Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Har för mig att det används för att klara (alltså filtrera) vinet typ äggvita.

Stämmer. Men för att få in lite nytt blod i tråden så tycker jag att vi låter Elvis köra nästa fråga!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Därför kan inte rättrogna vegetarianer dricka Guinness.

Det är inte undra på att alla vegetarianer och i än högre grad veganer alltid är så förbaskat sur och tvära. De får avstå i stort sett allt det goda här i världen och blir därmed ruskigt avundsjuka på oss njutare och måste ju självklart göra livet surt för oss.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Stämmer. Men för att få in lite nytt blod i tråden så tycker jag att vi låter Elvis köra nästa fråga!

Japp, det var han som fick mig att tänka i rätt bana.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det är inte undra på att alla vegetarianer och i än högre grad veganer alltid är så förbaskat sur och tvära. De får avstå i stort sett allt det goda här i världen och blir därmed ruskigt avundsjuka på oss njutare och måste ju självklart göra livet surt för oss.

En klassiker i sammanhanget är ju att "man inte ska lita på en kvinna som inte tar kött i munnen".
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
En klassiker i sammanhanget är ju att "man inte ska lita på en kvinna som inte tar kött i munnen".

Om vi går OT ett ögonblick så får det ju en att fundera. Får en vegan spela på köttflöjten, och om ja, i så fall svälja? Det är en filosofisk fråga av rang...
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

OK, då får det bli champagnetema på min fråga.

Champagne är ett uttryck som "missbrukats" av många producenter av mousserande viner i andra regioner och länder genom åren. Min fråga:

När och var fick champagne för första gången internationellt varumärkesskydd, så att bara viner producerade i Champagne fick kallas champagne?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
OK, då får det bli champagnetema på min fråga.

Champagne är ett uttryck som "missbrukats" av många producenter av mousserande viner i andra regioner och länder genom åren. Min fråga:

När och var fick champagne för första gången internationellt varumärkesskydd, så att bara viner producerade i Champagne fick kallas champagne?

Var har jag ingen aning om, men jag vet att man slöt någon överenskommelse 1992 mellan EU och resten av världen för att skydda ursprungstypiska namn, fram till 1992 hette ju Grange exempelvis "Grange Hermitage".
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Var har jag ingen aning om, men jag vet att man slöt någon överenskommelse 1992 mellan EU och resten av världen för att skydda ursprungstypiska namn, fram till 1992 hette ju Grange exempelvis "Grange Hermitage".

Champagne var säkert med då också, men min fråga gällde när champagne första gången fick skydd.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Champagne var säkert med då också, men min fråga gällde när champagne första gången fick skydd.

Är det verkligen relevant, då det uppenbarligen sket sig? ;D

I så fall har jag inte den blekaste aning, men en gissning säger 1536 i Reims.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Är det verkligen relevant, då det uppenbarligen sket sig? ;D

I så fall har jag inte den blekaste aning, men en gissning säger 1536 i Reims.
Borde vara rätt så relevant då det är det som frågan gäller ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

magnum skrev:
Borde vara rätt så relevant då det är det som frågan gäller ;D

Så, så, inte vara spydig nu! Svara istället!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Så, så, inte vara spydig nu! Svara istället!
Har inte den blekaste aning! däremot undrar jag hur Krug -89 på magnum var? drack en kvartsJero för nån vecka sen som var ruggigt bra ;D
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag fuskade brutalt och kollade Wikipeda eftersom jag inte hade en aning. Det visar sig att jag faktiskt inte var totalt och brutalt snett ute i min gissning om Nürnbergrättegången. Se det dock inte som en ledtråd som ger svaret på något sätt, jag återkommer om sambandet...
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag fuskade brutalt och kollade Wikipeda eftersom jag inte hade en aning. Det visar sig att jag faktiskt inte var totalt och brutalt snett ute i min gissning om Nürnbergrättegången. Se det dock inte som en ledtråd som ger svaret på något sätt, jag återkommer om sambandet...

Nej, det var klart närmare än Reims 1536! ;) (Och jag fattar vilket samband du syftar på!)

Ledtråd: det var före Nürnberg men efter 1536!
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

Känns som om den här frågan var för tråkig...

Svaret är att champagne fick internationellt skydd första gången genom Madridföredraget 1891. Sedan upprepades skyddet i Versaillesfördraget 1919. Lite lustigt att det togs upp i Versailles också men det berodde säkert på att det krigades så mycket i Champagne i första världskriget.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Känns som om den här frågan var för tråkig...

Svaret är att champagne fick internationellt skydd första gången genom Madridföredraget 1891. Sedan upprepades skyddet i Versaillesfördraget 1919. Lite lustigt att det togs upp i Versailles också men det berodde säkert på att det krigades så mycket i Champagne i första världskriget.

Det var inte en tråkig fråga, det var bara en fråga som vi inte kunde. Ställ en ny!
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

OK!

Vilken känd fransman utsågs i höstas till 16:e "påve" för Château Pape Clément, Grand Cru Classé de Graves?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
OK!

Vilken känd fransman utsågs i höstas till 16:e "påve" för Château Pape Clément, Grand Cru Classé de Graves?

*DING*

Vem är Gerard Depardieu.

EDIT: Bernard Magrez och Gerard Depardieu har ju bizniz ihop, bland annat marknadsför väl Magrez Depardieus viner vill jag minnas!
 
Toppen