Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det verkar behövas en ledtråd. Bordeauxslottet är ett av "de fem".

Ja, den som har en skrämmande vilja att expandera är ju Muttan och jag vill minnas att jag läst någonting om att ett köpt ett portugisiskt hus. kan dock inte minnas vad det heter.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag tror inte Mouton har något bygge i Portugal, i alla fall nämns inget om det på hemsidan. De har däremot en äga i Chile.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag tror inte Mouton har något bygge i Portugal, i alla fall nämns inget om det på hemsidan. De har däremot en äga i Chile.

Vafalls!?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Är det då månne slottet som köptes av Nathaniel de Rothschilds farbror (och tillika Chef och svärfar), Baron James de Rotschild? Dvs. Fittan?

De har ju alltid följts åt med underliga strategier. Har dock ingen aning om de har någonting i Portugal.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Lafite är rätt.

Vad gäller portugisen så börjar namnet på, kan man tänka sig, 'Quinta do'.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Vesuvio, eller noval kanske?

Men det är ju Port? Vilket Bx slott med självaktning skulle börja göra port?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Quinta do Carmo.

Vi tar en ny fråga. I Chablis talas det ibland om ett åttonde Grand Cru-läge. Vad kallas det, hur är det uppbyggt och vem äger det?
 

Keen

slan
SV: Vinquizz

Känner mig som en förstaklassare som av misstag hamnat bland förstaklassarna i gymnasiet istället för lågstadiet ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Quinta do Carmo.

Vi tar en ny fråga. I Chablis talas det ibland om ett åttonde Grand Cru-läge. Vad kallas det, hur är det uppbyggt och vem äger det?

La Moutonne? Det ligger, om jag inte missminner mig, delvis i Vaudesir och i Preuses, men vem som äger vingårdarna kan jag inte för min själ minnas nu!

EDIT: Kukars skymning! För långsam!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien klipper det rakt av. La Moutonne är alltså en monopole som, om de siffror jag har stämmer, ligger med 10 ar i Les Preuses och 2,2 hektar i Vaudesir.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag lägger till att frågebollen nu ligger hos Vinosapien så kan han inte försöka smyga med att han inte kände till reglerna. ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag lägger till att frågebollen nu ligger hos Vinosapien så kan han inte försöka smyga med att han inte kände till reglerna. ;)

Är han en sån? En smygare? Lite som Krug88 i ölquizz tråden, han smyger in och lägger rätt svar, sen låtsas han som ingenting!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Är han en sån? En smygare? Lite som Krug88 i ölquizz tråden, han smyger in och lägger rätt svar, sen låtsas han som ingenting!

Man kan aldrig vara nog försiktig. Som det konstaterades redan i Gustaf "spioner från Uranus finns överallt.".
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Man kan aldrig vara nog försiktig. Som det konstaterades redan i Gustaf "spioner från Uranus finns överallt.".

Inte från Venus då? Det är den värsta formen av spioner.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Inte från Venus då? Det är den värsta formen av spioner.

Ja, helt riktigt. Fast de här spionerna är ruskigt dåliga för de kan aldrig hålla tyst med informationen. Istället sprids den ut och många gånger är den dessutom direkt felaktig och bygger på rena spekulationer. Men värsta formen, absolut.
 
SV: Vinquizz

Smygare - nej inte alls...

Tillbringat senaste timmen på att fundera på om det ska bli Silvaner eller Grüner Veltliner ikväll.

Och naturligtvis hitta en fråga som är lagom svår så här mitt i veckan.

OK - då kör vi:

I en vanlig Bourgogne Rouge år man naturligtvis tuta i Pinot Noir, men vilka övriga druvsorter är tillåtna?
4 st druvsorter vill jag ha.
 
Toppen