Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

Arvid skrev:
Gaillac. Druvan ifråga är L'en de l'El, som tydligen skall betyda "långt från ögat". Jag skall erkänna att jag inte exakt förstått historien (berättad för mig på knagglig fransk-engelska), men det har något att göra med beskärning. Druvklasarna växer tydligen kanska långt ut på skottet på denna druvsort, så när man beskär är alltså druvorna, och vinet, långt från ögat... kanske någon kan förklara namnet bättre.
Korrekt!
L'en de L'El kommer från Loin de l'Oeil (ordagrant "långt från ögat") som också används ibland.
Det är Jancis som listar 7 druvsorter för vitt men jag har inte kollat det närmare.
På deras egen officiella sajt är de inte lika noggranna.
De viktigaste druvorna beskrivs här
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

Arvid skrev:
Ska man vara extra petig så är en väl en blå variant av Piquepoul som är tillåten också. Så antingen 13 eller 15 druvor.

Fast å andra sidan så kommer jag bara på 6 Gaillacdruvor:
L'e de l'El, Ondenc, Mauzac, Semillon, Muscadelle, Sauvignon Blanc.

Vilken är den sista?
Jag har för mig att den hette nå't med "rose". Jag får kolla ikväll.
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Mauzac Rosé och Sauvignon Vert verkar också förekomma, så då är vi uppe i åtta. :D

Ok, ny fråga. Svårt det här, denna kanske är för lätt:

Jag söker namnet på en druva.

Druvan som sökes odlas i en nordlig fransk vinregion men förekommer inte officiellt i några appelationsregler. Den förekommer dock i förvillande ädla blandningar. Druvan, som för övrigt är vit, kan sägas vara syskon till en mycket mer nobel druva som har sin hemvist något längre söderut.
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Det kan vara så att det finns flera svar på frågan, men jag tror att jag har säkrat upp det hela ganska bra.

Pinot Blanc är nog officiellt tillåten överallt den odlas, i alla fall på regionsnivå.

Petite Syrah odlas väl inte i någon av de mer nordliga vinregionerna? Dessutom känner jag inte till några syskon till den, även om det säkert finns. :)
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

Arvid skrev:
Det kan vara så att det finns flera svar på frågan, men jag tror att jag har säkrat upp det hela ganska bra.

Pinot Blanc är nog officiellt tillåten överallt den odlas, i alla fall på regionsnivå.

Petite Syrah odlas väl inte i någon av de mer nordliga vinregionerna? Dessutom känner jag inte till några syskon till den, även om det säkert finns. :)

dotter kanske är bättre ord än syskon i mitt alternativ iofs. läsförståelse är för suckers :p
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

Om druvan inte finns med i appellationsreglerna så kan den väl inte vara tillåten?
Misstänker att vi trots allt pratar Alsace med tanke på dina kryptiska formuleringar.
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

Arvid skrev:
...
Petite Syrah odlas väl inte i någon av de mer nordliga vinregionerna? Dessutom känner jag inte till några syskon till den, även om det säkert finns. :)

Inte särskilt grön heller... ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Petit syrah? Heter inte den durif i Frankrike? Det är väl bara i USA som man använder Petit Syrah nu för tiden?

Eller har jag fått det hela om bakfoten, är inte helt uppdaterad på detta känner jag.
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Jo, Durif är Petit Syrah/Sirah. Fast i USA så är det massor av druvor som kallats Petit Sirah.

Ledtråd: Den ädla druvan, som är syskon med den vita druva jag söker, är också vit.
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Ledtråd igen:

Vi är i Alsace. Den ädla druvan i första ledtråden odlas inte här (som sagt, längre söderut).
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag skulle tro att den ädla druvan du syfta på är Chardonnay och den är syskon med den eftersökta druvsorten eftersom föräldrarna är Pinot Noir och den kanske inte fullt lika kända Gouais blanc.
Gouais blanc är upphov till en uppsjö välkända druvsorter och därför är jag något osäker på vilken det exakt är som söks.
 
Toppen