Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Jag tror att vi fortfarande är i Portugal, i det där sandiga helvetet som jag aldrig kommer ihåg vad det heter... Colares?
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Jag tror att vi fortfarande är i Portugal, i det där sandiga helvetet som jag aldrig kommer ihåg vad det heter... Colares?

Är väl fortfarande phylloxerafritt. Däremot drabbat av markexploatering.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Ok, nästa quizz på lite samma tema.

Jag vill ha namn på två röda druvsorter, vitis vinifiera, som förutom att skalet är mörkt, även har färgat fruktkött. En av druvsorterna existerar idag endast på södra halvklotet.

Det finns förmodligen ett mindre antal sorter totalt skulle jag tro, men bara en som uppfyller ovanstående kriterium avseende södra halvklotet


Gustibus skrev:
Pontak? Sydafrika?

El burro grande skrev:

Que ?, Sydafrika är väl ingen druvsort. :)
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Que ?, Sydafrika är väl ingen druvsort. :)

Ah. Uppfattade som det endast var den på södra halvklotet som eftersöktes.
Den vanligaste på norra halvklotet är ju alicante bouchet.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
OK. Här kommer nästa:
Vilket europeiskt vindistrikt var phylloxerafritt fram till slutet av 1980-talet?

Någonstans i Spanien. Inte Rioja, Priorat eller Navarra... Något betydligt mindre omtalat. Valencia? Bierso?
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
Bulls eye!!!

Nja, får man rabbla tillräckligt många spanska disktrikt så...

Fråga:

Vilket vin?

Produceras i ett distrikt som främst förknippas med vitt vin, kräver många års lagring, det har dragits paralleller till självaste Chateau Cheval Blanc, är förbannat gott.
 
Toppen