Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Kommer ihåg att de härtappade Bordeauxerna hade väldigt kort kork.

Rätt.

Korken var inte bara kort utan av ganska dålig kvalitet, så om man har någon flaska 80-tals Verdignan eller liknande är det risk att det blivit vinäger.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

Vernaccia di San Gimignano var ju Italiens första DOC 1966 (numera DOCG) men är det ngn som vet vilken som var den andra DOCn som utnämdes ?
 
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Vernaccia di San Gimignano var ju Italiens första DOC 1966 (numera DOCG) men är det ngn som vet vilken som var den andra DOCn som utnämdes ?
Ja, det var Brunello di Montalcino.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Ja, det var Brunello di Montalcino.
Enligt min källa (Burton Anderson) var det inte Brunello di Montalcino men den blev mycket riktigt DOC 1966 också.
 
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Enligt min källa (Burton Anderson) var det inte Brunello di Montalcino men den blev mycket riktigt DOC 1966 också.
Då faller ju din frågeställning. Om Brunello fick det 66 samtidigt som ytterligare en förutom den som redan är nämnd så får du skriva frågan på annat sätt.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Då faller ju din frågeställning. Om Brunello fick det 66 samtidigt som ytterligare en förutom den som redan är nämnd så får du skriva frågan på annat sätt.
Förlåt, jag kanske uttryckte mig otydligt men jag menade den andra i ordningen. Det var fler än två naturligtvis.
 
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Inte det heller tyvärr.
Dags för en liten ledtråd: Den här DOCn finns på en ö.
Chambertin, jag tror att du är fel ute.
I mina böcker står det att Moscato di Pantelleria blev det tredje vinet i Italien att uppnå DOC. Detta skedde 1971.
Att Vernaccia di Sangimigano och Brunello di Montalcino fick DOC 1966 är redan konstaterat.

Du får gärna presentera dina källor, som säger något annat...
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Chambertin, jag tror att du är fel ute.
I mina böcker står det att Moscato di Pantelleria blev det tredje vinet i Italien att uppnå DOC. Detta skedde 1971.
Att Vernaccia di Sangimigano och Brunello di Montalcino fick DOC 1966 är redan konstaterat.

Du får gärna presentera dina källor, som säger något annat...
Ok. Min källa är Burton Andersson och hans "The Wine Atlas of Italy".
Där står det följande:
The honour of becoming Italy's second DOC clearly didin't inspire Ischia's winemakers, whose output has decreased in recent years.
 
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Ok. Min källa är Burton Andersson och hans "The Wine Atlas of Italy".
Där står det följande:
The honour of becoming Italy's second DOC clearly didin't inspire Ischia's winemakers, whose output has decreased in recent years.
Spännande.
Hittade detta nu efter lite googlande:
For almost half a century, the wine of Ischia has held the recognition of Doc wine. It’s 40th anniversary was celebrated last month with a special show. The wine, which bears the name of the island, obtained the Doc seal in 1966, becoming the first Doc in Campagnia and in Italy.
Mao, Ischia var först med DOC i Italien... där ser man :)
Undrar om Camorran i Napoli hade något med det att göra...
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Chambertin, jag tror att du är fel ute.
I mina böcker står det att Moscato di Pantelleria blev det tredje vinet i Italien att uppnå DOC. Detta skedde 1971.
Att Vernaccia di Sangimigano och Brunello di Montalcino fick DOC 1966 är redan konstaterat.

Du får gärna presentera dina källor, som säger något annat...
Hittade detta också:
Enligt Burton Andrson var Vernaccia di San Gimignano först ut och sedan Ischia.
Följande områden fick också DOC-staus 1966:
Frascati
Bianco di Pitigliano
Brunello di Montalcino
Barbaresco
Barolo


Sedan följde en räcka av områden under -67, -68 -69 osv.
Den som orkar kan leta igenom den här sidan som verkar ha koll också:
http://www.italianwinescenter.com/itali ... region.asp
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

Ny quizz då:
Château Climens andravin heter ju "Cyprès de Climens". Vet ngn hur namnet har kommit till ?
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
De har en jättefin cypress vid slottet?
Det har dom kanske men inte rätt svar.
Ledtråd:
Cypress-kvistar spelade en viktig roll för länge sedan för dom som skulle segla uppströms Garonne.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

Jos skrev:
Därför att cypresskvistarna som användes hämtades från Climens? :p
Du är på rätt spår men varför cypress-kvistar och vad bevisade kvisten för den som hade fått den ?
Han som Ch.Climens har fått namnet ifrån (Jehan Climens från 1500-talet) har ett finger med i det här även om det anses att det som idag är Climens på den tiden förmodligen var en del av Coutet.
 
Toppen