Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Krisman

Medlem
SV: Vinquizz

Funderar på ledtråden med Auxerrois... Altså ibland kallar man ju Pinot Gris för Auxerrois Gris, och ibland kallar man Chardonnay för Auxerrois Blanc. Den egna druvan Auxerrois fulla namn är Auxerrois Blanc de Laquenexy.
Den är ju släkt med Pinot familjen.
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Svarsdags tror jag månne. Det kanske var lite väl mycket "På spåret" över frågan. Trodde dock att den skulle vara rätt enkel att knäcka.

"Druvan som sökes odlas i en nordlig fransk vinregion men förekommer inte officiellt i några appelationsregler. Den förekommer dock i förvillande ädla blandningar. Druvan, som för övrigt är vit, kan sägas vara syskon till en mycket mer nobel druva som har sin hemvist något längre söderut."

Förvillande ädla blandningar = Edelswicker, alltså inte så ädla blandningar alls. => Alsace
Vit druva som är syskon (samma föräldrar) med en nobel druva, med hemvist längre söderut. Chardonnay = Gouais Blanc x Pinot. Två frekvent odlade druvor som odlas i Alsace har samma föräldrar, Auxerrois är en av dem. Men den är tillåten i appealation AOC Alsace (och Cremant).

Den enda druva som blir kvar är.... Knipperlé!
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Ok, vi kör ännu en kryptisk druvfråga:

I en appellation i Loire görs långlivade viner i alla torrhetsgrader. En druva får rättmätigt all uppmärksamhet, men ännu en är tillåten. Den sistnämnda har nyligen blivit tvungen att byta namn!

Vad heter den obskyra druvan, vad hette den innan och varför bytte den namn?
 

Dejzan

Medlem
SV: Vinquizz

Arvid skrev:
Ok, vi kör ännu en kryptisk druvfråga:

I en appellation i Loire görs långlivade viner i alla torrhetsgrader. En druva får rättmätigt all uppmärksamhet, men ännu en är tillåten. Den sistnämnda har nyligen blivit tvungen att byta namn!

Vad heter den obskyra druvan, vad hette den innan och varför bytte den namn?
Tja jag vet ju att Pinot Gris får odlas i Loire och att den inte längre får heta Tokay Pinot gris, men med tanke på din förra fråga verkar det vara lite för lätt ;D
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

Krisman skrev:
hmm!
Kan det vara i Vouvray och Arbois? men har den fått byta namn?

Hur kunde den här ta 50 minuter när den förra inte gick på tre dagar. ??? ??? ???

Ja, Arbois heter numera officiellt... Orbois! Några bergsfransmän tyckte inte det passade sig med Arbois, trots att det aldrig står på en etikett. ::)

Krismans tur.
 

Krisman

Medlem
SV: Vinquizz

Oki!
denna kanske är ganska lätt också men ändå.
Man kan dricka en vin från champagne men nu talar vi inte det kända området med mousserande viner i norra Frankrike.
Så var kommer det andra Champagne ifrån?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinquizz

Krisman skrev:
Oki!
denna kanske är ganska lätt också men ändå.
Man kan dricka en vin från champagne men nu talar vi inte det kända området med mousserande viner i norra Frankrike.
Så var kommer det andra Champagne ifrån?

Fanns det ingen by i Schweiz med samma namn som distriktet? Kan de trampa vin kanske?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Men vad fan, driver du med oss? :D

Haha... Ja vad fan, det är ju helg!!
Gustibus, ja självklart! Jag vet i alla fall inget annat land där taggtråd omgärdar frukten.
Det är möjligt att producenten är ett långskott, men jag vet att åtminstone en av forummedlemmarna tillbringat fem veckor i området och därmed kanske har liiiite koll...
 

vintjej

Medlem
SV: Vinquizz

Sjödin skrev:
Haha... Ja vad fan, det är ju helg!!
Gustibus, ja självklart! Jag vet i alla fall inget annat land där taggtråd omgärdar frukten.
Det är möjligt att producenten är ett långskott, men jag vet att åtminstone en av forummedlemmarna tillbringat fem veckor i området och därmed kanske har liiiite koll...

Är det Allesverloren som fortfarande lever i fruktan för hottentotterna?
 
Toppen