Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jaha, då var det min tur igen.

Vilka druvor är föräldrar (korsades) till följande druvor:

Cabernet Sauvignon (lätt)

Chardonnay (svårare)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jaha, då var det min tur igen.

Vilka druvor är föräldrar (korsades) till följande druvor:

Cabernet Sauvignon (lätt)

Chardonnay (svårare)

Cabernet = Sauvignon Blanc x Cabernet Franc

Chardonnay = Pinot Noir x Gamay(?)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Tre av fyra, Gamay är fel.

Då är det den där andra suspekta jävlen som heter nästan likadant Gouais eller någonting.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

'eller någonting'-varianten av Gouais känner jag inte till. Däremot 'Blanc' är väl inte fullt lika obekant, bara nästan. ;D

Jag ger rätt för det.

Gouais Blanc är förälder till många druvor. Mest kända idag torde Chardonnay, Aligote, Riesling och Gamay (Noir à Jus Blanc) vara.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Mums, rätt på en halvmiss!

Vi fortsätter på temat druvor, här rötter. Vilken rotstock orsakade en jäkla massa rabalder för ett gäng år sedan då det visade sig att den inte alls var resistent mot vinlusen som utlovats?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag antar att du åsyftar AxR#1 som vinbönderna i Kalifornien inte var helt nöjda med...

Så rätt så!

AxR1
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Tillbaka till skumpa. Vinet Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny NV är speciellt på ett speciellt sätt. Varför är det speciellt?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

man använder "de där andra" druvorna som man vanligtvis inte använder av en anledning?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

anders skrev:
Tillbaka till skumpa. Vinet Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny NV är speciellt på ett speciellt sätt. Varför är det speciellt?
Tror att den är speciell pga att den är så speciell, fast å andra sidan varför skulle det vara så speciellt? ;D
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
man använder "de där andra" druvorna som man vanligtvis inte använder av en anledning?

Druvor är på rätt spår.

magnum skrev:
Tror att den är speciell pga att den är så speciell, fast å andra sidan varför skulle det vara så speciellt? ;D

Det är nära men jag känner att jag inte kan ge rätt för det svaret. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

anders skrev:
Druvor är på rätt spår.

Det är nära men jag känner att jag inte kan ge rätt för det svaret. :D
Sorry, men det är så sällan jag får en chans att retas lite med skrivandets mästare!!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Ledtåd: Det har med druvsammansättningen att göra.

Jag sa ju det! Gjorda på någon muppdruva som inte hör hemma där och som bör utrotas, typ Pinot Gris eller något (det är den enda jag kommer ihåg).
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Muppdruva och muppdruva... Baljan innehåller 100% Pinot Meunier och jag kan inte komma på någon annan som gjort detta och inte ni heller tydligen... ;D Kanske någon av champagnetorskarna här har bättre koll än vad jag har.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Det kunde ha vait gjort på muppdruvorna! ;D

Ny fråga tack!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Ok, vi förflyttar oss. Ett mycket känt Bordeauxslott köpte 1992 en egendom i Portugal. Vad heter köparen respektive egendomen i Portugal?
 
Toppen