Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

chambertin

Medlem
Shit, kom för sent igen men får skicka in min till melodikrysset i stället:

Jag lokaliserade målningen till att komma från en bok skriven av Holländaren John Gabriel Stedman runt 1796 ("The Narrative of a Five Years Expedition against the Revolted Negroes of Surinam").
Målningarna (gravyrerna) verkar vara gjorda av en britt vid namn William Blake.
Blake höll på mycket med etsningar och den tekniken uppfanns av vapensmeden Daniel Hopfer som verkade i Augsburg. Augsburg ligger i Bayern och och deras franska vänort heter Bourges som ligger i Loire-dalen. När man etsar kopparplåten så använder man syra och i Loire finns det druvor med en j..la massa syra i så på vågrätt 2 skall det stå Chenin Blanc.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nästa fråga då:
Druva?
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då IKEA äntligen gör slag i saken och lanserar denna tunnbinderisats så får den ett typiskt IKEA-namn. Vilket?


image.jpg
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Efter cypresser planterade på slottets ägor, tydligen av engelsmän som ville påminnas om Guyana (varit i engelsk ägo?).
Du är nära men inte riktigt där.
Ledtråd: Cypressen användes till ngt speciellt på 1500-talet av den som gett namnet till slottet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nja...Rödtjuts-Billy är nog snäppet bättre då, men ändå inte bra. :(

Jag tror vi behöver hjälp av några IOGT:are... Känner mig lite uppgiven.

...


...men om man skruvar till det lite och tänker lite bortom Solna?
IKEA handlar ju om att lagra smart, dvs: att fylla! FYLLA!
IKEA handlar ju också om platta paket och hemmamontage.

Kanske att du vill uppgradera till något åt hållet: Fylleschwinet för hemmabrukaren?
 

Mats

Gone todash....
Du är nära men inte riktigt där.
Ledtråd: Cypressen användes till ngt speciellt på 1500-talet av den som gett namnet till slottet.

Tyckte mig minnas att det var från cypressträd på vingården och googlade fram det om engelsmännen (och var inte guyana utan ett område i forna Frankrike) så nu var man ju tvungen att google-fuska igen och hittade en mening om att "As a receipt for payment, Climenz gave the ship captains a cypress branch." Kan det vara rätt svar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror vi behöver hjälp av några IOGT:are... Känner mig lite uppgiven.

...


...men om man skruvar till det lite och tänker lite bortom Solna?
IKEA handlar ju om att lagra smart, dvs: att fylla! FYLLA!
IKEA handlar ju också om platta paket och hemmamontage.

Kanske att du vill uppgradera till något åt hållet: Fylleschwinet för hemmabrukaren?
Rätt och slätt "Fylla" känns annars avskalat och IKEA...Dock inte så kul heller :(
 

chambertin

Medlem
Tyckte mig minnas att det var från cypressträd på vingården och googlade fram det om engelsmännen (och var inte guyana utan ett område i forna Frankrike) så nu var man ju tvungen att google-fuska igen och hittade en mening om att "As a receipt for payment, Climenz gave the ship captains a cypress branch." Kan det vara rätt svar?
Stämmer det !
Jehan Climens (eller Climenz) som kanske har gett namn åt marken (en Lieut-dit som hette Climens-Oli var den marken som köptes av Jacques Roborel i början av 1500-talet och som senare fick namnet Ch. Climens) hade tydligen rätt att ta betalt av båtar som seglade uppför Garonne och dom lär ha fått en Cypress-kvist som "kvitto".
Climnes kan också härledas från förnamnet Clément och som på lokala dialekten i Gascogne betyder mager mark.
Källor: 1 - Sauternes, Jeffrey Benson och Alastar Mackenzie
2 - http://www.abcduvin.com/index.php/term/,6c53ad9f5fa7aa706e53adb0a2b1.xhtml )
 

Mattias Schyberg

Administratör
Stämmer det !
Jehan Climens (eller Climenz) som kanske har gett namn åt marken (en Lieut-dit som hette Climens-Oli var den marken som köptes av Jacques Roborel i början av 1500-talet och som senare fick namnet Ch. Climens) hade tydligen rätt att ta betalt av båtar som seglade uppför Garonne och dom lär ha fått en Cypress-kvist som "kvitto".
Climnes kan också härledas från förnamnet Clément och som på lokala dialekten i Gascogne betyder mager mark.
Källor: 1 - Sauternes, Jeffrey Benson och Alastar Mackenzie
2 - http://www.abcduvin.com/index.php/term/,6c53ad9f5fa7aa706e53adb0a2b1.xhtml )
Så, det tog bara fem år att få skriva ut facit på din fråga. Lång väntan :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tyckte mig minnas att det var från cypressträd på vingården och googlade fram det om engelsmännen (och var inte guyana utan ett område i forna Frankrike) så nu var man ju tvungen att google-fuska igen och hittade en mening om att "As a receipt for payment, Climenz gave the ship captains a cypress branch." Kan det vara rätt svar?
Grattis!
 
Toppen