Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

Det tog mindre än tre minuter! Starkt! ;)

Det är som när man ska sälja något på Blocket. Antingen ringer ingen eller också blir man nedringd.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Det tog mindre än tre minuter! Starkt! ;)

Det är som när man ska sälja något på Blocket. Antingen ringer ingen eller också blir man nedringd.

Forza!

Ny fråga: Vem, eller vad, var Falernian?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Är väl ett vin gjort på aglianico. kommer från campania - italia.

Mnjaeeeee, ja och nej. Jag vill nog ha det lite mer specificerat än så.
 
SV: Vinquizz

då gör vi ett nytt försök:

sött vitt förhistoriskt (romerskt) vin framställt på druvor som växt längst ner på sluttningarna till berget Falernus.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
då gör vi ett nytt försök:

sött vitt förhistoriskt (romerskt) vin framställt på druvor som växt längst ner på sluttningarna till berget Falernus.

Det var ju nästan som poesi!

Do continue.
 
SV: Vinquizz

Hade tänkt mig lite producentnamn som vinifierar vissa av sina viner HELT utan svavel.
3 st producenter vill jag samt vilka vinerna är.

bonuspoäng ges om man kan exemplifiera vad farorna är samt hur vinerna oftast ter sig i glaset.

lätt som en plätt
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Hade tänkt mig lite producentnamn som vinifierar vissa av sina viner HELT utan svavel.
3 st producenter vill jag samt vilka vinerna är.

bonuspoäng ges om man kan exemplifiera vad farorna är samt hur vinerna oftast ter sig i glaset.

lätt som en plätt

Va?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Om jag attackerar bonuspoängen först så är väl en av riskerna att vinet (betydligt?) lättare oxiderar i flaskan. En annan risk torde vara allt som kan inträffa baserat på att allt organiskt aktivt fortfarande finns kvar i flaskan. Borde kunna ge bl a efterjäsning av både alkoholtyp och malolaktisk typ.
 
SV: Vinquizz

lite förtydligande.

svavel används i de allra flesta steg i vintillverkning. bra mot sjukdommar i vingården. man kan avsluta jäsningen med svavel. man dödar bakterier effektivt med svavel. man svavlar faten innan man fyller på med vin. man svavlar innan buteljering etc.

som synes är svavel en ruggigt viktig tillsats i vintillverkning, MEN det finns ett växande antal producenter i Europa som vill göra 'naturliga' viner. hela biodynamiska gänget (joly, deiss etc) ligger i fronten vad gäller detta. därutöver finns det vissa extrema producenter som testar att vinifiera helt utan svavel. och de blir allt fler...det är några av dessa jag är ute efter.

litet tips: svavel heter soufre på franska.
 
SV: Vinquizz

anders:
alldeles korrekt avseende oxidering. för att klara av t ex bakterietillväxt är nästan samtliga dessa viner malolaktist jästa.
dessutom tillsätter man nästan alltid mer kolsyra i samband med buteljering (på restaurang i frankrike ser man ofta sommelieren skaka vinet lite försiktigt efter korken är dragen - tummen över öppningen).
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
litet tips: svavel heter soufre på franska.

Inte helt olikt engelskans suffer vilket är vad vi gör av oxiderade viner.

Vinosapien skrev:
dessutom tillsätter man nästan alltid mer kolsyra i samband med buteljering (på restaurang i frankrike ser man ofta sommelieren skaka vinet lite försiktigt efter korken är dragen - tummen över öppningen).

Intressant det här med att snubben sätter tummen över flaskan med tanke på hur vanligt det är att man ser att personalen bär ut glas etc genom att köra ner fingrarna i glasen. Perfekt sätt att sprida allehanda infektioner. Ett jävla ofog!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Ett jävla ofog!

Och då syftar jag främst på det här med att köra fingrarna i glasen. Det är verkligen ett perfekt kriterium för att platsa på sunklistan.
 
SV: Vinquizz

Jag ger er några minuter till...

Vill bara förmedla att dricka dessa viner är en häftig upplevelse. Dom är goda, men speciella. De är aningen oxade (diggar man madeira, vissa banyuls, åldrat bubbel kan detta vara något för er) och har ofta en skön knäckig (lite rostat) attidyd. Personliga och så långt från det masstillverkade man kan komma.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Lägger till en liten grej som förtydligar...

Totally sulfite-free wines are an accident of nature; but wines low in sulfites or free of added sulfites do exist. Let us explain. Sulfites are a natural byproduct of the fermentation process. Fermenting yeasts present on all grape skins generate naturally occurring sulfites in amounts ranging from 6 to 40 parts per million (ppm.).

Källa: http://www.ecowine.com/sulfites.htm
 
SV: Vinquizz

Frågan uppfattades kanske som aningen trist och svårbesvarad.
Ni får 3 schyssta producenter som ni absolut inte får missa om flaskorna dyker upp:

1. Pierre Frick i Alsace http://www.pierrefrick.com/ och vill ni fördjupa er om deras svavelfria viner http://www.pierrefrick.com/fr/vins_sans ... hp?r=6&p=1

2. Stephane Tissot i Jura http://www.stephane-tissot.com/en/index.htm

3. Marcel Lapierre i Beaujolais http://www.marcel-lapierre.com

Har ni vägarna förbi Paris se till att besöka Cave Augé - snacka om brett och djupt utbud av kanonviner!!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Anitra Steen får en smällfet pension som tack för att hon gör ingenting på ett jobb som tjockisen fixade åt henne.
 
Toppen