Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinordic Wine Challenge

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S skrev:
Det är bara branded goods och patenterade varor som tillåter marknadsprissättning idag
Ulf S skrev:
Vem har sagt att marknadsprissättning inte är tillåtet?

Jag missförstod nog ditt första inlägg.

Ulf S skrev:
Vi kan väl vända på resonemanget. Om nu inte tillverkningskostnaden är viktig, varför finns det då inga viner under 100 SEK som är lagrade på ny fransk ek? Många viner skulle tveklöst bli bättre av det.

Tillverkningskostnaden är givetvis viktig för företags lönsamhet. Det enda jag egentligen invänder mot är resonemanget att viner över en viss brytpunkt prissätts av utbud och efterfrågan, medan viner under brytpunkten prissätts på något annat sätt. Jag menar bara att alla viner på marknader där prissättningen är fri prissätts av utbud och efterfrågan.
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Jag tror att vi alla egentligen förstår hur det fungerar och vi kan nöja oss med att konstatera att tillverkningskostnaderna med 100% säkerhet inte längre är viktiga när priserna går över 500-lappen. För viner därunder finns gott om exempel på både det ena eller det andra.

Exempel 1) Inte viktigt. Druvpriser och tillverkningskostnader är så gott som helt identiska för all standard NV Champagne, oavsett tillverkare. Ändå kostar en del 200 och andra 400, beroende på hur varumärket värderas.
Exempel 2) Viktigt. Torka i Australien ger kraftigt fördyrade bulkviner. Inga budgetproducenter kan behålla sin lönsamhet och tvingas därför höja priset oavsett marknadens respons.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S skrev:
Jag tror att vi alla egentligen förstår hur det fungerar och vi kan nöja oss med att konstatera att tillverkningskostnaderna med 100% säkerhet inte längre är viktiga när priserna går över 500-lappen.

Till och med en illiterat konsument som jag inser att Bollinger La Grande Année är rena fyndet jämfört med Bollinger La Grande Année Rosée för dubbla priset.
Det säger sig självt att tillverkningskostnaden enbart skiljer sig marginellt.

Men vi har kommit lite från ämnet - prisvärdhet. Du skrev i ditt första inlägg i den här tråden:

Ulf S skrev:
men skillnaderna är ofta så små att jag inte har några illusioner om att mer än några promille av dyrvinskonsumenterna faktiskt skulle uppskatta dem i en blindprovning.
Men nu är ju inte vin bara en fråga om balans och komplexitet. Vin är till stor del en fråga om storytelling /klipp --- klipp/ Och det är väl ändå det enda rimliga sättet att
tolka prisvärdhet? Allt annat handlar ju om hur mycket pengar man råkar ha att spendera och hur känslig tunga man utrustats med. Den som inte bryr sig om smaken på
vin gör ju en ekonomiskt allt sämre affär för varje krona över Umbala som han spenderar, samtidigt som den supersmakande multimiljardären inte har någon anledning
att sänka sig under Grand Cru-nivå eftersom inga vinutgifter ändå lämnar några spår i hans jätteplånbok.

I min kommande akademiska avhandling om prisvärdhet kommer jag att citera ovanstående meningar för att fastställa att prisvärdhet
är en subjektiv egenskap, som är beroende av 1) konsumentens smak och 2) storleken på konsumentens plånbok. Eller snarare hans/hennes
vilja att lätta på plånboken.
Med andra ord en sensorisk och en mental komponent.
Dessa subjektiva upplevelser kan påverkas och påverkas av en rad faktorer. Smaken kan påverkas av hur skolad konsumenten är, i vilket
sammanhang vinet dricks och vad konsumenten vet om vinet som du så riktigt påpekar. Naturligtvis stämmer detta bara om konsumeneten
överhuvud taget är intresserad av vad han/hon förtär.

I annat fall kommer vi över till frågan om objektiv prisvärdhet:

Ulf S skrev:
Såvida inte prisvärdheten baserar sig på andrahandsvärde eller alkohol per krona, då man faktiskt kan tala om objektiva värden. /klipp --- klipp/
mitt exempel med Romanée-Conti visade ju tydligt att det var ett extremt prisvärt köp, eftersom man uppenbarligen kan få ut det dubbla redan efter mindre än ett år

Objektivt gör Tysklandsresenären som köper BiB för halva priset mot priset i Sverige ett fynd som är procentuellt av samma magnitud som Romanée-Conti-köparen 2009.
Alla köp på Systembolaget är prisvärda eftersom det faktiskt är marknadspriset i Sverige. Att köpa Krug -88 för 2.400:-/flaskan på dryckesauktion är också, hur underligt
det än kan låta, prisvärt för det är marknadspriset. Kanske till och med Bra Köp för internationellt är priset troligen högre.

