Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Mattias Schyberg

Administratör
Är det bara jag som tycker att svårighetsgraden är för hög i denna tråd? Kan ju inte sitta och grubbla i timmar med google för att hitta rätt svar. Har ju ett jobb att sköta också :( ;)
 
Är det bara jag som tycker att svårighetsgraden är för hög i denna tråd? Kan ju inte sitta och grubbla i timmar med google för att hitta rätt svar. Har ju ett jobb att sköta också :( ;)

Tycker den är lagom svår, en del enklare (som vinet från Korsika) och en del svårare. Bra blandning. Måste finnas både 200 och 10.000 kronorsfrågor :)
 

chambertin

Medlem
Ok lite mer ledtrådar till dig då @Matlen (ni andra får blunda).
@Anders Landström var på rätt spår med Jefferson.
Namnet på vinet kan härledas tillbaka till 900-talet och betydlesen var "att ha/bära hjälm". Uttrycket blev senare ett namn och har ännu senare ändrats i stavning till det som används ännu idag.
 

Segol

Medlem
Är det bara jag som tycker att svårighetsgraden är för hög i denna tråd? Kan ju inte sitta och grubbla i timmar med google för att hitta rätt svar. Har ju ett jobb att sköta också :( ;)

Kan det vara d'Yquem?
Jefferson lär har varit förtjust i det och som alla naturligtvis vet kommer order Yquem från det tysk Aig-Helm vilket betyder en hjälm som symboliserar styrka och makt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan det vara d'Yquem?
Jefferson lär har varit förtjust i det och som alla naturligtvis vet kommer order Yquem från det tysk Aig-Helm vilket betyder en hjälm som symboliserar styrka och makt.
Eftersom du citerar mig så får jag väl svara. Ingen aning, men jag ger dig rätt. Ny fråga ;) Märker tydligt att jag har en lång väg att vandra innan jag kan titulera mig som vinnörd på detta forum, men jag kämpar på...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rasa Vineyards Syrah Occam's Razor Block 10, Seven Hills Vineyard

Ockhams rakkniv, uppkallad efter den medeltida filosofen William Ockham, är en princip inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.

Samtida med Shakespeare, på ett ungefär.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
"You also gain extra skin as you grow older. This is the ‘pouch’ he’s talking about"

William Shakespeare - The Seven ages of a man.

är jag i närheten?
 

Segol

Medlem
Pung kanske är väl långsökt men jag kunde inte låta bli, huruvida smaken kan förknippas med pung låter jag vara osagt :)

OK, lite ledtrådar.
Pungen har med ursprunget att göra och Shakespeare med namnet på vinet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pung kanske är väl långsökt men jag kunde inte låta bli, huruvida smaken kan förknippas med pung låter jag vara osagt :)

OK, lite ledtrådar.
Pungen har med ursprunget att göra och Shakespeare med namnet på vinet
Jag är inne på ett aussie-vin...Hade ju känts bra om det fanns ett "Hamlet-vin från Australien...Nu får vinnördarna ta över, jag har gjort halva jobbet med geografin ju :)
 
Toppen