart är vin inte en commodity på samma sätt som exempelvis salt, men för de stora volymerna ligger vi förbluffande nära. Vi kan se det på skillnaden mellan priselasticitet för vinsegmentet som helhet (runt 0,3) och en genomsnittlig butelj (runt 5). En konsument är alltså mycket okänslig för prishöjningar som drabbar hela vinsegmentet (typ skattehöjningar), men väldigt känslig för om en enskild artikel höjer sitt pris. Han byter då helt enkelt till något annat eftersom det inte spelar så stor roll vad han får för vin så länge det fyller den funktion han tänkt sig (fylla, fredagsmys, fin middag et.c).

Vi kan väl vända på resonemanget. Om nu inte tillverkningskostnaden är viktig, varför finns det då inga viner under 100 SEK som är lagrade på ny fransk ek? Många viner skulle tveklöst bli bättre av det.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Förlåt en okunnig (verksam i en helt annan bransch) men nog verkar det som om
volymvinerna prissätts innan de ens har tillverkats. Sedan anpassas kostnaderna
så att lönsamhet uppnås.
Eller är jag helt fel ute?
 
Toppen