Målet med min avhandling om prisvärdhet är att fastställa en EU-CERTIFIERAD skala för att fastställa prisvärdheten hos vin till gagn för såväl vinskribenter som konsumenter.
Ett stort tack till Ulf S och övriga medlemmar på detta forum för inspirerande och initierad information.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S skrev:
Ingen orsak. Vad tänker du servera på disputationsfesten?

Zumbali Chenin Blanc och Umbala.
Vinerna som har gett prisvärt ett ansikte!
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Jag har hört att de ska vara billiga i Tyskland. Kanske kan vara värt att hänga på en bussresa dit?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S skrev:
Jag har hört att de ska vara billiga i Tyskland. Kanske kan vara värt att hänga på en bussresa dit?

Vi kanske kan ordna en gruppresa med forumets medlemmar?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinordic Wine Challenge

Akta er så jag inte bussar Elvis på er... Hans banningsfinger glöder har jag förstått.
 
SV: Vinordic Wine Challenge

Jimmy Forsman skrev:
Akta er så jag inte bussar Elvis på er... Hans banningsfinger glöder har jag förstått.
Han är ute och leker med boll och klubba i sandlådan. Så det hotet känns rätt tomt ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge


Svårt att läsa vad du skrev!

Förstår jag dig rätt om du vill arrangera gruppresan själv?
Eller föredrar du att åka ensam?
 
SV: Vinordic Wine Challenge

Per Stade skrev:
Svårt att läsa vad du skrev!

Förstår jag dig rätt om du vill arrangera gruppresan själv?
Eller föredrar du att åka ensam?
Har du druckit
Picture_53_214091l.jpg
nu igen. Du måste låta bli det. Inte bra för ögonen 8)
 

Lando

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Men ååååhhh orka spamma sönder det mest intressanta ämnet på 6 månader :D
 
SV: Vinordic Wine Challenge

Lando skrev:
Men ååååhhh orka spamma sönder det mest intressanta ämnet på 6 månader :D
Skyldig men inte med avsikt 8)

Dock, ämnet var intressant från början och blev sedan en diskussion kring vad viner ska kosta eller inte kosta. Vi är ju en rätt inavlad grupp på forumet så debatten lär inte bli inflammerad direkt. Vi köper alla viner som ar prissatta marknadsmässigt, det är därför alla blir så lyckliga när vi lyckas hitta någon stackare som prissatt ett vin felaktigt.

Om kostnadsgränsen för att producera ett vin går vid 500, 250 eller 2500 vet jag inte men priset kommer alltid vara vad konsumenten är villig att betala.
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

shorepower skrev:
Skyldig men inte med avsikt 8)

Dock, ämnet var intressant från början och blev sedan en diskussion kring vad viner ska kosta eller inte kosta. Vi är ju en rätt inavlad grupp på forumet så debatten lär inte bli inflammerad direkt. Vi köper alla viner som ar prissatta marknadsmässigt, det är därför alla blir så lyckliga när vi lyckas hitta någon stackare som prissatt ett vin felaktigt.

Om kostnadsgränsen för att producera ett vin går vid 500, 250 eller 2500 vet jag inte men priset kommer alltid vara vad konsumenten är villig att betala.

Eller lägre.
 

Guayabera

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Försöker styra tillbaka diskussionen...

Att det skulle finnas en brytpunkt runt 500 kronors strecket vad gäller tillverkningskostnad som även inkluderar markpris har jag svårt att tro på.
Om return (läs pris per flaska vin) på en tillgång går upp följer att asset (mark) priset också går upp proportionerligt (beroende på ränteläget). Om detta inte stämmer finns en arbitrage möjlighet som snabbt stängs i en effektiv marknad.
Kortfattat och förenklat, en return som överskrider vad som är normalt reflekteras alltid i asset priset (dvs markpriset). Ett 5000 kronorsvin kan därför mycket väl ha en kostnad som överskrider 500 kronor med flera tusenlappar.

För en liknande diskussion men gällande försäljning an kaffe se: http://books.google.se/books?id=JAJqVaOT5ksC&printsec=frontcover&dq=price+of+coffee+undercover+economist&source=bl&ots=MaTYXmgRQi&sig=aVgFI3irPOY4Mr9xIOLoGbHfopo&hl=sv&ei=21IwTLGiIZGosQawr_S1Ag&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ6AEwAA#v=onepage&q=price%20of%20coffee%20undercover%20economist&f=false
 
Toppen