Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande prickade galant in distriktet och Gustibus producenten. Snyggt och snabbt!

Nu kan nog till och med David W google fram svaren på vilket djur jag är ute efter...
 
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
OK. Den var ny för mig. Inte den jag tänkte på.

Druvan jag söker har sin hemvist på en ö.
Då finns det minst två. Är det en ö, så borde det vara någon cypriotisk eller möjligen kanarisk sak. Muscat D'alexandrie om det är en Cypriot.
Kanariska druvsorter har jag ingen koll på. Det få inhemska viner från Gran Canaria jag provat på plats har inte direkt fallit mig i smaken om man säger så...
 
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Någon av madeiras underbara alster kanske?

Malmsey?
Såklart..Madeira och Malmsey.. det är bra. Jag måste då kontra med Marsala och Sicilien som görs på bland annat Pignatello, Calabrese, Nerello Mascalese för röd marsala och Damaschino för vit Marsala. Jag gissar då på någon av dessa sorter. För Nero d'Avola har väl inte håriga blad vad jag vet?
 
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
Madeira är rätt.
Dåså... Sercial. Verdhelo eller Bual finns att välja på Bual och inga av dessa har hår på de bilder jag har tillgängliga. Skumt. Återstår den ganska ovanliga Tinta Negra Mole Listrao, trifuno och andra skumma saker.
Riktigt bra Quizz Gustibus!
 
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Dåså... Sercial. Verdhelo eller Bual finns att välja på Bual och inga av dessa har hår på de bilder jag har tillgängliga. Skumt. Återstår den ganska ovanliga Tinta Negra Mole Listrao, trifuno och andra skumma saker.
Riktigt bra Quizz Gustibus!
Men som jag läser på en site om maderia info om Sercial "The grapes are very compact, about 18cm long, weighing 170grams. This variety ripens late, producing a wine with volatile fruit and good, sometimes burning acidity. The medium-size leaves have a hairy undersurface and are made of three main parts in the middle with one smaller part to each side." Så Sercial är alltså rätt! :)
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Men som jag läser på en site om maderia info om Sercial "The grapes are very compact, about 18cm long, weighing 170grams. This variety ripens late, producing a wine with volatile fruit and good, sometimes burning acidity. The medium-size leaves have a hairy undersurface and are made of three main parts in the middle with one smaller part to each side." Så Sercial är alltså rätt! :)

Ingen bra quizz.
Sercial har jag aldrig sett nämnas med håriga blad. Däremot ska bual ha det som klassisk karaktäristika.
Men eftersom den officiella madeira-siten beskriver sercial som hårig så får det bli rätt svar från El burro grande. Bollen är din.

Lovar göra dubbelcheck och korsreferens nästa gång.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
Ingen bra quizz.
Sercial har jag aldrig sett nämnas med håriga blad. Däremot ska bual ha det som klassisk karaktäristika.
Druvor är ett mindre getingbo...
Enligt Oxford Companion to Wine används dessutom namnet Boal om ett flertal druvor, t.ex. Boal Cachudo (=Malvasia Fina), Boal Barreiro, Boal Branco, Boal Espinho och Boal Ratinho. På Kanarieöarna verkar man desutom kalla ett antal av dessa Boalvarianter för Gual...
 
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
Ingen bra quizz.
Sercial har jag aldrig sett nämnas med håriga blad. Däremot ska bual ha det som klassisk karaktäristika.
Men eftersom den officiella madeira-siten beskriver sercial som hårig så får det bli rätt svar från El burro grande. Bollen är din.

Lovar göra dubbelcheck och korsreferens nästa gång.
Ok, nästa quizz på lite samma tema.

Jag vill ha namn på två röda druvsorter, vitis vinifiera, som förutom att skalet är mörkt, även har färgat fruktkött. En av druvsorterna existerar idag endast på södra halvklotet.

Det finns förmodligen ett mindre antal sorter totalt skulle jag tro, men bara en som uppfyller ovanstående kriterium avseende södra halvklotet
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

Himla knepigt. Finns ju faktiskt en hel drös med druvor som har färgat fruktkött...men allihop odlas vad jag vet på norra halvklotet. Hmmmm.
 
Toppen