Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Mattias Schyberg

Administratör
Jag söker ett vin.

Känd svensk hockeyspelare med slak lem kör Formel 1
Ni behöver uppenbarligen lite hjälp, eller också så är det ingen som vill svara för att slippa ställa en ny fråga. ;)

Ledtrådar:
Hockeyspelare=vinmakare
Slak lem=namn på vin
Formel 1=område
 

Laserapa

Medlem
Var först inne på:
Hockeyspelare=Peter (Forsberg) Lehmann
Slak lem=?????
Formel 1=Melbourne, Victoria, Australien.


Sen fick jag tänka till lite och kom på att Peter Lehmann ligger i Barossa, som tillhör South Australia regionen om jag inte minns helt fel. Skulle det vara runt Melbourne så heter den regionen Victoria. Sen kom jag in på Tyskland och Hockenheim, ska klura vidare. Svårt, men riktigt kul :D .....nu när jag skriver detta dyker dArenberg Dead Arm Shiraz(slak lem? :D) upp. dArenberg=McLaren vale=Mclaren F1 stall. Ska klura lite till :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var först inne på:
Hockeyspelare=Peter (Forsberg) Lehmann
Slak lem=?????
Formel 1=Melbourne, Victoria, Australien.


Sen fick jag tänka till lite och kom på att Peter Lehmann ligger i Barossa, som tillhör South Australia regionen om jag inte minns helt fel. Skulle det vara runt Melbourne så heter den regionen Victoria. Sen kom jag in på Tyskland och Hockenheim, ska klura vidare. Svårt, men riktigt kul :D .....nu när jag skriver detta dyker dArenberg Dead Arm Shiraz(slak lem? :D) upp. Ska klura lite till :)
Grattis, du har nailat frågan.
Mclaren Vale = Mclaren (Formula 1)
d'Arenberg = Mikael Renberg (hockeyspelare)
The Dead Arm = slak lem :D

Din tur att fixa en fråga. :)
 

Laserapa

Medlem
Grattis, du har nailat frågan.
Mclaren Vale = Mclaren (Formula 1)
d'Arenberg = Mikael Renberg (hockeyspelare)
The Dead Arm = slak lem :D

Din tur att fixa en fråga. :)

Kommer imorgon! Befinner mig just nu på vandring uppe på smålands högsta punkt(?), Isaberg :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Medan vi väntar på flermetersbestigaren, så kan det kanske vara på sin plats att fråga:
Vilken av världens vingårdar har stockarna att växa-skötas-skördas på den brantaste branten?
I Mosel?
Kanske i Anderna?
Kan det månne vara i Chablis?
...eller rent av någon annan stans?
 

Michael.S

Medlem
Medan vi väntar på flermetersbestigaren, så kan det kanske vara på sin plats att fråga:
Vilken av världens vingårdar har stockarna att växa-skötas-skördas på den brantaste branten?
I Mosel?
Kanske i Anderna?
Kan det månne vara i Chablis?
...eller rent av någon annan stans?
Läst om det i en text om Chablis. Där Växer Stockarna på 45% sluttningar..
Så Chablis är mitt svar.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Medan vi väntar på flermetersbestigaren, så kan det kanske vara på sin plats att fråga:
Vilken av världens vingårdar har stockarna att växa-skötas-skördas på den brantaste branten?
I Mosel?
Kanske i Anderna?
Kan det månne vara i Chablis?
...eller rent av någon annan stans?
Småland?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är ledsen...
Nu borde det vara färdigbestiget i Sverige. Copy paste från Wikipedia:

At 65° degrees incline, the steepest recorded vineyard in the world is the Calmont vineyard located on the Mosel and belonging to the village of Bremm, and therefore referred to as Bremmer Calmont.
 

Larseman

Medlem
Är ledsen...
Nu borde det vara färdigbestiget i Sverige. Copy paste från Wikipedia:

At 65° degrees incline, the steepest recorded vineyard in the world is the Calmont vineyard located on the Mosel and belonging to the village of Bremm, and therefore referred to as Bremmer Calmont.
Knappast 65 graders lutning, det är inte en backe, det är ett stup.
Tyska wikipedia har nog mer rätt
Die Neigung beträgt fast 70 %
Alltså 70% lutning vilket är betydligt mer rimligt (7 meter höjdskillnad på 10 meter). Fortfarande mer än värsta svarta pisten...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Knappast 65 graders lutning, det är inte en backe, det är ett stup.
Tyska wikipedia har nog mer rätt
Die Neigung beträgt fast 70 %
Alltså 70% lutning vilket är betydligt mer rimligt (7 meter höjdskillnad på 10 meter). Fortfarande mer än värsta svarta pisten...
Ingenjören är i farten ser jag. Bra att du håller koll på oss, det är ju viktiga detaljer det här. ;)
 

vininfo.nu

Medlem
Tja, har inte varit där och mätt men såg att weingut Franzén som just har lägen på Calmont Mosel skriver "65 degree incline" och då "90 degree vertical incline" är just lodrätt så är nog Calmont just 65 grader... Något som även bilden nedan antyder, även om bilder kan ljuga...

image.jpg
 
Toppen