Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinordic Wine Challenge

Ulf S

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

De producenter jag har tittat på inkluderar alla kapitalkostnader (mark, vineri, lager), annars kommer man inte i närheten av 500-kronorsklassen. En del producenter köper ju dessutom en stor del av sina druvor och då blir det ännu lättare att räkna eftersom det bundna kapitalet blir så litet.

Du har naturligtvis helt rätt i att man skulle kunna tänka sig att markpriserna drog iväg i förhållande till vinpriset om vi hade en effektiv marknad, men det har vi verkligen inte. Tvärtom är den väldigt trög och det är väldigt sällan som de allra främsta varumärkena är till salu, och i de fåtal fall som det händer är det just varumärket snarare än jordlappen som betingar höga priser. Nu senast i våras köpte exempelvis Ch. Montrose 22 ha av närliggande Phelan-Segur och vips blev en jordbit klassad som Cru Bourgeois uppvärderad till Grand Cru Classé 1855 2eme Cru. Montrose betalade förstås inget överpris för marken, för det var ju först när jorden bytte ägare som den blev värdefull. Och omvänt, om de skulle sälja den vidare finns det inte så många köpare som vill betala ett högt pris om inte varumärket följer med.

Man skulle kunna tänka sig att exempelvis Bourgogne har starkare koppling mellan pris och geografi, men även där tror jag att Boisset Romanée-Conti skulle sälja för betydligt lägre priser än DRC Romanée-Conti om det fanns möjlighet att jämföra. Och även om Clos d'Ambonnay är ett bra läge så gissar jag att LVMH ser varumärket Krug som en betydligt större tillgång än vingården. Men visst, 500 kronor är en generalisering och det finns säkert exempel på mark som bytt ägare för så pass hög kostnad att vi passerar 500-strecket, men det är nog mycket ovanligt.

Vad jag inte har tagit med i beräkningarna är alltså varumärkets värde (och heller inte marknadsföringskostnaderna), vilket ju var poängen eftersom jag ville isolera kostnaden för att ta fram själva vinet.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S, du har skrivit mycket intressant i den här tråden om priselasticitet mm. Tack för det!

Ulf S skrev:
Du har naturligtvis helt rätt i att man skulle kunna tänka sig att markpriserna drog iväg i förhållande till vinpriset om vi hade en effektiv marknad, men det har vi verkligen inte. Tvärtom är den väldigt trög och det är väldigt sällan som de allra främsta varumärkena är till salu, och i de fåtal fall som det händer är det just varumärket snarare än jordlappen som betingar höga priser.

Ett intressant exempel i sammanhanget är att LVMH köpte Lanson 1990 för att 175 dagar senare sälja vidare Lanson till Marne et Champagne. När LVMH köpte Lanson ingick 208 hektar vingårdar som varit i Lansons ägo i många generationer, men när LVMH sålde Lanson behöll man vingårdarna (förutom varumärket ingick däremot en del byggnader, reservviner och vinmakaren). Lustigt nog var priset identiskt - de är uppenbarligen inte bara bra på marknadsföring på LVMH!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S har ju mycket övertygande hävdat att den högsta
gränsen för tillverkningskostnaden av vin är 500:-/flaskan.

Det slog mig att följdfrågan egentligen är intressantantare för de flesta:
Vad är den lägsta kostnaden för att tillverka ett vin med god kvalitet?

Var går den undre gränsen?

Hur mycket det sedan kostar i butik är ju lätt att räkna ut.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinordic Wine Challenge

Ulf S skrev:
De producenter jag har tittat på inkluderar alla kapitalkostnader (mark, vineri, lager), annars kommer man inte i närheten av 500-kronorsklassen. En del producenter köper ju dessutom en stor del av sina druvor och då blir det ännu lättare att räkna eftersom det bundna kapitalet blir så litet.

Du har naturligtvis helt rätt i att man skulle kunna tänka sig att markpriserna drog iväg i förhållande till vinpriset om vi hade en effektiv marknad, men det har vi verkligen inte. Tvärtom är den väldigt trög och det är väldigt sällan som de allra främsta varumärkena är till salu, och i de fåtal fall som det händer är det just varumärket snarare än jordlappen som betingar höga priser. Nu senast i våras köpte exempelvis Ch. Montrose 22 ha av närliggande Phelan-Segur och vips blev en jordbit klassad som Cru Bourgeois uppvärderad till Grand Cru Classé 1855 2eme Cru. Montrose betalade förstås inget överpris för marken, för det var ju först när jorden bytte ägare som den blev värdefull. Och omvänt, om de skulle sälja den vidare finns det inte så många köpare som vill betala ett högt pris om inte varumärket följer med.

Man skulle kunna tänka sig att exempelvis Bourgogne har starkare koppling mellan pris och geografi, men även där tror jag att Boisset Romanée-Conti skulle sälja för betydligt lägre priser än DRC Romanée-Conti om det fanns möjlighet att jämföra. Och även om Clos d'Ambonnay är ett bra läge så gissar jag att LVMH ser varumärket Krug som en betydligt större tillgång än vingården. Men visst, 500 kronor är en generalisering och det finns säkert exempel på mark som bytt ägare för så pass hög kostnad att vi passerar 500-strecket, men det är nog mycket ovanligt.

Vad jag inte har tagit med i beräkningarna är alltså varumärkets värde (och heller inte marknadsföringskostnaderna), vilket ju var poängen eftersom jag ville isolera kostnaden för att ta fram själva vinet.

Läste en artikel för några år sedan i Vin de France som just tog upp det som Ulf skriver om och jag har för mig att dom kom fram till att viner i t.ex Petrus prisklass hade en tillverkningskostnad i storleksordningen 300-400:-/flaska. Kommer tyvärr inte ihåg detaljerna eller hur dom räknade på markkostnader m.m.
 
Toppen