Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Segol

Medlem
Ny fråga, jag söker ett vin.

- Det tillverkas enbart på en sorts druva, appellationens regler tillåter dock ett antal druvsorter.
- Vinet anses som områdets kanske allra bästa, det är definitivt ett av de som är svårast att få tag på.
- Man är alltid en av de som skördar allra sist i området.
- Vines färg är väldigt karaktäristisk.

Den ledtråd jag är mest nöjd med:
- Vinmakarens förnamn kan föra tankarna till fransk mjukporr.
 

Pontus

Medlem
Ny fråga, jag söker ett vin.

- Det tillverkas enbart på en sorts druva, appellationens regler tillåter dock ett antal druvsorter.
- Vinet anses som områdets kanske allra bästa, det är definitivt ett av de som är svårast att få tag på.
- Man är alltid en av de som skördar allra sist i området.
- Vines färg är väldigt karaktäristisk.

Den ledtråd jag är mest nöjd med:
- Vinmakarens förnamn kan föra tankarna till fransk mjukporr.
Rayas Chateauneuf-du-Pape Reserve?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Bonny Doon Vineyard Le Cigare Volant, Central Coast, USA.

Visserligen står det Est. 1983 på etiketten, men första årgången kan ju vara 1984...
De kommer sluta med Le Cigare Volante i sin nuvarande form. Tar bort Mourvedre och fyller på med Cinsault. Återstå att se (smaka) resultatet.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det går segare än Heinz ketchup på väg ur en glasflaska. Nästa ledtråd.

Jag söker inte en ö men däremot utspelar sig det som den första ledtråden nämner på just en sådan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ny ledtråd:

Distriktet jag söker efter fick sin status samma år som en känd birollsinnehavare i filmerna "Ung rebell" och "Jätten" föddes.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ny ledtråd (med de tidigare samlade)

1. Jag söker ett distrikt med en mycket långsökt anknytning till normandisk närhet och nässlor.
2. Borgmästaren i kommunen med samma namn har ett efternamn som för tankarna till medelhavsområdet.
3. Jag söker inte en ö men däremot utspelar sig det som den första ledtråden nämner på just en sådan.
4. Distriktet jag söker efter fick sin status samma år som en känd birollsinnehavare i filmerna "Ung rebell" och "Jätten" föddes.

5. Ledtrådarna ett och tre handlar om en TV-serie med samma namn.
 

lukastollig

Pudelfantast
Är birollsinnehavaren Sal Mineo? I så fall född 1939 vilket ju för tankarna till bourgogne. Men nässlor och normandisk närhet?

Men det finns ju en stad på Jersey i engelska kanalen som heter St. Aubin sä där har vi normandisk närhet kanske. Drar till med St. aubin, bourgogne.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Är birollsinnehavaren Sal Mineo? I så fall född 1939 vilket ju för tankarna till bourgogne. Men nässlor och normandisk närhet?

Men det finns ju en stad på Jersey i engelska kanalen som heter St. Aubin sä där har vi normandisk närhet kanske. Drar till med St. aubin, bourgogne.
Fel birollsinnehavare, rätt land. Du är inte helt fel ute vad det gäller ön.
 
Toppen