Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
Du kommenterade inte "Loire" men jag skjuter från höften med något cabernet franc-vin av Thierry Germain.

Loire är rätt, likaså druvan men Thierry Germain har mig veterligen inte något med mitt vin att göra.

Nu har ju du knäckt det mesta av gåtan och återstående ledtrådar är ju minst sagt formade av min subjektiva bedömning, då vinet jag är ute efter är det absolut bästa jag provat från området.

Men fler ledtrådar: Tankarna dras som sagt mer till Bordeaux än Loire när det gäller smak och vinet bör inte drickas förrän det nått sin tioårsdag. Det är döpt efter den två hektar stora vingården som druvorna kommer ifrån. Vinrankorna är riktigt gamla, runt 70 år, och därför blir det ett lågt skördeuttag. Vinhuset, som har samma namn som sin grundare, producerade sin första årgång på 50-talet men min största upplevelse skördades 1990 och dracks förra året. Trots vad många kanske kan tro så är vinet inte gjort för dumbommar eller tokar.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Krisman skrev:
Grafé Lecoq

Nej.

kayaker skrev:
Pierre-Jacques Druet Vaumoreau?

Nej.

Jag har uppenbarligen uppträtt som en idiot. Bara för att jag verkligen uppskattar vinet kanske inte alla göra det.

Jag skrev tidigare att vinet inte var för tokar men det kanske det är. Vad sägs om idioternas vingård?
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

kayaker skrev:
Nu har jag kanske förstått din ledtråd.
Charles Joguet - Clos de la Dioterie

Klockrent.

Om ni inte provat detta vin bör ni göra det. En mogon Dioterie är sagolikt gott.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

Jag tänkte för mycket på franska i början så "Dioterie" var liksom inte med i bilden... :)

Nästa luddiga fråga: En av de tre traditionella (7 totalt) druvorna i det vita vinet från den här appellationen kan kanske ses långt i fjärran.

Vilken är appellationen?
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

kayaker skrev:
Jag tänkte för mycket på franska i början så "Dioterie" var liksom inte med i bilden... :)

Nästa luddiga fråga: En av de tre traditionella (7 totalt) druvorna i det vita vinet från den här appellationen kan kanske ses långt i fjärran.

Vilken är appellationen?

Gaillac. Druvan ifråga är L'en de l'El, som tydligen skall betyda "långt från ögat". Jag skall erkänna att jag inte exakt förstått historien (berättad för mig på knagglig fransk-engelska), men det har något att göra med beskärning. Druvklasarna växer tydligen kanska långt ut på skottet på denna druvsort, så när man beskär är alltså druvorna, och vinet, långt från ögat... kanske någon kan förklara namnet bättre.
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

David W skrev:
Tror faktiskt det är 8, men det är väl säkert så att ett par av dem i princip inte används.

De tillåtna druvsorterna i appellationen är 13 stycken (egentligen 14 om man räknar den gröna klonen av grenache).

Blå
Grenache
Syrah
Mourvèdre
Cinsault
Muscardin
Counoise
Vaccarèse
Terret noir

Gröna
Grenache blanc
Clairette
Bourbolenc
Roussanne
Picpoul
Picardin
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Gustibus skrev:
De tillåtna druvsorterna i appellationen är 13 stycken (egentligen 14 om man räknar den gröna klonen av grenache).

Blå
Grenache
Syrah
Mourvèdre
Cinsault
Muscardin
Counoise
Vaccarèse
Terret noir

Gröna
Grenache blanc
Clairette
Bourbolenc
Roussanne
Picpoul
Picardin

Ska man vara extra petig så är en väl en blå variant av Piquepoul som är tillåten också. Så antingen 13 eller 15 druvor.

Fast å andra sidan så kommer jag bara på 6 Gaillacdruvor:
L'e de l'El, Ondenc, Mauzac, Semillon, Muscadelle, Sauvignon Blanc.

Vilken är den sista?
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

Arvid skrev:
Ska man vara extra petig så är en väl en blå variant av Piquepoul som är tillåten också. Så antingen 13 eller 15 druvor.

Fast å andra sidan så kommer jag bara på 6 Gaillacdruvor:
L'e de l'El, Ondenc, Mauzac, Semillon, Muscadelle, Sauvignon Blanc.

Vilken är den sista?

Tack för infon om piquepoul noir. Ny för mig. Då räknar vi upp till 15 sorter. :)
 
Toppen