Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Mattias Schyberg

Administratör
Nu ger jag upp...rätt svar finner ni nedan. Lite för svår fråga. Om någon annan vill ta över så gör gärna det. Jag behöver nog slicka såren och lära mig att hitta rätt nivå. :)

Domaine de Trévallon
är utan tvekan områdets (ja kanske hela Provence) bästa producent. Det hela började när arkitekten Eloi Durrbach tog över egendomen 1974. Eloi planterade sina favoritdruvor Cabernet Sauvignon och Syrah i lika proportioner, och skapade vinegendomen Domaine de Trévallon. Genom att använda naturliga metoder och extremt låga skördeuttag, så gjorde vinerna sensation internationellt, samtidigt som dom orsakade irritation på hemmaplan.

Orsaken till irritationen sägs vara den höga andelen Cabernet Sauvignon, men här luktar avundsjuka lång väg... Trots att ingen gjort mer för Les Baux berömmelse än just Trévallon, så röstade en majoritet av odlarna, vid bildande av Les Baux appellationen 1995, för regler som uteslöt den bästa av dom alla. Detta genom att dom begränsade andelen Cabernet Sauvignon till 20 %. Skandal!!! Trévallons viner saluförs därför istället som Vin de Pays de Bouches-du-Rhône.

Information snodd från @vininfo.nu (http://larsvinsida.vininfo.nu/france/provence.htm)
 

Gurto

Medlem
Vi kör vidare på rebusspåret: Gnagares originalvin från mark sydost om ljudet en hund gör när den är arg.

Vilket vin?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
image.jpg
 

Gurto

Medlem
StefanAkiko var ju så nära. Producenten är rätt. Den mer subtila ledtråden är ordet mellan "från" och "sydost" ...nu är jag ju nästan övertydlig i ledtrådarna ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Verkar som att det inte bara är jag som inte längre tycker om dig :mad:

...men önskar jag kunde lösa din gåta, för jag har en så skitbra som bara längtar efter att komma ut...
(Skämt åsido. Det är en bra gåta, men svår. Men bra! Och du har tänkt till och du är som Lennart Hyland i sina bästa dagar som verkligen, verkligen gör bra underhållning...)
 
Toppen