Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stämmer det !
Jehan Climens (eller Climenz) som kanske har gett namn åt marken (en Lieut-dit som hette Climens-Oli var den marken som köptes av Jacques Roborel i början av 1500-talet och som senare fick namnet Ch. Climens) hade tydligen rätt att ta betalt av båtar som seglade uppför Garonne och dom lär ha fått en Cypress-kvist som "kvitto".
Climnes kan också härledas från förnamnet Clément och som på lokala dialekten i Gascogne betyder mager mark.
Källor: 1 - Sauternes, Jeffrey Benson och Alastar Mackenzie
2 - http://www.abcduvin.com/index.php/term/,6c53ad9f5fa7aa706e53adb0a2b1.xhtml )
Nu då ni är färdiga med att gräva i mylla så gammal att ni riskerar dö av mögelförgiftning så BER jag er, je vous empris!, att titta på hur ni med era akademiska smurtskallar kan hjälpa mig och Matlen ur våra djupa hjulspår av deprimerande återkoppling av eländes elände. . .

Vad vill IKEA med sina tunnor?
Är Ahmed ett bättre Ikeaswenglish namn än Fylle-Olle?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tyckte mig minnas att det var från cypressträd på vingården och googlade fram det om engelsmännen (och var inte guyana utan ett område i forna Frankrike) så nu var man ju tvungen att google-fuska igen och hittade en mening om att "As a receipt for payment, Climenz gave the ship captains a cypress branch." Kan det vara rätt svar?
Reeeespect!

Jag skall dela första flaskan jag öppnar av 2011 L'If med dig. Makalöst väl jobbat. Wow!
 

chambertin

Medlem
Får se om ni klarar denna snabbare än cypressen.

Söker efter sex olika druvor som används i vinet som pryds av den här etiketten.
VdT.jpg
 
Får se om ni klarar denna snabbare än cypressen.

Söker efter sex olika druvor som används i vinet som pryds av den här etiketten.
Visa bifogad bild 509


Abbatucci Cuvee Collection 'General De La Revolution' .Korsikanskt vin som jag faktiskt druckit, var tvungen att googla exakta druvor dock så lite fusk :)

20% Carcajolo Bianco, 20% Pagadebbiti, 20% Biancone, 20% Riminese, 15% Rossula Brandica, 5% Vermentino
 

Mattias Schyberg

Administratör
Abbatucci Cuvee Collection 'General De La Revolution' .Korsikanskt vin som jag faktiskt druckit, var tvungen att googla exakta druvor dock så lite fusk :)

20% Carcajolo Bianco, 20% Pagadebbiti, 20% Biancone, 20% Riminese, 15% Rossula Brandica, 5% Vermentino
Jag förutsätter att du har rätt och då är det riktigt imponerande! Bra jobbat...eller druckit menar jag :) Vad tyckte du om vinet?
 
Abbatucci Cuvee Collection 'General De La Revolution' .Korsikanskt vin som jag faktiskt druckit, var tvungen att googla exakta druvor dock så lite fusk :)

20% Carcajolo Bianco, 20% Pagadebbiti, 20% Biancone, 20% Riminese, 15% Rossula Brandica, 5% Vermentino

Jag blev bjuden på det förra året vid en resa till Nice. En fransk kollega som är väldigt vinintresserad bjöd mig på det. Komme inte ihåg årgång men kom ihåg etiketten samt namnet. Kraftigt, doftrikt vin. Det var gott men jag var inte så extremt imponerad som han som bjöd. Kan inte säga så mycket mer då jag drack vinet men utan att ta några noteringar.
 

chambertin

Medlem
Abbatucci Cuvee Collection 'General De La Revolution' .Korsikanskt vin som jag faktiskt druckit, var tvungen att googla exakta druvor dock så lite fusk :)

20% Carcajolo Bianco, 20% Pagadebbiti, 20% Biancone, 20% Riminese, 15% Rossula Brandica, 5% Vermentino
Imponerande Anders och alldeles rätt !
Får bjuda dig på ngt annat av hans viner vid tillfälle.

Bilden nedan med Abbatcci själv i sin elbil ute i vingården.
Photo 2012-07-19 11 26 35.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kör en enkel fråga då. På vilka druvor kan ett vin (champagne) från Le Mesnil-sur-Oger vara producerad för att vinet ska få Grand Cru status.

Ledtråd, Le Mesnil-sur-Oger ligger i Côte des Blancs
Hmm... så där jätteenkel är den väl inte? Den enda kompletta lista över échelle des crus - siffran som anger grand cru (100) / premier cru (90-99) / "autre cru" (80-89) - för alla byar som jag sett är ca 15 år gammal och finns som bilaga i en bok på franska med korta profiler om alla årgångar i Champagne från 1900 till 1997. (Den låg och skräpade i souvenirbutiken i Phare du Verzenay för några år sedan, och jag kunde inte hålla fingrarna borta.)
Där har några få byar olika siffror för "blancs" och "noirs", men Mesnil är inte en av dem. Så svaret bör vara alla tillåtna champagnedruvor, vilket med nuvarande appellationsregler inte bara innebär Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier utan dessutom Pinot Blanc, Pinot Gris, Petit Meslier och Arbane.
Hade du istället frågat om Chouilly hade Pinot Noir och Pinot Meunier inte ingått i svaret, för där står det 100 för "blancs" och 95 för "noirs" i tabellen.
P.S. Om någon har hittat en komplett och uppdaterad lista för varenda by på nätet, hojta gärna till, för något sådant har jag aldrig lyckats hitta!
 
