Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Fyra sorter in alles? Inklusive Pinot då eller?

Pinot Noir, Tressot, Cesár och äckelgamay som någon vis man ville utrota för att den var "otjänlig som människoföda"!
 
SV: Vinquizz

En till vill jag ha...

Men inte är väl Gamay sååååå rysligt äckligt. Vissa Beaujolais'er kan ju vara riktigt charmiga!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Drämmer till med två till: Pinot Gris och Pinot Liebault. Fast ska vi var rättvisa så får Krug betraktas som vinnare för han tog tre sorter.
 
SV: Vinquizz

Tillsammans är ni ett riktigt drömlag!!

Eftersom anders konstaterar att Krug plockat 3 rödingar, bollar vi frågan över till honom..
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Tillbringat senaste timmen på att fundera på om det ska bli Silvaner eller Grüner Veltliner ikväll.

Jävla lyxproblem! Jag har inte fått mina vinare från Österrike ännu fast jag misstänker att problemet ligger i postgången här på bygget...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Många tack!

vad kallas Cabernet Sauvignon tradtionellt på högra stranden i Bordeaux?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Det franska ordet för "varför mognar du inte din jävla skitdruva!!!". Tyvärr sträcker sig mina kunskaper i franska inte så långt. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det franska ordet för "varför mognar du inte din jävla skitdruva!!!". Tyvärr sträcker sig mina kunskaper i franska inte så långt. ;D

En inte oäven gissning men tyvärr, i den här instansen, fel.

För övrigt tror jag att ett klassiskt "Merde" fungerar utmärkt.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
För övrigt tror jag att ett klassiskt "Merde" fungerar utmärkt.

Jag visste väl att jag hade hört druvnamnet förut. ;D

Jag lurar på om du far efter Petit Vidure. Men jag undrar om inte det namnet mest är ett gammalt namn som inte används längre...?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag visste väl att jag hade hört druvnamnet förut. ;D

Jag lurar på om du far efter Petit Vidure. Men jag undrar om inte det namnet mest är ett gammalt namn som inte används längre...?

Njaeeeeee, det är icke rätt!

Det är lite enklare än så. Börjar på B.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Det första jag kommer på på B är Bouchet men det är ju C Franc... Får klura lite till...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det första jag kommer på på B är Bouchet men det är ju C Franc... Får klura lite till...

Bouchet är rätt det serru!

Do continue!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Bouchet är rätt det serru!

Do continue!

Hmmm....

Jag kollade i Oz Clarkes Druvan bakom vinet och han nämner Bouchet till att vara CF. Å andra sidan slog jag på nätet och hittade även några referenser till CS. Kollar man Wikipeda så är det CF som gäller. Var har du fått din info ifrån? Vi kanske ska passa över den här frågan till Larsson som brukar häcka nere i området...

Medan du lurar på mina funderingar kring detta så ska du även få en fråga att lura kring.

Vilket eller vilka AVAs delas mellan Washington State och Oregon?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Hmmm....

Jag kollade i Oz Clarkes Druvan bakom vinet och han nämner Bouchet till att vara CF. Å andra sidan slog jag på nätet och hittade även några referenser till CS. Kollar man Wikipeda så är det CF som gäller. Var har du fått din info ifrån? Vi kanske ska passa över den här frågan till Larsson som brukar häcka nere i området...

Medan du lurar på mina funderingar kring detta så ska du även få en fråga att lura kring.

Vilket eller vilka AVAs delas mellan Washington State och Oregon?

Jag tog min från Oxford Companion... (jag dubbelkollar för säkerhets skull). Tvistar de lärde månne!

EDIT: Kukars skymning! Det är jag som inte kan läsa innantill... Naturligtvis är det CF som är Bouchet...

Anders vinner på att han även bevisat mig som inkompetent.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Hmmm....

Jag kollade i Oz Clarkes Druvan bakom vinet och han nämner Bouchet till att vara CF. Å andra sidan slog jag på nätet och hittade även några referenser till CS. Kollar man Wikipeda så är det CF som gäller. Var har du fått din info ifrån? Vi kanske ska passa över den här frågan till Larsson som brukar häcka nere i området...

Medan du lurar på mina funderingar kring detta så ska du även få en fråga att lura kring.

Vilket eller vilka AVAs delas mellan Washington State och Oregon?

Det har jag ju för böfvelen arbetat med i två år! De enda jag kan komma ihåg är Walla Walla Valley och Columbia Valley, men det finns säkert fler.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Om det finns fler så känner jag inte till det. Det var ju tur att dina två år inte var helt bortkastade. Bollen går över.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Om det finns fler så känner jag inte till det. Det var ju tur att dina två år inte var helt bortkastade. Bollen går över.

Tack för det, gjorde även en snabb google och fann att det tydligen fanns en Columbia Gorge också, men den måste vara ganska ny (hoppas jag).

Vi lämnar raskt geografin och rör oss in i vinframställningens glada värld.

Vad är Isinglass, hur framställs det och hur används det (vid vinframställning)?
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

Jag får nog inte rätt för ett ölsvar, men har för mig att isinglass görs av fiskfenor och används av vissa bryggerier, bland annat Guinness. Därför kan inte rättrogna vegetarianer dricka Guinness.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Jag får nog inte rätt för ett ölsvar, men har för mig att isinglass görs av fiskfenor och används av vissa bryggerier, bland annat Guinness. Därför kan inte rättrogna vegetarianer dricka Guinness.

Stämmer, det tillverkas av fisk, jag har läst simblåsor, men de kan säkert locka ut det från fenor också.

Då återstår att lista ut vad det används till. ;)
 
Toppen