Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krisman skrev:
Reverse Osmosis.
Används för att koncentrera juicen, ett slags filter. Avlägsnar oxå vatten?

Inte "oxå" utan "alltså". Koncentrationen sker genom att avlägsna vatten. Processen bygger på samma princip som dialys. Samma process kan även användas för att avlägsna alkohol ur drickat.
Jag vet inte hur väl det här fungerar egentligen eller hur ofta det används. Vad jag däremot kommer ihåg är att jag var på vinresa i Bordeaux i mitten på 90-talet och vi då bl a besökte Cos. Där bjöds det friskt på 92:eek:r och för den som inte har årgångstabellen i huvud så kan man väl enkelt uttryckt kalla detta år uruselt. Hur som helst hade enligt utsago omvänd osmos nyttjat på Cos det året men jag fann trots det vinet till att sakna skärpa och koncentration.
 

Krisman

Medlem
SV: Vinquizz

Oki! Snabb och kanske enkel.
Winston Churchill hade en häst som på något sett är kopplad till vinvärlden:
Vilken är kopplingen?
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Precis, döpte han den inte till Pol Roger eller liknande?

SUPRA skrev:
Den var döpt till "Pol Roger" och kopplingen är väl att den är döpt efter just ett vinhus?

Är inte ovanstående rätt svar så får nog komma med en ledtråd vad du är ute efter...
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Jag är självsäker som vanligt och antar att jag har rätt svar. Alltså nästa fråga, eller snarare tre...



Vi lämnar staden för att flytta oss österut, mot bergen. Tidigare var sjövägen den naturliga vägen men nu kan vi bekvämt slingra oss fram på vägarna. Väl framme finns mest vinodlingar, om vi finner ett hotell lär vi inte finna något vidare drag. Druvorna som odlas här kommer inte buteljeras allena utan de kommer få sällskap av något.

I vilken dal är vi?

Producenten, vars egendom syns på bilden, ägs av ett mycket stort företag. Enligt detta företag, som även äger Bordeauxslott, så är det tack vare dem att producenten räknas som områdets absolut bästa. Men då ska man komma ihåg att producentens två främsta och mytomspunna årgångar gjordes långt innan storföretaget kom in i bilden, ja redan innan månlandningen. Det främsta vinet är gjort på oympade stockar, vilket också namnet speglar.

Vilken är producenten?

På egendomen finns djur som man kanske inte förväntar sig att finna.

Vilket är djuret?

Lycka till!
 
SV: Vinquizz

Lite småklurig, då första tanken gick till Rhone, men när du skrev om oympade stockar som även nämns i namnet så tog det stopp där. Rhen eller Mosel, nej, samma sak där.. samt djuren.
Spanien och i så fall priorat.. nej inte med den slaviska ordningen på rankorna och inte så grönt och ingen flodväg.

Var hittar man då liknande branter i nya världen? Jag vet inte. Kanske Sydafrika, men inte oympade stockar och djur och floder på det viset.

Dessutom genomgående.. inget av dessa får en tillsats av något.

Återstår Portugal och Douro skulle jag tro. Eftersom det var dalen som efterfrågades. Hästar eller Åsnor, möjligen getter. Och i portvin tillsätter man som bekant sprit.
 
Toppen