Hmm... så där jätteenkel är den väl inte? Den enda kompletta lista över échelle des crus - siffran som anger grand cru (100) / premier cru (90-99) / "autre cru" (80-89) - för alla byar som jag sett är ca 15 år gammal och finns som bilaga i en bok på franska med korta profiler om alla årgångar i Champagne från 1900 till 1997. (Den låg och skräpade i souvenirbutiken i Phare du Verzenay för några år sedan, och jag kunde inte hålla fingrarna borta.)
Där har några få byar olika siffror för "blancs" och "noirs", men Mesnil är inte en av dem. Så svaret bör vara alla tillåtna champagnedruvor, vilket med nuvarande appellationsregler inte bara innebär Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier utan dessutom Pinot Blanc, Pinot Gris, Petit Meslier och Arbane.
Hade du istället frågat om Chouilly hade Pinot Noir och Pinot Meunier inte ingått i svaret, för där står det 100 för "blancs" och 95 för "noirs" i tabellen.
P.S. Om någon har hittat en komplett och uppdaterad lista för varenda by på nätet, hojta gärna till, för något sådant har jag aldrig lyckats hitta!
Imponerande och rätt svar. Hade inte väntat mig att du endast skulle lista tre druvor heller. Stafettpinnen över till dig
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då blir det en fråga med två delar som båda kräver lite kunskaper i tyska och där de rätta svaren kanske förvånar.
1. Du planerar att åka till Tyskland och vet att du gillar Riesling som Systembolaget beskriver som "halvtorr". Hur översätter du detta begrepp till tyska för att få viner i samma smakstil på plats?
2. Du är i Tyskland och hittar en flaska Riesling som det står "halbtrocken" på. Hur klassificeras och beskrivs ett sådant vin typiskt på Systembolagssvenska?
 

Gurto

Medlem
Då blir det en fråga med två delar som båda kräver lite kunskaper i tyska och där de rätta svaren kanske förvånar.
1. Du planerar att åka till Tyskland och vet att du gillar Riesling som Systembolaget beskriver som "halvtorr". Hur översätter du detta begrepp till tyska för att få viner i samma smakstil på plats?
2. Du är i Tyskland och hittar en flaska Riesling som det står "halbtrocken" på. Hur klassificeras och beskrivs ett sådant vin typiskt på Systembolagssvenska?

1. Det är väl ibland lite godtyckligt då systembolaget använder sig av beskrivning av "sensorisk torrhetsgrad". Alltså hur sött/torrt det känns för provarna oavsett g socker/liter. Men ofta handlar det väl om att vin med mer syra då ska ligga på över 30g/l för att upplevas som och kallas halvtorra av systembolaget. Alltså bör man leta efter Kabinett som beskrivs som Lieblich (sällan utskrivet på etikett dock) eller Spätlese. Båda vintyperna får då naturligtvis inte ha tillägget Trocken på etiketten (då är det torrt).
2. Samma problematik - beror på hur systemet sensoriskt har upplevt det. Troligtvis blir det klassat som torrt och beskrivs som "torrt, friskt och fruktigt"
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
1. Det är väl ibland lite godtyckligt då systembolaget använder sig av beskrivning av "sensorisk torrhetsgrad". Alltså hur sött/torrt det känns för provarna oavsett g socker/liter. Men ofta handlar det väl om att vin med mer syra då ska ligga på över 30g/l för att upplevas som och kallas halvtorra av systembolaget. Alltså bör man leta efter Kabinett som beskrivs som Lieblich (sällan utskrivet på etikett dock) eller Spätlese. Båda vintyperna får då naturligtvis inte ha tillägget Trocken på etiketten (då är det torrt).
2. Samma problematik - beror på hur systemet sensoriskt har upplevt det. Troligtvis blir det klassat som torrt och beskrivs som "torrt, friskt och fruktigt"
1. "Lieblich" är helt rätt, men även synonymen "mild" förekommer. (Även Qualitätswein/f.d. QbA görs med denna nivå av sötma, inte bara Kabinett och Spätlese, liksom tunnare Auslese, särskilt i Mosel, så det är skillnad mellan den övergripande smaktypen.) D.v.s. man ska inte översätta med "halbtrocken" som är torrare än halvtorr.
2. Rätt. Halbtrocken, max 18 g/l och oftast 9-18 g/, i kombination med hög syra bör normalt ge en ungefär en trea i Systembolagets klockcirkel och då hamna under "torr". En tvåa eller en fyra är också tänkbara. Jag har någon gång sett "torr med viss sötma".

Gurto har alltså svarat rätt.

En liten förklaring till frågan, som var något av en slampkrypare: tyska halbtrocken, liksom franska demi-sec och liknande poäng har en fastställd definition i europeisk vinlagstiftning som bygger på restsocker i kombination med syranivå. Trots detta används i Sverige det svenska begreppet halvtorr med helt annat innebörd av Systembolaget. Skillnaden är dock inte i första hand att det av SB används som ett sensoriskt begrepp, utan att betydligt sötare viner avses med termen. En klassisk Kabinett eller Spätlese ligger ungefär på 30-50 g/l, och bra producenters Spätlese kan gå en rejäl bit högre än så (ända upp emot 100 g/l i extremfall = bl.a. Robert Weil), d.v.s. något helt annat än 9-18 g/l. Jag har märkt att även en del som är inblandade i handel med tyska viner och sådana som skriver professionellt (eller åtminstone avlönat) om vin inte är medvetna om denna skillnad mellan halvtorr resp. halbtrocken/demi-sec.
 
Toppen